verf

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

macwlem
Contacteer:

Re: verf

Bericht door macwlem »

Ik ben bang dat als je deze vraag de VWA gaat voorleggen dat dit wel degelijk het geval zal zijn omdat je uiteindelijk met primaire dierlijke producten werkt en dat is honing ook. Dat hiermee thuisslingeren tot het verleden gaat horen is m.i. nonsens. Maar goed dat is reden voor een geheel andere discussie.

Cobi vroeg om raad en die heb ik gegeven. Niet verven, gewoon sparen voor een RVS model of lekker samen ergens gaan slingeren. Ook dit is werken aan een betere kwaliteit binnen de imkerij!
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

De VWA noch een andere overheidsdienst bepaalt HACCP. HACCP is een systematiek van toepassing op een bepaalde bereidingswijze, opgesteld door bijv brancheorganisaties en geldt alleen voor dat bepaalde product of omgeving. HACCP die bijv. voor kaasmaken geldt of voor bijv. restaurantkeukens kun je niet gebruiken voor honing, en voor honing is ie nog niet vastgesteld ondanks [url="http://www.bijenstanddedriehoek.nl/Documenten/HACCP%20studie.doc"]enige aanzetten[/url] daartoe. En zolang die niet is vastgesteld kan de VWA niet controleren of er aan is voldaan. Natuurlijk is een imker een voedselproducent en zou die dus HACCP moeten opstellen (als er verkocht wordt), maar als een imker opschrijft dat ie zijn keuken afsopt voor hij gaat slingeren en hij doet dat ook, voldoet hij aan zijn eigen HACCP. Er is nergens geschreven dat je niet met een geverfde slinger mag slingeren, zolang je maar geen giftige stoffen in je honing kunt terugvinden kan de VWA niet veel uitrichten.
Als ik even naar kaas kijk, dan moet volgens de norm tegenwoordig een ruimte alleen nog rvs of voedselveilig kunststof bevatten en verder afgewerkt met gladde wanden (betegeling kan al niet meer). Ik vermoed dat een slingerruimte straks aan dezelfde soort bepalingen moet voldoen. Dus dat wordt flink keukens verbouwen terwijl nu nog met een gewone keuken kan worden volstaan. Er is nu alleen bepaald dat er niet tegelijkertijd ander producten mogen worden bereid.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]
Aart
Contacteer:

Bericht door Aart »

Even terug naar de kernvraag:

Ik heb hier nog een prijslijst van vorig jaar van het bijenhuis.

Hierin bieden ze verf op kunstharsbasis aan voor de slinger.

Kost 25 euro hoeveelheid staat er niet bij.

Weet niet of ze dit voor de buiten of binnen kant gebruiken.
Maar informeer eens bij hen.

Mvg Aart
macwlem
Contacteer:

Bericht door macwlem »

Als er al oplosmiddelen inzitten of de verf geur afgeeft, is deze in principe ook ongeschikt. Basis voor alles is dat de verf decontamineerbaar moet zijn.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik ben in mijn tweede levensweek (tot pak hem beet een jaar of vijftien terug ) begonnen met honing te consumeren uit een zelfgemaakte honingslinger behand met verf.
Ik heb nu pensioen en ben nog redelijk gezond[;)]

Ik denk niet dat het zo verstandig is om alle beginnende Bijenhouders te confronteren met alle regels , regeltje, punten , comma's en meningen van alle Imkers , dat zal menigeen af kunnen schrikken van een mooie hobby.

Jaap v P
Cobi
Contacteer:

Bericht door Cobi »

Lieve imkers !

Toen ik mijn verhaaltje intikte had ik niet gedacht dat ik zoveel reacties en lezers zou krijgen ( en wat te denken van de verhitte discussies....[:)])
Zoveel mensen , zoveel meningen ! Ik heb n.a.v. de tip van Aart met het bijenhuis gebeld, er van uitgaande dat daar heel veel kennis is over dit onderwerp.
Men had in het verleden inderdaad verf voor de slinger op voorraad gehad. Dit was er nu niet meer omdat er geen vraag meer naar was. Er werd mij geadviseerd om eerst de roestplekken voorzichtig weg te schuren en daarna de kuip te behandelen met een verf die geschikt is voor levensmiddelen.( Nu nog een meesterschilder benaderen om te horen welke verf dat dan zou moeten zijn...)
Dus dat is denk ik wat ik ga doen dit voorjaar ( of ik laat mijn man dat doen....)
Allemaal heel hartelijk dank voor jullie reacties en mails.
Groeten van Cobi.
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Cobi schreef:( of ik laat mijn man dat doen....)

Heel slim, misschien krijg je hem ook aan 't slingeren. :D
Vroeger verkocht het Bijenhuis een chloor-rubber verf om er de binnenkant van slingers mee in de verf te zetten. Was geschikt voor levensmiddelen.
Mijn zoutwater aquarium was er aan de binnenkant mee beschilderd, de inhoud gedijde goed.
Mocht je in je omgeving niets kunnen vinden klik dan hier:[url="http://www.holtermann-shop.de/advanced_search_result.php?keywords=2131&x=7&y=8"]Holterman[/url]
sucses
Groeten, Willem
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

[i]Geplaatst door Cobi[/i

( Nu nog een meesterschilder benaderen om te horen welke verf dat dan zou moeten zijn...)

Nu maar hopen dat de schilders eensluidender zijn met hun advies [:)]

Jaap v P
Plaats reactie