Nog veel te leren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
arie
Contacteer:

Nog veel te leren

Bericht door arie »

Hallo,

Gisteren was het DE 13 de dag na het maken van een veger.
Het oude volk is een 10 ramer met HK.
Bij het maken van de veger alle moerdoppen verwijderd, maar 1 mooie dop met een piep klein larfje laten staan om zo een moer te krijgen van een echte moerdop.
De opzet was om de 13 de of 14 de dag de doppen te breken en met de nieuwe koninginnetjes 1 of 2 reserve volkjes te maken.
Hiervoor heb ik een 3 ramer en een mini 4 ramer met ¼ BK raatjes gemaakt.
De avond van te voren nog geluisterd maar geen tuter te horen.
Gister morgen ook geen tuter te horen maar wel een kwaker.
Besloten om het nog even aan te zien.
Om 11 uur kwam de zwerm echter al af. Wat een machtig mooi gezicht al die bijen in de lucht. Ze waren zo lief om op een knotwilg op 1 meter hoog vlak bij de kast te gaan zitten, prima wekhoogte. Het was dan ook niet z’n probleem om ze in een korf te krijgen. Ondertussen de doppen gebroken en 1 koninginnetje met een paar bekers bijen in het mini kastje gedaan.
Om een uur of 3 zat de zwem heel rustig in de korf en heb ik ze over gezet in een kast met 7 x kunstraat en 3 sluitramen.
Al snel kreeg ik de indruk dat de zwem weer naar huis ging. Het werd steeds drukker bij het oude volk.
‘s Avonds om 9 uur terug geweest om te kijken. Kast leeg en ook het mini kastje leeg met als stille getuige naast de kast een jonge koningin die wel nooit moer zal worden.
Ik denk dat mijn bijtjes besloten hebben dat ik nog niet aan een derde volkje toe was.
Graag adviezen zodat ik de volgende keer wat meer invloed uit kan oefenen op de gang van zaken.
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Re: Nog veel te leren

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Hoi Arie,

Het mini kastje had je nog niet open moeten zetten. De bijen hebben nog niets met de koningin. Als ik kleine volkjes in een EWK zet met een jonge moer dan open ik de EWK pas na 3 dagen. En dan nog wil het wel eens gebeuren dat ze besluiten om of terug te gaan of zich in te bededelen in een andere EWK.

De geschepte zwerm had je moeten laten staan tot de avond. I.p.v. om 21.00 te gaan kijken hoe het ging had je hem toen in de kast moeten laten lopen. Dan kunnen ze in de nacht harmoniseren.

Jaap
arie
Contacteer:

Bericht door arie »

Jaap bedankt voor je reactie
Ga ik de volgende keer zeker doen.
1 jonge dop laten staan kan dat of geeft dat meer kans op een nazwerm. Een nazwerm komt toch pas af als er een kwaker is ?
arie
Contacteer:

Bericht door arie »

Vandaag de herkansing gehad.
Om 12 uur kwam er weer een zwerm af.
Zat weer op een gemakelijke plaats, op de stam van een appelboom.De hele zwerm in de korm geveegd en de korf omgekeerd onder de boom gezet met een blokje hout onder de rand. Al vrij snel verhoogde drukte bij de oude kast. Vanavond 9 uur terug gegaan om de zwerm in de kast te doen. Wat denk je weer leeg.
Zou dit een bruidszwerm geweest kunnen zijn of heb ik gewoon een dop over het gezien? Het was vandaag dag 16. Wat doe ik fout?
Plaats reactie