Solitaire Bijen in de achtertuin

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Arnold
Contacteer:

Solitaire Bijen in de achtertuin

Bericht door Arnold »

Hallo allen,

was vanmiddag even bezig in de tuin toen ik op gegeven moment iets om mijn hoofd hoorde zoemen. bleek het een solitair bijtje te zijn. en volgens mij zitten er meer bij ons in de tuin:D. hoe weet ik welk soort bij het is? ook zit ik er aan te denken om een zogeheten bijenhotel te maken. ik zal een dezer dagen een foto maken van de plaats waar het bijtje steeds bezig is met het zoeken naar haar woning.

mvg Arnold
AndreasH
Contacteer:

Re: Solitaire Bijen in de achtertuin

Bericht door AndreasH »

Ze ziten hier zelf de hele tijd binnen. Geen idee waar ze vandaan komen. Misschien toch maar eens uitzoeken want de katten worden gestoord van dat gezoem en ik dan weer van de katten :-)
Robbert
Contacteer:

Bericht door Robbert »

Arnold, Je kunt op de website van Albert de Wilde precies opzoeken welk bijtje het is. http://www.ahw.me/indexbijen.html

Je kunt als hotel een stuk hout pakken en met verschillende maten houtboor gaten boren. Bijvoorbeeld maatje 8 en 10. Je kunt ook rietbuisjes of verhoute plantenstengels van de kaardebol gebruiken en die in een frame bijeenhouden. Ook deze informatie staat op dezelfde pagina. Veel succes met de solitaire bijen.
cefas
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door cefas »

Vorig jaar heb ik een flink bijenhotel in de achtertuin gehangen. Voor mijn gevoel zijn de bamboepijpjes en boorgaatjes (tussen 2 en 10 mm, alle worden gebruikt!) vooral door vogels opengepikt. Maar... de Osmiae vliegen je om de oren, laten zich niet storen door wie dan ook en blijven, zo lijkt het, wachten op een vrij buisje. Nieuwe bamboe wordt (nog) niet gekozen, maar om droge pijpjes wordt gevochten...
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Het openpikken door mezen valt bij mij reuze mee. De stengels worden met rust gelaten. Op onderstaande link een foto van kaardenbolstengels in een houten frame met nesten van Osmia rufa en trypoxylon figulus.
Ook bamboestengels kunnen dezelfde functie hebben. Ze gaan wat langer mee. Ze hebben beide een gladde binnenkant zonder merg.

Albert de Wilde

htpp://www.ahw.me/p1/osmia_rufa089b_nest.html
Arnold
Contacteer:

Bericht door Arnold »

@ allen Bedankt voor de reacties :D. ik ga zeer zeker even kijken op de website van Albert de Wilde :D.

mvg Arnold
cefas
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Contacteer:

Bericht door cefas »

Kijk op die site ook naar de hommelkastjes. Ik heb er nu één in de tuin en één in de maak. Even gevuld met mos, haar enz. Ik heb hommelkoninginnen gelokt, maar helaas...
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Cefas Hommels kun je "lokken" met een oud mezennest. Dit is mij al drie keer gelukt.
In het najaar maak ik de mezen kasten schoon en bewaar het nest. Nog voor dat de eerste hommelmoer vliegt wordt de hommelkast klaar gemaakt dwz het oude mezennest in het kastje gedaan en buiten neergezet.
Als je wacht met neerzetten totdat je de hommels ziet ben je te laat.
De zelfde -of de volgende dag gaan hommelmoeren opzoek naar een goede nestgelegenheid. Als je hommelmoeren met stuifmeel aan de achterpoten ziet vliegen hebben ze al een huis gevonden.

!Hans.
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Hans van der Post. schreef:
Cefas Hommels kun je "lokken" met een oud mezennest. Dit is mij al drie keer gelukt.
In het najaar maak ik de mezen kasten schoon en bewaar het nest. Nog voor dat de eerste hommelmoer vliegt wordt de hommelkast klaar gemaakt dwz het oude mezennest in het kastje gedaan en buiten neergezet.
Als je wacht met neerzetten totdat je de hommels ziet ben je te laat.
De zelfde -of de volgende dag gaan hommelmoeren opzoek naar een goede nestgelegenheid. Als je hommelmoeren met stuifmeel aan de achterpoten ziet vliegen hebben ze al een huis gevonden.
!Hans.

Wat een goeie tip, Hans. ik dacht dat ze vooral muizennesten lekker vinden, dus ik gooide steeds knaagrommel bij de lokkast - maar dat wilde helaas niet zo lukken, zelfs niet als ik een zoekende hommelmoer (dus zonder stuifmeel!!) erin opsloot.
Maar is het nu een vergissing (mezen-muizen) of niet? Want ik zie hommels ook echt speuren op de grond bij oude muizenholletjes.
Astrid
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik heb ook nog Bijtjes in mijn tuin, maar die leven in de grond , en ik denk dat hij al op leeftijd is vanwege zij baard [;)]

Afbeelding
Plaats reactie