Nu nog oxaalzuur verdampen?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
smile
Contacteer:

Nu nog oxaalzuur verdampen?

Bericht door smile »

Beste medeimkers,
Het onderwerp is al vaak aangesneden en ik heb er vele topics over gelezen. Als ik er een gemist heb hoor ik het graag! Toch i.v.m. het weer en de koude januari maand wil ik het toch nog eens vragen. (locatie bijen zeeland)
Door omstandigheden is het er helaas niet van gekomen op in december met oxaal zuur te verdampen in de kasten. In eerste instantie wilde ik druppelen maar door de koude temperatuur was dit geen optie dacht ik.
Nu heb ik een verdamper tot mijn beschikking en wil ik als nog gaan verdampen. Mijn vragen:
Is het goed om dit nu nog te doen?
Is druppelen beter dan verdampen rond dit tijdstip?
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Nu nog oxaalzuur verdampen?

Bericht door wilde »

Ongeveer 5 weken geleden heb ik oxaalzuur verdampt (ook in Zeeland). Toen was er een korte periode van vorstloze dagen. Het weer was toen ruim boven 2°C wat het absolute minimum is voor de toepassing. Ik zou het nu niet meer doen. Er zal ondanks de vorst toch al redelijk wat broed zijn denk ik en dan heeft het niet veel zin meer.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Helaas,

Oxaalzuur doodt alleen de mijten die zich op de bijen bevinden. Als het volk gesloten broed heeft, dan bevinden zich dus mijten in het gesloten broed en daar komt het oxaalzuur niet bij. Om die reden gebruik je oxaalzuur alleen in volken zonder gesloten broed. Dit is in principe twee keer per jaar het geval: rondom de kortste dag en in de zwermtijd.

Je bent nu dus te laat.

Je kunt nu, of een dezer dagen, de schuifladen plaatsen en mijten gaan tellen. Ik ben even vergeten wanneer de mijtenval te hoog is, maar dat vind je wel ergens. Als je denkt dat de mijtenval te hoog is, dan moet je in het voorjaar gaan bestrijden met andere middelen. Als je daartoe besluit, moet je je goed bedenken dat dat volk de rest van het seizoen niet meer geschikt is voor de honingwinning.

Toch zou ik in het geval van te grote mijtenval afzien van bestrijding. Ik zou het risico nemen. Je kunt dan ongeveer vanaf half april een leeg raam in de kast hangen, dus een raam zonder kunstraat. Dit raam zullen de bijen (voor een deel) uitbouwen met darrenraat. Zodra dit broed gesloten is, snij je het weg. Zo vang je mijten en voorkom je in elk geval een explosie.

Dan kun je in de zwermtijd de mijten in de kunstzwerm bestrijden door oxaalzuur opgelost in water te vernevelen over de bijen met een plantenspuit en een kapje voor je mond. Zodra de jonge koningin in het hoofdvolk aan de leg is, kun je hetzelfde doen met dat volk, maar daar is discussie over op het forum. Veel deelnemers vinden namelijk dat je met dat volk dan geen honing meer mag halen. Ze vinden ook dat je dat volk niet mag bestrijden zolang er een honingkamer op het volk staat.

Je kunt weer even verder, hoop ik.

Groet,

Bart de Coo
smile
Contacteer:

Bericht door smile »

Duidelijk advies hier kan ik wat mee, super bedankt! Ik zag vandaag al dat de bijen die op een broedkast staan al naar buiten kwamen. het lijkt wel alsof er al ruimte gebrek is kan dat nu al? ze waren precies pas toen ze de winter in gingen.

Zelf dacht ik voor van het voorjaar nog aan tymovar, dit schijnt dan ook te kunnen zelfs met honing oogst. maar ik kijk het eerst even aan voorlopig is in alle vier mijn kasten leven.
Plaats reactie