Drieramers?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

wccoyote
Contacteer:

Drieramers?

Bericht door wccoyote »

Even een vraag tussen door. Ik van een collega imker die er mee ophield een aantal kasten overgenomen (gloednieuw) en nog ander Materiaal. In het materiaal bevinden zich 3 ramers, ik neem aan dat die voor de Koninginneteelt gebruikt worden. Ik weet het niet zeker vandaar mijn vraag. Sommige collega’s noemen het ook wel starters kasten. Wat wordt hier mee bedoeld? Iets voor beginnende Imkers of om een volk te telen of zo?

Ik heb geen idee en misschien dat er iemand mij antwoord kan geven.
Tevens zitten er een aantal dingen in (zien er uit als krulspelden) waar van ik vermoed dat ze voor de Koninginneteelt gebruikt worden. Kan iemand mij hierover advies geven?

Willem
AndreasH
Contacteer:

Re: Drieramers?

Bericht door AndreasH »

Hey willem,

Een 3ramer kun je prima gebruiken bij kastcontrole. Je haalt een raam eruit en zet het zolang in de 3ramer. Dan raak je geen bijen kwijt en ze staan uit de wind (als die er al is).

Een 3ramer kun je ook gebruiken om een kleine zwerm in te scheppen of een klein volkje in te huisvesten. Afleggers kun je er ook in maken maar als die snel groeien moet je er snel weer een groter kast omheen zetten.

Die krulspelden zijn arrest-kooitjes. Daar kun je de koningin tijdelijk in opsluiten als je haar gevonden hebt om haar vervolgens weer los te laten in het volk. De kans dat je haar verpletterd is dan een stuk kleiner.

Gr,

Andreas

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Een beginnende imker kan ze ook heel goed gebruiken voor het volgende.

Zodra je volgend jaar in de loop van mei en juni gaat doppenbreken, dan haal je een mooi raam uit de kast met een paar mooie, rijpe doppen. De bijen laat je erop zitten; dat raam sla je dus niet af. Vervolgens hang je er nog aan weerszijden een raam naast met wat voer en stuifmeel. Sla er nog een raampje bijen bij af. Deze drieramer geef je een mooie plek, elders op de stal.

Al zeer spoedig stijgt er uit het kastje een luid getuut op. Dan heb je dat ook eindelijk eens gehoord; de eerste moer is uitgelopen. Omdat het volkje zo klein is, zal het zeker niet gaan zwermen en zullen de overige doppen worden weggeknaagd. Het jonge moertje zal op bruidsvlucht gaan en hopelijk bevrucht terugkeren. Zo krijg je een reservemoer.

Mocht bij een van je hoofdvolken de bruidsvlucht mislukken, dan heb je het reservemoertje in de drieramer achter de hand. Dat moertje voer je dan weer in in dat volk met de krulspeldmethode. Maar dat is weer een ander verhaal. Voorlopig weet je weer waar drieramers en krulspelden voor zouden kunnen dienen.

Groet,

Bart
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Er zijn dus veel mogelijkheden om 3 ramers te gebruiken maar je vraag was:
Sommige imkers noemen het starterkasten.

De 3 ramer wordt gebruikt voor de koninginneteelt en dat kan op veel manieren.
De koninginnen worden stand of K.I. bevrucht als ze met ongeveer 2 ramen bijen(voer +stuifmeel)en meestal 1 raam met kunstraat(Als de kunstraat goed uitgebouwd wordt is alles meestal in orde).
Aan het broed kan men beoordelen of de moer goed aan de leg is en of het zin heeft om het volkje aan een groter volk te geven.
Maar je kan ook een nieuw volk opkweken vanuit een goede 3 ramer maar dan moet je in mei koninginneteelt doen.

Starterkasten of starters zijn 3 ramers die geschikt zijn gemaakt met een opzetrand voor het aanzetten(starten) van omgelarfde eendaagse larven van een goede afkomst.
De bedoeling is dan om de hopeloos moerloze bijen de jonge larfjes te laten accepteren als toekomstige koninginnen.
Als dat is gebeurd gaan de larfjes(aangezette dopjes)in een pleegvolk(volk met veel jonge bijen)om ze verder te verzorgen.
Zodra de doppen gesloten zijn kunnen ze ev. in de broedstoof verder op de juiste temp en vochtigheid gehouden worden.
OP de 11e dag zijn de doppen niet meer gevoelig voor trillingen en kunnen verdeelt worden over moerloze volkjes, etc etc.
Dirk

dertiende
pim123
Contacteer:

Bericht door pim123 »

AndreasH schreef:
Afleggers kun je er ook in maken maar als die snel groeien moet je er snel weer een groter kast omheen zetten.

