spectaculair filmpje maar liever niet thuis.
http://www.youtube.com/watch?v=JDSf3Kshq1M&NR=1
bijenvolk vs. hoornaars
Re: bijenvolk vs. hoornaars
Ik heb ooit gezien dat bijen wel een manier hebben om hoornaars aan te kunnen. Ze sluiten het beest helemaal in met 'zichzelf' en gaan dan heel hard met hun vleugeltjes klapperen waardoor de temperatuur heel snel oploopt. Zo'n hoornaar kan blijkbaar niet tegen een temperatuur hoger dan 39 graden (oid). Iets wat bijen dus schijnbaar NET wel kunnen.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
-
- Contacteer:
AndreasH schreef:
Ik heb ooit gezien dat bijen wel een manier hebben om hoornaars aan te kunnen. Ze sluiten het beest helemaal in met 'zichzelf' en gaan dan heel hard met hun vleugeltjes klapperen waardoor de temperatuur heel snel oploopt. Zo'n hoornaar kan blijkbaar niet tegen een temperatuur hoger dan 39 graden (oid). Iets wat bijen dus schijnbaar NET wel kunnen.
Deze Aziatische hoornaar is dit jaar gesignaleerd in het noorden van Frankrijk.
Binnen enkele jaren zal hij ook België en Nederland inpalmen.
Het verschil met onze inheemse hoornaar is dat deze in groep aanvalt en op enkele uren tijd een gans bijenvolk kan vernietigen.
groetjes
roger
U moet maar eens de DVD Buddha, Bees & The Giant Hornet Queen" bekijken. Dan kunt U het gehele verhaal eens herbeleven met de Japanse mellifera en de Europese mellifera.
Moeten we dan een bijenstal hebben met een koninginnerooster ervoor?? Daar komen de hoornaars niet doorheen. Lastig, lastig....
-
- Contacteer:
AndreasH schreef:
Moeten we dan een bijenstal hebben met een koninginnerooster ervoor?? Daar komen de hoornaars niet doorheen. Lastig, lastig....
maar ook je darren kunnen er niet door dan.[:(]
nog effen verder denken zeker [:)]
groetjes
roger