Dit bericht schrijf ik om te waarschuwen voor handelingen,veroorzaakt door ongerustheid, die juist onnodig dode bijen opleveren zoals ik vandaag heb gedaan door impulsief reageren. Een stuk of 8 bijen, maar daarna toch niet zo gerust, want...[V]
Nooit had ik gezien dat de sneeuw rondom de kast en voor het vlieggat er helemaal sluitend tegenaan lag. Ik weet dat het zuurstof door laat. En weet genoeg om passend te handelen, en toch...!
Meestal is er een randje sneeuw vrij,door de warmte uit de kast.
Ik dus geschrokken en ongerust. Liggen ze massaal dood daarbinnen ?!
Veeg de vliegplank vrij en ja, het vlieggat lig volmet zo'n 7 bijen.
Het was op dat moment -6 celcius en geen wind om 13.15 uur.
Nam dus niet even de rust om cool te gaan denken. Om vervolgens simpel en op bij-vriendelijke verantwoorde manier het te gaan uitvinden of ze allen leven. Dit is gewoon mogelijk door bijvoorbeeld je hand op te dak te leggen. Deed ik niet. Wilde het onmiddelijk checken.
Pakte een stokje om al snel te ontdekken dat er geen dode bijen achter die zeven lagen.
Doordat ik ineens fel licht toeliet in de kast en ze bedreigde met dat stokje kwamen de arme stakkers na zich losgerukt te hebben (en waarschijnlijk met tegenzin!)van de tros, naar buiten lopen of vliegend.
Meteen ondersteboven de sneeuw in en vrijwel onmiddelijk niks meer kunnen door de kou, onnodig het leven latend. Ook die op de vliegplank bleven werden bevangen door de kou, in luttele seconden.
Nu was ik opnieuw ongerust want is die tros,die zich misschien voor een deel aan het losmaken is wel in staat met deze kou om zich te verenigen?
Door mijn foute manier van checken niet zekerder van de zaak geworden en mezelf toesprekend;"Heb wat meer vertrouwen in de natuur en reageer niet zo impulsief. Bezint eer ge begint"!
Leer van mij a.u.b.
Een rijke dracht toegewenst,Minco.
Dicht gesneeuwd vlieggat en dom handelende imker.
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Dicht gesneeuwd vlieggat en dom handelende imker.
Toen ik aan het sneeuwruimen was, een paar dagen geleden, heb ik op elke vliegplank een flinke hoop sneeuw gegooid zodat de uitgang is versperd. Alle kasten hebben gaasbodem dus ventilatie genoeg. Zodra het gaat dooien is de toegang ook weer vrij. Nu bestaat er in ieder geval geen mogelijkheid dat ze zich door het licht laten misleiden en vervolgens verongelukken.
Juist, en dáárom kon ik me wel voor de kop slaan!
De nuttige omstandigheden heb ik juist verpest.
Ze kregen ineens een Extra Large, koude luchtstroom te verwerken en een gratis lasershow te zien[:(!]. Naast dat ze ten strijde moesten trekken[V].Als echte Japans kamikaze piloten. Zo moedig!
Ook te snel weg moeten, waardoor ik niet even de sneeuw terug leg op de vliegplank. Want dacht ik wel even aan,maar te gehaast. Stom,stom stom.
Die straffe wind trekt nu nog makkelijker de warmte uit de kast weg!
Ga dat nog even doen,ook al verwachten ze sneeuw. Bedankt voor je reactie want je herinnerd me wel eraan om dat alsnog te gaan doen!!
Wel heb ik dan weer dat je hierdoor tot op het bot er lering uit trekt en het voortaan altijd uit je hoofd laat.
Gisteren zij ik dat er maar een aantal bijen verloren gingen. De werkelijkheid kan nog wel eens lulliger zijn, als ik straks ga kijken en blijkt dat er veel meer bijen richting het ijzige Walhalla liepen.
De nuttige omstandigheden heb ik juist verpest.
Ze kregen ineens een Extra Large, koude luchtstroom te verwerken en een gratis lasershow te zien[:(!]. Naast dat ze ten strijde moesten trekken[V].Als echte Japans kamikaze piloten. Zo moedig!
Ook te snel weg moeten, waardoor ik niet even de sneeuw terug leg op de vliegplank. Want dacht ik wel even aan,maar te gehaast. Stom,stom stom.
Die straffe wind trekt nu nog makkelijker de warmte uit de kast weg!
Ga dat nog even doen,ook al verwachten ze sneeuw. Bedankt voor je reactie want je herinnerd me wel eraan om dat alsnog te gaan doen!!
Wel heb ik dan weer dat je hierdoor tot op het bot er lering uit trekt en het voortaan altijd uit je hoofd laat.
