Kantramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

pim123
Contacteer:

Re: Kantramen

Bericht door pim123 »

Jan Kruit schreef:
Maar ik neem alles wat er op het forum geschreven wordt met een korrel zout.

Geweldig...dit forum is, naast cursus, de boeken en mijn mentor, mijn belangrijkste informatiebron... :D
DE BIEZEN
Contacteer:

Bericht door DE BIEZEN »

Geen sluitramen maar in de onderste bak enkele kantramen minder in de kast. Zo heb ik het geleerd om meer vertilatie te krijgen. We zien in de onderste balk anders wel schimmel optreden bij de buitenste ramen.

Wie werkt er zo en wat is de ervaring?
Zelf vind ik het een heel gedoe de kantramen nu nog te gaan verwijderen in d eonderste bak

Gerard
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Zoals ik mijn volken achterlaat na de laatste honingoogst, zo winter ik ze ook in. Dus met alle ramen die er op dat ogenblik inhangen. Bij de voorjaarsinspectie haal ik verschimmelde ramen weg (meestal kan dan trouwens de onderste bak in zijn geheel weggehaald worden) en op die manier ververs ik ook al heel wat oude raat. De zonnewassmelter maakt er weer bruikbare was van.
Jozef Maier
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Contacteer:

Bericht door Jozef Maier »

Ed Pieterse schreef:
Daarom heet hij ook Speelziek nergens verstand van alleen citaten van anderen gebruikt.
Het slechtste boek wat ooit bij een cursus werd gebruikt.
Snel geld verdienen is ook een kunst.

Sorry, maar ik vind dit zeer kort door de bocht. Het is een prima boek en als je daar kritiek op hebt vind ik dat je dat goed moet onderbouwen. Bovendien is de heer Speelziek een achtenswaardige man, waar je niet op deze manier over schrijft.

Ook over het onderwerp "Feed Bee" wordt ongenuanceerd geschreven en alleen maar afgekraakt. Dat vind ik ook niet erg netjes. Natuurlijk wordt er in de handel geld verdiend, gelukkig maar anders zaten we nog in de tijd van de ruilhandel. Geld verdienen is niet vies.
Het product zelf is blijkbaar bij vele mensen gewild, anders was het niet op de markt en kocht niemand het. Dan is geen handel.

Kunnen we op dit forum niet wat genuanceerder communiceren en rekening houden met anderen die soms grote inspanningen verrichten of verricht hebben voor de imkerij.

Ed Pieterse

Dank je Ed. Je verwoord zeer goed wat ik over dergelijke opmerkingen vind. Ongenuanceerde kritiek met de nodige insinuaties maken dat de lust tot posten afneemt, zo niet verdwijnt. Dat honing een zuurtegraad heeft, wil nog niet zeggen dat we de zelfde zuurtegraad op het forum moeten over brengen.

Speelziek is een zeer goed handboek, vooral voor de beginnend imker. Dat je na jaren ook op zoek gaat naar werk dat nog dieper graaft kan, maar dat zegt niets over het werk op zich.
pim123
Contacteer:

Bericht door pim123 »

Dus een broedraam met aan beide zijden hardboard en piepschuim ertussen ?...
joselito
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Hardboard of triplex. Je moet wel oppassen dat als je een gewoon broedraam neemt, dat het niet te breed wordt. Er komt namelijk nog eens 4 millimeter bij aan iedere zijde. Dit hangt van de breedte van je ramen af.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Ik heb nog nooit van kantramen gebruik gemaakt. Wat is het nut er precies van in vergelijking met het gewoon open laten van de ruimte (al dan niet met een bouwraam)? Meer isolatie?
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Lennard,

Dat is wel het idee.

Maar als je het kantraam maak met triplex op een gewoon raampje, kan het bij 11 ramen in de spaarkaast een situatie opleveren waar tussen kantraam en kast oorwormen en pissbedden gaan wonen die de bijen niet kunnen verwijderen. In dat geval kun je denk ik beter een bouwraam laten hangen.

Tieme
joselito
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Gedurende de winter maakt het niet veel uit. Maar nu is toch wel goed als je kantramen hebt voordat je gaat inwinteren Je vervangt de buitenste ramen erdoor zodat er geen voedsel in opgeslagen wordt. Later kan je ze er dan uit halen. Sommigen beweren dat je dan een betere verluchting hebt. Zeker als je op twee bakken overwintert, zijn de buitenste ramen weinig bezet, en kun je op deze manier te werk gaan.
Ook in het voorjaar is het goed als je de onbezette ramen kunt vervangen door vulblokken of kantramen. Op die manier pas je de ruimte aan aan de bijen. De ontwikkeling gaat dan veel sneller omdat ze gemakkelijker de juiste temperatuur kunnen handhaven. Later als de kast begint te ontwikkelen kan je de vulblokken dan vervangen door wasraat. Dit doe je geleidelijk aan zodat de ontwikkeling vlot doorgaat.
Plaats reactie