bijenstal bouwen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
erikzhs
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Contacteer:

bijenstal bouwen

Bericht door erikzhs »

Hallo,

Ik wil binnenkort een kleine bijenstal bouwen. Ik heb nu 2 volken en wil in de toekomst maximaal 2 tot 4 volken houden. Heeft iemand nog tips of dingen waar rekening mee te houden?
Mogen er ook ramen in zitten? Je hebt dan meer licht dus beter zicht op de raten, maar dan vliegen de bijen misschien de verkeerde kant op?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,

Erik
AndreasH
Contacteer:

Re: bijenstal bouwen

Bericht door AndreasH »

Erik,

Een tip die ik niet snel meer zal vergeten: Zorg ervoor dat alle kasten een eigen stand hebben. Dus niet alle kasten op 1 lange set balken zetten. Als je in kast 1 bezig bent hebben de bijen in kast twee alweer door dat er iets gaat gebeuren. Ik heb het op het moment ook niet zo en merk het wel degelijk. De tweede kast gaat altijd lastiger dan de eerste.

Glas mag volgens mij wel, zolang er maar geen glas voor de vliegopening staat. DAt lijkt me niet zo handig.

Gr,

Andreas

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Andreas,
Als je zware balken gebruikt valt het mee want je bedoelt dat door trillingen de andere volken gealarmeerd worden.
Ik denk eerder dat de speurzin van de bijen de oorzaak is.
Zeker als er niet zoveel honing te halen valt zijn ze roverig en er als de kippen bij als je en kast open hebt.
Als er een goede dracht is er niets aan de hand maar als de dracht steeds minder wordt zou ik natte handdoeken gebruiken om zo weinig mogelijk ruimte open te laten bij de behandeling (3 ramen).

Vooral nu met het voeren moet je heel voorzichtig zijn.

Dirk

dertiende
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

(APENSTAART)dirk,

Ik heb het niet alleen zelf meegemaakt maar ook onze leraar heeft het aan den lijve ondervonden. Mari van Iersel heeft het zelfs nog voorgedaan tijdens een van de lessen. En serieus, 6 kasten verderop begon de kast harder te zoemen als we in de eerste bezig waren. Ongeacht de dikte van de balken....

Anyway.... Just my two cents...
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

AndreasH schreef: En serieus, 6 kasten verderop begon de kast harder te zoemen als we in de eerste bezig waren.

Da's erg:D

Andreas
Als je wil laat ik je zien dat er niets gebeurd als je maar goeie bijen hebt.
Het niet kunnen schuiven met kasten is waarschijnlijk lastiger als dat zoemen.
ad staals
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

@ A.A Staals,

Jah, zoemende kast. [:o)]

Vraagje, hoe vaak schuif je met een kast?? Het zomaar klakkeloos verplaatsen van kasten werkt zowiezo niet zo geweldig ivm vervliegen? Als ik het me goed herinner in ieder geval.

Gr,

Andreas
p.weegels
Contacteer:

Bericht door p.weegels »

Enkele tips:
- zorg dat op de vloer in de stand strooisel ligt, dan trillen je voetstappen niet door
- zorg dat de tafel(s) waar de kasten op staan niet vast zitten aan de wanden, want dan gaan de trillingen van de stal niet over op de tafel
- maak een achterwand van biezen zodat de wind erdoor kan, zonder dat het teveel tocht
- hou rekening met je werkhoogte, maar ook dat als je vier volken in de winter wil hebben je in zomer plek moet hebben voor het dubbele, dan kun je zwermen e.d. opvangen
- een "slimme" tip zorg dat de deur aan de goede kant hebt zitten zodat je niet voorom of achterom hoeft te lopen (moest mijn stand verplaatsen en nu moet ik voorlangs)
- of die ramen handig zijn vraag ik me af, want dan heb je niet alleen bijen voor je maar ook achter je
Plaats reactie