ronddraaiende kasten <rotapi> <apiturn>

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
dickvanleeuwen
Contacteer:

Re: ronddraaiende kasten <rotapi> <apiturn>

Bericht door dickvanleeuwen »

De voorste kast op de foto heb ik gekocht(d.w.z. de zorgimkerij. Ik nam hem rond 11.30 uur mee). Hij was volledig vastgekit en het was een grote wasmottenfabriek. Ik heb Kees van Holland er regelmatig mee zien tobben. Als hij maar even stilstond werd hij direct vastgekit. Ik zal hem ws. niet in gebruik nemen, gewoon leuk voor de heb.
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

dickvanleeuwen schreef:
Als hij maar even stilstond werd hij direct vastgekit.

En ook op de foto (http://apiario.web-log.nl/apiario/image ... ond2_3.jpg) uit de link van macwlem zie ik raat buiten het raam. Dat lijkt me toch niet de bedoeling.

Bij stilstand moet direct om het raam wel de bijenruimte (zie http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Bijenruimte) worden toegepast, maar zo te zien gebeurt dat niet (en dat lijkt me binnen dat apiturn-ontwerp ook lastig omdat er wordt gerold over de buitenste rand van het raam).
Bij de roterende kast van Konya lijkt de bijenruimte wel te worden toegepast (maar zulke had Kees toch juist?).
Formsma
Contacteer:

Bericht door Formsma »

Albert het ronde raam waar je naar verwijst is mijn eerste ronde raam gemaakt in een standaard segenberger en elke dag een halve slag met de hand gedraaid.
In werkelijkheid bouwen de bijen geen raat aan de draaiende ramen.
Ook wordt er bij mij niet gekit.
Alleen wordt er aan het rooster raat gebouwd als opstap naar de honingkamer.
Formsma
Contacteer:

Bericht door Formsma »

Het is mij dan eigenlijk gelukt een bericht te plaatsen.
Ik heb mijn apiturn nu een jaar en kan alleen maar bevestigen dat Lajos Konya een geweldige uitvinding heeft gedaan door de broedkast te laten draaien en daarmee het probleem van de varroa onder de knie heeft gekregen maar niet aleen dat de bijen zijn vitaler en de opbrengst is groter. Alleen al het feit dat met een daaiende kast gezonder bijen zijn te houden zonder bestrijdingsmiddelen is het onderzoekn waard. Ik ga eind mei mijn tweede kast bevolken en volgend jaar een derde.
Albert Stoter
Contacteer:

Sjouke, ik zie je ervaringsresultaten met veel belangstelling tegemoet. Fijn om hier (weer) een ervaringsdeskundige aan het woord te hebben.

Het intrigeert me waarom in jouw kast niet wordt vastgekit en in die van Kees wel.

Een vraag aan Dick of Bart: Met vastgekitten bedoelen jullie toch niet alleen propolis naar ook wasraat van het raam naar de hoeken van de kast?

Een verklaring zou kunnen zijn dat er een verschil in maatvoering is? Ik bedoel, wellicht is de broedkamer van Sjouke binnen de ronde ramen groot genoeg, en die van Kees (binnen de ramen) niet?
Albert Stoter
Contacteer:

Inmiddels staat er in afstemming met Sjouke ook [url="http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Apiturn"]een pagina over de Apiturn op Imkerpedia.[/url]

Hieruit heb ik o.a. begrepen dat er ook in de Apiturn een overschot aan bijen kan ontstaan leidende tot extra raatbouw onder het moerrooster. Dit is dan een signaal voor het afnemen van bijen voor een nieuw volk.
Meestal is betreffende raatbouw darrenraat hetgeen dan wordt weggebroken zodra het gesloten is.
Plaats reactie