koninklijke poep.
Moderator: Hans van der Post.
koninklijke poep.
Hallo imkers,
Ik zat laatst zo eens te denken ( OK, ik ben blond en nu wat grijzend maar...) ; we weten allemaal dat de bijen in het voorjaar een reinigingsvlucht en daarbij eens even heerlijk van zich s......n, maar de koningin dan ? Hoe leegt die haar koninklijke darmpjes en welke lakeien mogen dat wegpoetsen ?
Wie weet dat en heeft er wel eens wat van gezien.Wou ik gewoon zo maar eens weten uit nieuwsgierigheid.
Ik zat laatst zo eens te denken ( OK, ik ben blond en nu wat grijzend maar...) ; we weten allemaal dat de bijen in het voorjaar een reinigingsvlucht en daarbij eens even heerlijk van zich s......n, maar de koningin dan ? Hoe leegt die haar koninklijke darmpjes en welke lakeien mogen dat wegpoetsen ?
Wie weet dat en heeft er wel eens wat van gezien.Wou ik gewoon zo maar eens weten uit nieuwsgierigheid.
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: koninklijke poep.
Ik vind de vraag helemaal niet dom. De vraag getuigt juist van het soort verwondering en naiviteit waar alle briljante wetenschap mee begint!
Zo ver ik mij meen te herinneren, doet de koningin inderdaad niet mee aan de reinigingsvlucht. Koninginnenpoep wordt afgevoerd door werksters. Maar die kennis is erg oppervlakkig. Ik hoop dat iemand er iets meer van kan zeggen.
Groet,
Bart
Zo ver ik mij meen te herinneren, doet de koningin inderdaad niet mee aan de reinigingsvlucht. Koninginnenpoep wordt afgevoerd door werksters. Maar die kennis is erg oppervlakkig. Ik hoop dat iemand er iets meer van kan zeggen.
Groet,
Bart
-
- Contacteer:
Nou, de koningin kan soms met een aardig boogje van zich afspuiten. Het is een dunne, doorzichtige vloeistof. Buiten de kast heb ik dat meerdere keren gezien b.v. als je ze na enkele dagen uit de broedstoof haalt en soms bij (na/voor) het merken van de moer.
!Piet
!Piet
Ben blij dat Beatrix dat niet doet. Zou niet zo'n mooi gezicht zijn tijdens de troonrede [}:)]
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Veel poepen doet ze vast niet: ze krijgt immers voorverteerd en geprepareerd voedselsap.
gr,
m
gr,
m
-
- Contacteer:
Hallo!
Volgens mijn leraar (volg op dit moment de beginnerscursus), krijgt de koningin zulk rijk voedsel dat ze zich niet hoeft te ontlasten.
Met een vriendelijke groet,
Marco
Volgens mijn leraar (volg op dit moment de beginnerscursus), krijgt de koningin zulk rijk voedsel dat ze zich niet hoeft te ontlasten.
Met een vriendelijke groet,
Marco
Tjonge Marco, stel je toch eens voor als dat bij mensen ook zo zou zijn ; alle w.c. papierfabrieken over de kop, geen griezelig groezelige waterzuiveringen meer, geen obstipatieproblemen, geen benauwde toestanden als je net midden in het bos tóch ineens moet....
die bijen pakken de zaken veel beter aan dan de mensen, dat wordt me steeds duidelijker !
die bijen pakken de zaken veel beter aan dan de mensen, dat wordt me steeds duidelijker !
-
- Contacteer:
Willem Dijkstra schreef:Geplaatst door Cobi
Tjonge Marco, stel je toch eens voor als dat bij mensen ook zo zou zijn ; alle w.c. papierfabrieken over de kop, geen griezelig groezelige waterzuiveringen meer, geen obstipatieproblemen, geen benauwde toestanden als je net midden in het bos tóch ineens moet....
Veel verstand heb ik er niet van maar de meeste drachtplanten houden wel van een beetje poep niet??[;)]
In de natuur is er maar weinig dat geen funktie heeft, het kan hoogstens zijn dat wij het niet zien [:I]
Maar hoe het nu zit met de bijenkoningin is mij nog niet duidelijk.
Inderdaad Willem , to poep or not to poep, that's the question....:D. Toch bedankt voor de leuke bijdrages !
-
- Contacteer:
Cobi schreef:
Inderdaad Willem , to poep or not to poep, that's the question....:D. Toch bedankt voor de leuke bijdrages !
Mijn mentor weet veel van bijen en heeft bovendien leuke humor.
Op mijn vraag hoe dat zou gaan met die poep zei hij: "Als jij 50000 hulpen in de huishouding had, zou je dan zelf je rommel opruimen??"
Daar kon ik me wel iets bij voorstellen:D