Thymovar

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
jawi
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Thymovar

Bericht door jawi »

Is het nu te warm voor Thymovar? Ik heb de plaatjes er nog niet op liggen, maar het wordt natuurlijk al snel laat in het jaar.
Nu ben ik maar gewoon gaan voeren, de bijen nemen het voer zonder thymovar natuurlijk stukken sneller op.

Wie heeft de Thymovar er al wel op liggen?

Jan-Willem
AndreasH
Contacteer:

Re: Thymovar

Bericht door AndreasH »

Ik ben bijna klaar met de thymovar. Deze week nog en dan mogen ze er vanaf. Voor morgen heb ik het compromis gesloten dat de bodemplank eruit gehaald is zodat er toch in ieder geval nog iets van ventilatie mogelijk is. Vanavond zaten de dames met 'n stuk of 1000 buiten lekker te genieten van de koelte en rook het behoorlijk naar thym.

Overigens, het is nog maar 1 strip op 2 BK's. De andere hebben ze weggeknabbeld!

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Natuurlijk kan je voeren en tegelijktijd thymovar gebruiken.

Maar dan is het mogelijk dat een gedeelte van het broed vlak onder de thymovar schade ondervindt, dit berichte mij een bevriende imker.
Plekken van gesloten broed werden geruimd.

Ik gebruik thymolkristallen in verdampers en heb nooit schade gezien.

Ik vul de verdampers voor de laatste keer vlak voor begin inwinteren/voeren.
Dirk

dertiende
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Beste Jan Willem,

Bij mij liggen de plaatjes thymovar op de volken en het voer wordt toch goed opgenomen. Als je de plaatjes in de hoeken van de kasten legt zodat de opening naar het voer goed vrij is wordt het goed opgenomen.

Tieme
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Ik heb de tymovarplaatjes vorige week vrijdag ook op raam 2 en 9 in de hoeken gelegd. De voerbak er tussen en het voer wordt goed opgenomen, de bodemplaat dicht. Het vlieggat niet verkleind, en de tymolgeur komt je bij de stal al tegemoet.

Bij inspektie van de bodemplaat zie je de mijten liggen.
Wat ik me af vraag is of je nog een tweede ronde moet gaan doen als de eerste periode van 3 weken om is als er de laatste dagen geen mijten meer vallen.
Wie heeft hier een antwoord op?

Groet,

roel.
[url][/urlwww.ruinerimkers.nl
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Drie weken is precies 21 dagen. Volgens mij ook precies de tijd dat een werkster nodig heeft om uit te komen. Darren (hoewel die er hoogstwaarschijnlijk niet meer zijn ondertussen) wel wat langer. Als ik de handleiding van de thymovar lees dan moet het spul er in totaal 6 weken op liggen. Maar schiet me er niet om dood oid.
Plaats reactie