Gisteren zij ik dat er maar een aantal bijen verloren gingen. De werkelijkheid kan nog wel eens lulliger zijn, als ik straks ga kijken en blijkt dat er veel meer bijen richting het ijzige Walhalla liepen.
Ben even terug gegaan gisteren om wat sneeuw terug te leggen.
Zag dat er gelukkig niet meer bijen, bij de al doden bijen zijn komen liggen in het vlieggat. Trouwens, rondom mijn kasten zijn de dode bijen in een mum van tijd opgeruimd door andere dieren. Als lekkere vers ingevroren wintersnack, klaar voor de liefhebbers.
En rondom mijn kasten is in de sneeuw overal urine van een vos te zien. Dat ruikt zeer sterk. Verlang naar de zoete kast lucht, maar moet wat maandjes wachten. Ja, mijn bijen en ik staan toch écht in Amsterdam.
Gewoon meer vertrouwen hebben in de natuur, zoals elders op het forum ook wordt gezegd, Laat ze met rust, heb vertrouwen. De bijen ruimen het zelf op en zoniet dan weet je hun conditie.
En anders niet zo impulsief en gejaagd handelen zoals ik deed.
Ik wist wat een betere manier was, als ik ze zo nodig moet storen.
Mijn bezorgdheid was niet vreemd. Wel de fout die ik daarop maakte. En is als ik eerlijk ben met eerdere fouten in het verleden, te wijten aan geen moment van bezinning in acht te nemen, om daarna pás actie te ondernemen.
Misschien belerend berichtje en niet voor iedereen van toepassing, maar mij maak je niet wijs, dat er géén mensen zijn die dit herkennen. Gejaagd tijdperk wat invloed heeft op je, en waar je aan deelneemt en meeneemt naar de bijenkasten.
Morgen een bijen educatie workshop bij leden van een wandelvereniging. Met als onderwerp waarom de bijen ondersteboven gaan vliegen bij een pak sneeuw. Mooie verhalen hebben wij over de natuur, tóch...?! Vertel ze. Ik imker pas zeven jaar maar al in het eerste jaar zijn mensen al geboeid aan het luisteren.
Waarom ? Bijen zijn een boeiende ingang naar een prachtige natuur beleving en ze laten zien dat alles met elkaar verbonden is en niet zonder elkaar kan.
Wacht niet met delen, vertel over je hobby. Als goed voornemen voor dit jaar.
Want 2010 is het jaar van de Biodiversiteit !
Zag dat er gelukkig niet meer bijen, bij de al doden bijen zijn komen liggen in het vlieggat. Trouwens, rondom mijn kasten zijn de dode bijen in een mum van tijd opgeruimd door andere dieren. Als lekkere vers ingevroren wintersnack, klaar voor de liefhebbers.
En rondom mijn kasten is in de sneeuw overal urine van een vos te zien. Dat ruikt zeer sterk. Verlang naar de zoete kast lucht, maar moet wat maandjes wachten. Ja, mijn bijen en ik staan toch écht in Amsterdam.
Gewoon meer vertrouwen hebben in de natuur, zoals elders op het forum ook wordt gezegd, Laat ze met rust, heb vertrouwen. De bijen ruimen het zelf op en zoniet dan weet je hun conditie.
En anders niet zo impulsief en gejaagd handelen zoals ik deed.
Ik wist wat een betere manier was, als ik ze zo nodig moet storen.
Mijn bezorgdheid was niet vreemd. Wel de fout die ik daarop maakte. En is als ik eerlijk ben met eerdere fouten in het verleden, te wijten aan geen moment van bezinning in acht te nemen, om daarna pás actie te ondernemen.
Misschien belerend berichtje en niet voor iedereen van toepassing, maar mij maak je niet wijs, dat er géén mensen zijn die dit herkennen. Gejaagd tijdperk wat invloed heeft op je, en waar je aan deelneemt en meeneemt naar de bijenkasten.
Morgen een bijen educatie workshop bij leden van een wandelvereniging. Met als onderwerp waarom de bijen ondersteboven gaan vliegen bij een pak sneeuw. Mooie verhalen hebben wij over de natuur, tóch...?! Vertel ze. Ik imker pas zeven jaar maar al in het eerste jaar zijn mensen al geboeid aan het luisteren.
Waarom ? Bijen zijn een boeiende ingang naar een prachtige natuur beleving en ze laten zien dat alles met elkaar verbonden is en niet zonder elkaar kan.
Wacht niet met delen, vertel over je hobby. Als goed voornemen voor dit jaar.
Want 2010 is het jaar van de Biodiversiteit !
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Minco,Minco schreef:
...Verlang naar de zoete kast lucht, maar moet wat maandjes wachten.
ik heb alle waardering en respect voor je manier om van fouten te leren èn dit door te geven!
En nu maar wachten op de zoete geur.
Astrid