pikzwarte hommel, wie kent haar

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: pikzwarte hommel, wie kent haar

Bericht door Bart de Coo »

Korrel schrijft: ( ik heb ze 18 jaar als onderzoeker commercieel gekweekt).

Korrel, gozert,

Kwijlend, likkebaardend en uitzinnig van vreugde en enthousiasme, neem ik hier kennis van. Als ik toch eens hommels kon kweken!

Zie je een kans om op een of andere manier aan een amateur met heel weinig professionele hulpmiddelen uit te leggen hoe dat moet? Of is dat veel te ingewikkeld en wordt dat bij voorbaat niks?

Bedankt alvast,

Bart
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Bart de Coo schreef:
Korrel schrijft: ( ik heb ze 18 jaar als onderzoeker commercieel gekweekt).
Korrel, gozert, Kwijlend, likkebaardend en [...........] Als ik toch eens hommels kon kweken!

Bart een kwijlbakje nodig?[:)]
Heb je een grote tuin? bespan deze tuin met insectengaas.
Vang in het vroege voorjaar Febr. een paar hommelkoninginnen bied "nestruimte" aan in de vorm van een kastje waar een oud nest van mezen zit.
Bied ook heel veel stuifmeel aan en honing/suikerwater.
In juni verschijnen de nieuwe koninginnen en mannen. Hommelkoninginnen paren - in tegenstelling van bijenkoninginnen - "op de grond".
Zo gebeurd het ongeveer in het groot - ik kwijl niet[:p] maar zou ook het verhaal van Korrel graag willen lezen!

!Hans.
wilde
Imker sinds: 1980
Contacteer:

Bericht door wilde »

........... voor het eerst in NL. dus ze zijn geariveerd...
In Zeeland wordt de Blauwzwarte houtbij al enkele jaren lang waargenomen, merendeels in Zeeuws-Vlaanderen, maar in 1997 voor het eerst gezien in Wilhelminadorp.

Zie je een kans om op een of andere manier aan een amateur met heel weinig professionele hulpmiddelen uit te leggen hoe dat moet?
Bart, ik kweek ieder jaar hommels in nestkasten, voor de aardigheid. Zie mijn website hoe je dat moet doen.
Groet, Albert

http://www.ahw.me/indexhommel.html
cefas
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door cefas »

Beste Albert,
Bij Duitse hommelkastjes zie ik gazen toegangsgangetjes. Dat zou goed zijn tegen wasmot. Wat vind jij daarvan? Hoe werkt dat tegen wasmot?
Groet,
Cefas
wilde
Imker sinds: 1980
Contacteer:

Bericht door wilde »

Dag Cefas,
In mijn type nestkast is een gangetje voorzien van 2 x 2 cm of iets krapper. De hommels bouwen de ingangszijde bij het nest direct dicht met voorhanden nestmateriaal als droog mos, touwpluis of kort droog gras uit de maaier. Ze moeten zich er dus iedere keer als ze naar buiten of naar binnen gaan doorheen wurmen. Ze doen dat toch ter bescherming tegen de hommelwasmot.
Deze wasmotten zijn uitermate actief en talrijk. Ook met die dichtgestopte einden zag ik dit jaar al een wasmot binnenin de kast op het nest zitten. Ze komen er dus toch in. Meestal is dat pas na juni en dan zijn bij de vroege hommelsoorten de koninginnen en darren al geboren en is de cyclus dus al op z'n eind. De hommelwasmotten kommen dan aan bod en hebben een opruimfunctie. Ze vreten dan alle was op en verpoppen zij-aan-zij. Dan zijn er meestal vele tientallen tot ruim meer dan 100. Ze overwinteren vermoedelijk nog als rups in een cocon en verpoppen pas in het voorjaar. Dat bleek me vandaag bij het schoonmaken van een nestkast. De rupsen zaten in sterke vliezen, dicht tegen elkaar aan. Van een pop was nu (eind september) nog geen sprake.

Of een gazen toegang hommelwasmotten tegenhoudt betwijfel ik zeer. Het zijn zeer opdringerige motten en ze zijn volhardend. Ze horen erbij als opruimers en ze zijn pas schadelijk als een hommelnest in een opbouwfase reeds wordt verstoord door deze motten.

Hommels zijn overigens gastheren voor zeer veel parasitaire en commensale organismen. De hommelwasmot (Aphomia sociella) is er daar dus slechts één van. In recente artikelen in het Maandblad van de Vlaamse Imkersbond heb ik daar meer over geschreven. Mocht je daarover niet de beschikking hebben, dan is de totaaltekst daarvan te downloaden als pdf-file op onderstaande link.

Groet, Albert

http://www.ahw.me/a1/hommels.pdf
Plaats reactie