zwermen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
ruta123
Contacteer:

zwermen

Bericht door ruta123 »

hallo imkers der lage landen
vandaag deed ik een eerste controle van 4 volken. in een kas vond ik aangezette moerdoppen met enkele eitjes. ze zat erg vol bijen en alle ruimtes waren met honingraat bezet en dringend aan extra ruimte toe. toch was het een verassing zo vroeg op het jaar. groter werd mijn verbazing toen ik in een andere kast gesloten moerdoppen vond (2) en geen koningin kon bespeuren en amper eitjes, wel zeer jonge larfjes. er was een normaal voor dit tijdstip aantal broedramen (7 op simplex), en redelijk wat honing in de kast en er werd druk gevlogen ondanks het feit dat er zeer weinig bijen in de kast aanwezig waren. het is mooi weer deze dagen maar denken jullie dat zo een vroege zwerm mogelijk is?
rut

de andere kasten?
eentje normaal en klaar voor de honingzolder en eentje
volledig leeg met wat verdroogde en verschimmelde bijen in de middelste bovenramen....
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: zwermen

Bericht door Eddy Geurtsen »

Inderdaad, het kan al zwermtijd zijn! Gisteren nog iemand geholpen met het scheppen van een grote zwerm. Het mooie weer van een week of 3 geleden heeft zich inmiddels vertaald in explosieve groei van de volken. Als er dan te weinig ruimte is dan zal het volk gaan zwermen.
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Re: zwermen

Bericht door martin b »

Vandaag nog een zwerm geschept, van mijn wárrekast. ongeveer 2,5 week geleden er nog een lege bak er onder gezet. Zou hem vrijdag nog even gaan nakijken of er alweer een bak bij onder zou moeten, (ga dan een week van vakantie). Te laat dus, nou ja, 1 kant van de bouwvakkerkast zit nu de zwerm, ook goed:D

martin
Plaats reactie