Goedenvond
Wat is het beste moerrooster voor een spaarkast ?
Groeten Adrie
Moerrooster
Moderator: Hans van der Post.
Re: Moerrooster
Adrie,
Ik heb een metalen in een houten frame.
Dat frame past precies op een spaarkast. Aan de ene kant ligt het rooster wat dieper. Geen idee waarom dat zo is maar het heeft weer alles te maken met Bijenruimte denk ik. Ik gok dat ik de ondiepe kant naar onderen moet plaatsten net zoals je met de dekplank doet onder normale omstandigheden.
Of het het beste rooster is weet ik niet.
Ik heb een metalen in een houten frame.
Dat frame past precies op een spaarkast. Aan de ene kant ligt het rooster wat dieper. Geen idee waarom dat zo is maar het heeft weer alles te maken met Bijenruimte denk ik. Ik gok dat ik de ondiepe kant naar onderen moet plaatsten net zoals je met de dekplank doet onder normale omstandigheden.
Of het het beste rooster is weet ik niet.
Ik heb ook een paar van zulke houten-frame moerroosters. Ooit gekocht uit frustratie omdat de roosters die ik had net niet tot de kant van de kast kwamen, en ik blijkbaar moeren had die dat feilloos doorhadden...
Mijn probleem met deze roosters is echter dat er toch wel veel ruimte tussen de ramen en het rooster zit, die soms uitbundig vol met raten wordt gebouwd. 'Even' een kastdeel optillen wordt dan meer een kwestie van bruut sloopwerk, dan van er even afwippen.
Of is er inderdaad een onder- en bovenkant, en had ik ze dus verkeerd-om?
Groet, John.
Mijn probleem met deze roosters is echter dat er toch wel veel ruimte tussen de ramen en het rooster zit, die soms uitbundig vol met raten wordt gebouwd. 'Even' een kastdeel optillen wordt dan meer een kwestie van bruut sloopwerk, dan van er even afwippen.
Of is er inderdaad een onder- en bovenkant, en had ik ze dus verkeerd-om?
Groet, John.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Als je de bijenruimte boven hebt in je kasten, wat dus betekent dat de ramen onderkant gelijk hangen met de kast of met de honingzolders, dan moet je daar met het rooster ook rekening mee houden. De ondiepe kant moet dan naar beneden. Daar heb je immers al een bijenruimte boven de ramen. Bij een juist gebruik en de juiste afmetingen van het raam wordt er geen extra raat aangebouwd.