De zeeaster honingt
Moderator: maartenkleijne
De zeeaster honingt
IK was vanavond bij mijn kasten en je kon de specifieke zeeasterhoning lucht al ruiken.Als het weer een beetje goed blijft kan het weer een leuke hoeveelheid honing opleveren en hoef ik niet meer extra in te winteren.Het moet ook op brengen want ik heb een brabander uit Beers een potje zeeasterhoning beloofd
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: De zeeaster honingt
Hier doet hij het ook al enkele dagen , eerst dacht ik dat de aroma van mijn voeten was [;)] maar het is toch de nectar van de Zeeaster( Zulte )
Wel oppassen met de honing die je laat zitten voor wintervoer , zij gaat namelijk heel snel gisten .
Jaap v P
Wel oppassen met de honing die je laat zitten voor wintervoer , zij gaat namelijk heel snel gisten .
Jaap v P
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ja dan kan je er mede van maken,is natuurlijk ook wel heel apart drankje.
Ik wil wel van deze gegisten honing ruilen voor een kan voer.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Ik wil wel van deze gegisten honing ruilen voor een kan voer.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
-
- Contacteer:
Geplaatst door Jaap v.Popering[/i]
Hier doet hij het ook al enkele dagen , eerst dacht ik dat de aroma van mijn voeten was [;)] maar het is toch de nectar van de Zeeaster( Zulte )
Ik heb al meer dan 20 jaar een plek tegen de zeedijk aan.
En heb nooit iets gemerkt van snel gisten.
Ik laat de honing zitten (te laat)en samen met het vele stuifmeel worden het altijd prachtige voorjaarsvolken.
Dirk
dertiende
Ik heb al meer dan 20 jaar een plek tegen de zeedijk aan.
En heb nooit iets gemerkt van snel gisten.
Ik laat de honing zitten (te laat)en samen met het vele stuifmeel worden het altijd prachtige voorjaarsvolken.
Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Dirk
Het is bij jou ook haast niet mogelijk dat zij gaat gisten .
Ik citeer jou ;het is belachelijk op eind september pas in te winteren.
Augustus is de ideale maand daarvoor.
En dan heb jij zo'n 22 kg droge suiker per volk gevoerd , schrijf je elders op dit forum .
De Zeeaster gaat n.l de eerste week van september bloeien , en dan zit volgens mij jou kasten vol met suiker , stuifmeel en broed.
Vervolgens wordt die honing dan rondom het broednest opgeslagen en zodoende het eerst verbruikt.
Vervolgens gist hij allen snel als het vrij zuivere Zeeasterhoning is .
Ik ga begin volgende week wat verzegelde zeeasterhoning slingeren , en dan moet ik oppassen ,want er is grote kans dat zij rond de jaarwisseling gaat gisten . Dit voorkom ik door de honing die begin December nog in mijn bezit is te vermengen met andere honing, en niet meer als zeeasterhoning te vrkopen.
Mijn volken ga ik volgende week dan gelijk , tijdens de dracht 5 kg suiker voeren zodat die vermengd wordt met de honing , en zodoende ook niet gaat gisten.
Jaap v P
Het is bij jou ook haast niet mogelijk dat zij gaat gisten .
Ik citeer jou ;het is belachelijk op eind september pas in te winteren.
Augustus is de ideale maand daarvoor.
En dan heb jij zo'n 22 kg droge suiker per volk gevoerd , schrijf je elders op dit forum .
De Zeeaster gaat n.l de eerste week van september bloeien , en dan zit volgens mij jou kasten vol met suiker , stuifmeel en broed.
Vervolgens wordt die honing dan rondom het broednest opgeslagen en zodoende het eerst verbruikt.
Vervolgens gist hij allen snel als het vrij zuivere Zeeasterhoning is .
Ik ga begin volgende week wat verzegelde zeeasterhoning slingeren , en dan moet ik oppassen ,want er is grote kans dat zij rond de jaarwisseling gaat gisten . Dit voorkom ik door de honing die begin December nog in mijn bezit is te vermengen met andere honing, en niet meer als zeeasterhoning te vrkopen.
Mijn volken ga ik volgende week dan gelijk , tijdens de dracht 5 kg suiker voeren zodat die vermengd wordt met de honing , en zodoende ook niet gaat gisten.
Jaap v P