Kleur vliegplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Re: Kleur vliegplank

Bericht door martin b »

Citaat Andreash -Het gaat om het volume van de kast-. Uit onderzoek is dat inderdaad gebleken.

De zoekbijen kunnen op een of ander manier de inhoud van een kast, holleboom, op meten. Een zoekbij die meent de beste plek gevonden heeft, zal dan ook hard dansen om haar plek te promoten. Bijen die haar dans gevolg zijn zullen dan zelf gaan kijken, bij geschiktheid, zullen ook zij die plek gaan (promoten) dansen.

Als er dan een meerderheid is voor die plek, zal de zwerm er intrekken.

martin
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

martin b schreef:
Als er dan een meerderheid is voor die plek, zal de zwerm er intrekken.

Aha, een staatshoofd naar Zweeds model :D

Jaap v.Popering schreef:
Als je pas een paar Bijenvolkjes hebt schijnt de kleur van de kast en vliegplank heel belangrijk te zijn .

In de natuur , en bij een groot aantal volken is dat niet meer zo belangrijk , men heeft iets anders aan zijn hoofd . [;)]

Mijn kasten zijn allemaal donkerblauw, dat vindt mijn vader leuk, die had ze ook altijd donkerblauw. Misschien als herkenning voor de bijen, maar het staat wel leuk is dat, ik alle vliegplanken een andere kleur geef en de dekselrand dezelfde als de vliegplank. In mijn administratieboekje staat dan ook de groene kast, de gele kast, de grijze kast etc.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door jjmvaningen »

al mijn kasten zijn groen (10) en de vliergplanken geel, opgeruwd met zand, om beter houwvast te geven.
het vlieggatplankje heeft verschillende kleuren (rood, blauw, geel, wit).
zolang de kleuren naast elkaar verschillen zie ik geen problemen (onderling strijden, vervliegen e.d.). zodra de kleuren hetzelfde zijn gebeurt dat wel.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

een groene/bruine bijenkast heeft zijn functie dat ie voor mensen minder opvalt. (baldadigheid etc.
een kleurje op de vliegplank of geometries figuren op het kastfront of dekplank is handig als je bijen in een rij vlak bij elkaar staan.
om de juiste "voordeur" te vinden, vooral kan dit op een stand met veel wind van belang zijn.

heb je de bijenkasten met de opening in diverse richtingen heb je dit probleem veel minder.
de bijen primair aan op de plek (in centimeters)waar ze de voordeur verwachten. pas als ze vlakbij zijn en "zien/merken' ze dat het de verkeerde deur is gaan pas corigeren.

het planten van verschillende planten voor/onder is nog efectiever met vervliegen.
de bij vlieg aan op de plek, en kontroleerd het "ingangsprofiel" terwijl ze aanvliegt, klopt dat wat vorm en beplanting klopt dit dan is een andere kleur alleen iets wat ze een ogenblik ophoud. en gaan ze evengoed vlot de kast in.
(observatie, heb meerdere kasten in div, kleuren)
met beplanting bedoel ik dan bv. voor kast een winterheide, voor kast 2 dotterbloem kast drie skimia etc. waardoor het profiel van de kast voor de bijen anders is.
dan wordt het de ingang is (bv 1.3 meter van de linkerkand van de stand, en als je aanvliegt over de plant met dit... sliuet.

vriendelijke groeten

Semar (dominique)
lieven busschaert
Contacteer:

Bericht door lieven busschaert »

We zullen het waarschijnlijk nooit over dit onderwerp eens raken, maar in de twintig jaar dat ik bijen hou zie ik dat bijen uit eenkast met gele vliegplank sterk ontwikkelen. Het is misschien inbeelding (weet het wel) maar heb al dikwijls dit tot conclusie gehad. Misschien komen er bij het vervliegen meer bijen op degele vliegplank af...
bertús
Contacteer:

Bericht door bertús »

ik denk dat de kleur geel wel ok is; dat is ook één van de kleuren van het diertje zelf. in rood licht neigen bijen, denk ik, evenals hommels, minder te vliegen. houdt daarbij wel in de gaten dat het hier om twee verschillende percepties van kleur gaat: licht en pigment

AndreasH schreef:
Hey Pim,

Ik heb laatst een filmpje gezien van een oude rot in de VS die z'n vliegplanken allemaal knalgeel had geschilderd. Daarbij had'ie ook nog houten klosjes erop gemaakt waardoor de bijen als het ware de kast in geleid werden en niet hoeven te zoeken naar de ingang (bij kleine vliegopening). En... De vliegplank verlengen voor als er zware dracht is, scheelt weer opvliegen.

Wat de beste kleur is weet ik niet eigenlijk. Als je er maar even rekening mee houdt dat bijen bepaalde kleuren minder goed zien (heb je vast bij de cursus gehad welke dat zijn).

Enjoy painting!!

Groeten,

Andreas

lieven busschaert
Contacteer:

Bericht door lieven busschaert »

"Opruwen met zand". Hoe doe je dit het best?
zanna
Contacteer:

Bericht door zanna »

lieven busschaert schreef:
"Opruwen met zand". Hoe doe je dit het best?

Ik verf eerst de vliegplank in een kleur naar wens.
Strooi dan fijn droog wit zand in de [u]natte[/u] verf.
Laat drogen en veeg dan het overtollige zand weg.
Daarna eventueel nog eens licht overschilderen.
Zo bekom ik een kleurrijke frisse maar toch licht ruwe vlieggplank.
Succes
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Zand die je gebruiken wilt, moet goed droog zijn, en dan door de verf mengen. Een klein beetje verf apart in een hak potje met zand, goed schudden, en verven maar.

(passen dit al jaren toe, met grof zand, voor het wiel dat de diepte aan geeft, dat loopt langs de makelaar, bij onze boorstellingen, en blijft goed zitten.)

martin
pim123
Contacteer:

Bericht door pim123 »

Sonderen ?
Plaats reactie