Andreas, als newbie snap ik dit niet. Ik heb pas 1 veger gemaakt (tijdens de cursus) en daar moest ik dan de helft van de bijen uit de orginele kast bij doen. Als ik dat in de 3-ramer wil doen dan word dat proppen...
Hoe gaat dat dan bij een 3 ramer ?
berry
Contacteer:

Bericht door berry »

pim123 schreef:
AndreasH schreef:
Afleggers kun je er ook in maken maar als die snel groeien moet je er snel weer een groter kast omheen zetten.

Andreas, als newbie snap ik dit niet. Ik heb pas 1 veger gemaakt (tijdens de cursus) en daar moest ik dan de helft van de bijen uit de orginele kast bij doen. Als ik dat in de 3-ramer wil doen dan word dat proppen...
Hoe gaat dat dan bij een 3 ramer ?

Ik denk dat je een broedaflegger of een starter hebt gemaakt maar zeker geen veger.

Met vriendelijke groet
Berry de Bruyn

http://www.hilverhoning.nl
pim123
Contacteer:

Bericht door pim123 »

Sorry Berry, maar ik lees overal zoiets als dit:

" Veger : ( 65 % van de imkers maakt een veger )

In het zwermrijpe volk zoeken we het raampje met de moer , we plaatsen het met de zich erop bevindende bijen centraal in de nieuwe kast en overtuig u ervan dat ze inderdaat in die kast terechtkomt .

we kloppen nu nog vijf tot negen ramen af . Het juiste aantal is afhankelijk van de plaats waar we de veger opstellen :

Naast het moedervolk ( Acht tot negen ramen ) of op een grotere afstans ( vijf tot zes ramen ) waarbij dan niet wordt afgevlogen . deze methode is aan te raden omdat daarbij aanzienlijk meer haalbijen in de veger achterblijven , wat de broedverzorging en de voeding van de koniging ten goede komt. tot slot worden in de veger een of twee ramen met voer ( honing en stuifmeel ) gehangen . het oude volk blijft WARM ( op de oude plek ) en de veger wordt KOUD geplaatst ( naast het volk of elders ) . "

Dus ik denk dat ik wel degelijk een veger heb gemaakt...
LWPisa
Imker sinds: 1997
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Think Watson, think.

Grote veger: veel bijen: groter kastje: 6 ramer of meer.

Kleine veger: weinig bijen: klein kastje: 3 ramer.

Er is geen "voorgeschreven" grootte voor een veger/aflegger. Het is maar net wat je van plan bent met het resultaat.

De "krulspelden" zijn kooitjes waar je moeren tijdelijk in bewaart.
De oudere versies lijken erg op een krulspeld.

zie http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=10227

L
Bart de Coo
Moderator
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

De term 'aflegger' blijft erg lastig. Ik heb er als redelijk ervaren imker nog steeds enige moeite mee. Speciaal voor Willem en als test of ik het zelf ook nog steeds goed begrijp:

Broedaflegger
Je haalt overtollig broed uit de ene kast en laat het verzorgen door een reservevolkje. Dit doe je bijvoorbeeld voordat je naar de heide gaat en het heidevolk wilt terugzetten op 1 broedkamer.

Of, voor het verkrijgen van een reservemoer, hang je een raam met doppen apart, waar je nog wat bijen voor de verzorging bij stopt, zoals ik boven beschrijf.

Of, als je een vlieger maakt, waarbij je het hoofdvolk al het broed ontneemt en je het restant jonge bijen dat achterblijft op het oude broed en een reservedop moet optrekken, apart opstelt.

Koninginnenaflegger
Dit is een ander woord voor veger. De oude moer wordt, om het zwermen te voorkomen, uit het hoofdvolk gehaald en op lege raat en kunstraat gezet.

Wanneer iets in de bijenteelt 'afgelegd' wordt, dan wordt het dus apart gezet, geisoleerd, afgetakt. Ik denk dat deze verwarring voor een deel telkens weer ontstaat, doordat 'aflegger' zo'n half leenwoord uit het Duits is: 'Ableger'.

Toch maar eens opgezocht in mijn Duits-Nederlandse woordenboek. Dat geeft bij 'Ableger': loot, stekje, filiaal; bijenzwerm; schertsend nakomeling, zoon.

Kunnen we geen andere woorden verzinnen? Stekvolk? Broedstek? Moerstek? Doppenstek?

Groet,

Bart
Tieme
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Bart,

Wat dacht je van het woord veger?

Tieme