Kijken of ze er nog zijn...
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Kijken of ze er nog zijn...
Vloeibaar voederen zou ik nu nooit doen. Je jaagt de bijen naar buiten op die manier. Veel komen dan om door de koude.
De bijen die het voedsel vinden gaan namelijk aan het dansen, en de rondedans in dit geval. Die geeft aan dat in een kring tot 100 meter massaal voedsel te vinden is. De eerste reactie is dan ook naar buiten stormen om het te zoeken.
Als je al moet bijvoeren, doe het dan met deeg. Dit heeft dat effect niet.
De kast heel voorzichtig eens opheffen kan je al veel vertellen. Als er kasten zijn die merkelijk lichter zijn dan de andere, dan moet je ze misschien bijvoeren. Beter is om ze in september voldoende voedsel te geven. Dan ben je gerust, tenzij er stille roverij optreedt.
Een weegschaal kan je ook helpen om te zien of ze voldoende voedsel hebben.
De bijen die het voedsel vinden gaan namelijk aan het dansen, en de rondedans in dit geval. Die geeft aan dat in een kring tot 100 meter massaal voedsel te vinden is. De eerste reactie is dan ook naar buiten stormen om het te zoeken.
Als je al moet bijvoeren, doe het dan met deeg. Dit heeft dat effect niet.
De kast heel voorzichtig eens opheffen kan je al veel vertellen. Als er kasten zijn die merkelijk lichter zijn dan de andere, dan moet je ze misschien bijvoeren. Beter is om ze in september voldoende voedsel te geven. Dan ben je gerust, tenzij er stille roverij optreedt.
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Deeg direct boven hun hoofd kunnen ze meer mee.
De paar centimeter die ze moeten afleggen om in een voerbak te komen zijn koud en "zinloos" en dat doen ze niet.
L
De paar centimeter die ze moeten afleggen om in een voerbak te komen zijn koud en "zinloos" en dat doen ze niet.
L
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
joselito schreef:
Die tijd is nu voorbij . Het merendeel van de volken zullen hoogstwaarschijnlijk meerdere ramen broed hebben , en aangezien gesloten broed bijna net zo zwaar weegt als voedsel , is dit op de weegschaal niet te controleren .
Jaap v P
Vloeibaar voederen zou ik nu nooit doen. Je jaagt de bijen naar buiten op die manier. Veel komen dan om door de koude.
Als het gaat om noodvoeding zou ik de eerste uren toch voor een snelle opnamemethode kiezen (eerste nacht siroop bv.) en daarna overschakelen op deeg.
Je kan nu ook denken aan voorjaarsprikkeling naar het fruit toe, dan is vloeibare siroop 1:1 zelfs aangewezen. Het gaat in dat geval dus om prikkeling met kleine hoeveelheden (geen aanleg van voorraad) en de bijen moeten minstens een paar uur per dag buiten kunnen !
Als je de siroop voor het eerst geeft gaan bijen inderdaad de eerste uren in de omgeving van de kast zoeken. Geef het daarom bij valavond, geen bij die buiten komt en 's anderendaags weten ze heel goed dat ze de kast niet uit moeten voor de siroop.
- jawi
- Imker sinds: 2008
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Vandaag weer gekeken, en 4 van de 5 volken bleken actief, de hele omgeving zat vol bijenpoep.
[url="http://img41.imageshack.us/img41/9853/img00176201003161546.jpg"]
[/url]
Bij de 5e (kast 2) heb ik de dekplank gelicht, en daar bleek een handjevol bijen in te zitten, en toch ook de moer nog. Toch vrees ik dat dat volkje redeloos verloren is. Of heeft iemand nog tips?
Jan-Willem
[url="http://img41.imageshack.us/img41/9853/img00176201003161546.jpg"]

Bij de 5e (kast 2) heb ik de dekplank gelicht, en daar bleek een handjevol bijen in te zitten, en toch ook de moer nog. Toch vrees ik dat dat volkje redeloos verloren is. Of heeft iemand nog tips?
Jan-Willem
(APENSTAART)jawi,
Bij een andere kast gooien? De sterkste moer komt er dan wel uit, en dan heb je in ieder geval een volk wat sterker is.
Zomaar een idee...
Bij een andere kast gooien? De sterkste moer komt er dan wel uit, en dan heb je in ieder geval een volk wat sterker is.
Zomaar een idee...
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
AndreasH schreef:
(APENSTAART)jawi,
Zomaar een idee...
Inderdaad.........zomaar een idee[}:)]
Verenig nu geen volken deze zwakke volken zijn ziek!
Als je goede volken hebt ingewinterd en er komt een "handje" uit de winter? zwavel ze af of laat ze staan. Verklein het vlieggat tot twee bijen breed dit voorkomt roverij.
!Hans.
-
- Contacteer:
marc schreef:Je kan nu ook denken aan voorjaarsprikkeling naar het fruit toe, dan is vloeibare siroop 1:1 zelfs aangewezen.
Wat bedoel je met voorjaarsprikkeling? Ik heb peren-, appel-, pruim en kersenbomen maar er is nog geen bloemetje te zien.
Hier zijn ze in hun nopjes!![:)]

-
- Contacteer:
Hoi Zanna,
Wat voor kasten staan er op de foto?
Groeten
Gerard
Wat voor kasten staan er op de foto?
Groeten
Gerard