bijen in de schoorsteen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
bijtje
Contacteer:

bijen in de schoorsteen

Bericht door bijtje »

Hallo, ik heb een vraagje, hoop dat het hier goed staat. We hebben een kolonie bijen in de schoorsteen wonen. Dit jaar voor de tweede keer. We wonen in het zuiden, vlakbij het bos. Heeft iemand enig idee wat voor soort bijen dit zijn?
En hoe je ze op een vriendelijke uit de schoorsteen zou kunnen krijgen? Nadeel: ze zitten in de spouw, en op een meter of 10 hoog, je kunt er dus niet zomaar bij.
(Zelf hebben we er geen last van maar de buren klagen.)

wat fotootjes
Alvast bedankt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AndreasH
Contacteer:

Re: bijen in de schoorsteen

Bericht door AndreasH »

Vreemd, dat de buren klagen. Als ze inderdaad op 10 meter hoogte zitten dan zul je er weinig last van hebben. Misschien eens de buren informeren over de wondere wereld van de honingbij?? ;-) Eruit krijgen zal wel lastig worden vrees ik als het in de spouw zit. )-:

Good luck!
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Als het 2 onder 1 kap of zoiets is, kan het gebeuren dat s'avonds na donker bijen die laat thuiskomen tegen het verlichte slaapkamerraam vliegen, of zelfs naar binnen komen als het raam open staat.
Maar de grootste kans is dat de buren denken aan de wespen die ze wel eens op het terras zien maar die niks met bijen te maken hebben.
En voor de duidelijkheid: -zoals Andreas terloops al aangeeft- het zijn inderdaad honingbijen.

gr,
m
bijtje
Contacteer:

Bericht door bijtje »

Binnenkort honing, mmmm
de buren kunnen nog geen bij van een wesp van een hommel onderscheiden dus in die zin kan het wel kloppen ja. Het zijn vrijstaande huizen. Volgens de buurvrouw komen ze via de ventilatie naar binnen (wat ik betwijfel)
Van mij mogen ze blijven zitten, buuf is vastbesloten dat ze weg moeten en wil met insectenbestrijdingsmiddelen aan de gang [:0]
zou het mogelijk zijn om ze met een lokkast eruit te halen?
Schoorsteen afbreken is geen optie
Ik ga de gemeente eens bellen
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

AndreasH schreef:
En die buren.... Opsluiten in hun huis en er gif in spuiten, net als ze met jullie bijenvolk willen laten doen.... (Oeps, wat zeg ik nou toch weer??)

Je zal maar allergisch voor bijengif zijn en overlast van Bijen hebben , Dan de buren maar verhuizen ?????? Wees wijzer

Jaap v P
Jaap v.Popering
Contacteer:

AndreasH schreef: Maar toch, zonde dat een bijenvolkje wat zo driftig aan het bouwen en vliegen is gezien wordt als een bedreiging.

Ik ben al vele malen geroepen bij Bijen overlast . Het zal je maar gebeuren ; zo'n 100 Bijen in je slaapkamer of een paar honderd in je woonkamer .
Al wat ik wil zeggen is ; Bij overlast je verantwoording nemen .

Jaap v P
Jaap v.Popering
Contacteer:

AndreasH schreef:
Uiteraard... Dat zul je me ook niet horen zeggen dat je er niks aan zou moeten doen als het om ECHTE overlast gaat inderdaad.

En die buren.... Opsluiten in hun huis en er gif in spuiten, net als ze met jullie bijenvolk willen laten doen.... (Oeps, wat zeg ik nou toch weer??)
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

(APENSTAART)jaap: Als je niet begrijpt dat dat een geintje is dan kunnen we er net zo goed over ophouden. Better yet, ga ik doen! Toedeledokie!
bijtje
Contacteer:

Bericht door bijtje »

Morgen komt er een lokkast
maar eens zien wat dat doet
ik kan de buren ook goed begrijpen hoor, want een heleboel van die beesten binnen lijkt me ook niet fijn (hoeveel veel is weet ik niet, laat ik ook even in het midden) Misschien hebben zij wel wespen of andere beestjes, wie weet, we zullen zien. In ieder geval bedankt voor het identificeren van het bijtje :)
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Dag Bijtje, als de buren wel last hebben dan vragen of ze boven bij de schoorsteen gaan kijken als het donker is met de lamp aan ,dan kan je zien waar de bijen binnen komen in de avond uren.
En als ze het weten halen ze een bus purschuim en spuiten ze de kieren dicht.
De bijen zien licht als het buiten donker is en gaan dan op het licht af door kleine gaatjes bij de schoorsteen.
En als dat niet helpt de 2 bovenste steen van de schoorsteen weg halen en de bijen er uit.
Wat je wel moet doen is de stootvoeg van de schoorsteen dicht maken met vliegen gaas oprollen en in de stootvoeg duwen,dit is tegen de hommels en de wespen en kost bijna niets dan moeiten

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Plaats reactie