VS-kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Re: VS-kast

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Hoi Carnica,

Ik ben indertijd uitgegeaan van de kastmaten van mijn opa. En die waren iets kleiner. (Dit heb ik gedaan om mijn nieuwe kasten uitwisselbaar te houden met de oude) Het kan dus heel goed zijn dat ik de maten van de tekening niet heb overgenomen.

Ik heb het boek nu niet zo bij de hand. (Verhuist en hij zit, net als vele andere boeken, nog in een bananendoos.) Wat ik nog wel weet is dat er op de tekening "Vernieuwde Vesteegkast" stond. Kan het zijn dat deze misschien andere binnen maten heeft?

De kappen zijn inderdaad gemoderniseerd. Bij de oude kappen viel inderdaad de bovenste plak over de schuind delen heen. De daken waren gewoon geschilderd of met dakleer er op. Met warm weer had je dan altijd zwarte handen. Vandaar dat ik de bovenste plank tussen de schuine delen heb gemaakt en er bij een plaatzetter metalen kappen op heb laten maken.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze kasten. Vooral het platte deel van de bovenkant vind ik ideaal. Je het altijd een tafeltje bij de hand.
Bij het reizen moet je wel uitkijken dat schuine kant niet onder de kap van een andere schuift tuidens het rijden. Dan tilt de ene kast de andere als hetware op en komen ze schuin te staan. Ik zet nu pallets er tussen zodat ze niet meer naar elkaar toe kunnen schuiven. En die pallets heb je toch nodig.

Jaap
Albert Stoter
Contacteer:

Re: VS-kast

Bericht door Albert Stoter »

Inmiddels staat er op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/VS-kast (met dank aan Carnica) ook een duidelijke foto van een originele Verbeterde Simplexkast.
Plaats reactie