Agressief.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Agressief.

Bericht door Jaap v.Popering »

Astrid Schoots schreef:
Ditmaal vanwege het hoofdbestanddeel Deet, een insecticide, dat bovendien in was en honing accumuleert zodat je honing bij controle zal worden afgekeurd.
Astrid

Astrid.

Ik neem aan dat de nederlandse wetgeving er in voorziet dat op elk product de stoffen die gebruikt zijn op de verpakking vermeld dienen te worden .

Aangezien er op de spuitbussen ; Fabi-Spray , geen vermelding staat dat deze stof ( Deet )aanwezig is , dat ook zo is .

Bovendien is ; Deet , Geen Insecticide , maar een Insectenwerende Chemische stof ( N,N-diethyl-meta-toluamide )

Jaap v P
lieven busschaert
Contacteer:

Bericht door lieven busschaert »

Ik gebruik vanaf dit jaar voederdeeg. De bijen nemen het langzaam op en je hoeft ze niet steeds te storen, ook heb je geen last meer van morsen. De andere kasten voeder ik met een zelfgemaakt voederbak tot 20 liter vol met kurken van wijnfessen. Ben zeer tevreden van de resultaten!
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Jaap v.Popering schreef:
Astrid.
Ik neem aan dat de nederlandse wetgeving er in voorziet dat op elk product de stoffen die gebruikt zijn op de verpakking vermeld dienen te worden.

Dat vertrouwen zou ik ook graag hebben, maar het blijkt dus niet altijd zo te zijn helaas.
In het duitse universitaire instituut voor bijenkunde in Hohenheim zijn in 2008 meer dan 1000 honingmonsters onderzocht op allerlei belastende stoffen: 187 monsters daarvan zijn onderzocht op Deet (de werkzame stof van Fabispray).
In 10% van deze 187 honingmonsters bleek de Deet-norm verre overschreden te zijn. Aan die imkers is het dringende advies gegeven om raatwerk te vernietigen en de was uit de waskringloop te halen. Enkele imkerijen zijn inmiddels hierdoor hun leveringsverdrag aan de honinghandel kwijtgeraakt. (Zie ook Bijenhouden van april '09).
Ook werden er 464 wasmonsters uit binnen- en buitenland onderzocht op Deet: in 17% daarvan werd Deet aangetroffen.
Bovendien is ; Deet , Geen Insecticide , maar een Insectenwerende Chemische stof ( N,N-diethyl-meta-toluamide )
Jaap v P

Daar heb je gelijk in, dat heb ik ongenuanceerd opgeschreven.
Astrid
Jaap v.Popering
Contacteer:

Astrid Schoots schreef:.

In het duitse universitaire instituut voor bijenkunde in Hohenheim zijn in 2008 meer dan 1000 honingmonsters onderzocht op allerlei belastende stoffen: 187 monsters daarvan zijn onderzocht op Deet (de werkzame stof van Fabispray).

Ik vraag mij af of dat niet van de oude productie is , want Fabi spray is volgens mij meer dan een jaar uit de handel geweest omdat er iets niet in orde was ,Daarom vraag ik mij af of Deet er niet uitgehaald is , omdat er niets van op de verpakking vermeld staat.
Het wordt wel veelvuldig in muggenolie e.d. gebruikt

Zelf zou ik het ook niet in een volk gebruiken , maar ik vindt het wel handig bij mij te hebben tijdens het vervoeren van kasten , dan .
gebeurt er soms toch van alles , en moet je erg snel kunnen zijn .

Jaap v P
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Jaap v.Popering schreef:
Ik vraag mij af of dat niet van de oude productie is , want Fabi spray is volgens mij meer dan een jaar uit de handel geweest omdat er iets niet in orde was ,Daarom vraag ik mij af of Deet er niet uitgehaald is , omdat er niets van op de verpakking vermeld staat.

Dat zou mooi zijn als dat werkelijk zo is!
Maar ik heb begrepen dat het ook op de oude verpakking NIET vermeld stond terwijl er wel Deet inzat, dus ik blijf Fabispray wantrouwen.
Astrid
Jaap v.Popering
Contacteer:

[img]http://vpopering.nl/jaap/fabispray.jpg[/img]

Hier is nog een oude verpakking .

Wel is het advies om niet direct op de raat te spuiten in verband met risico op residuen in de honing .
Plaats reactie