agressie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Rijnd020
Contacteer:

agressie

Bericht door Rijnd020 »

Ik ben een beginnend imker, wordt gecoached door een zeer ervaren imker.
Vorige week hebben we een kunstzwerm gemaakt. De kast waaruit de koningin gehaald is was al wat onrustig en stekerig. Sinds de kunstzwerm zijn de bijen uiterst agressief. Vallen mensen op meer dan honderd meter van de kast aan. De agressie wordt maar heel langzaam minder en duurt nu al een week. Is dit gewoon een heel agressief volk of wat kan de oorzaak zijn
Wim
AndreasH
Contacteer:

Re: agressie

Bericht door AndreasH »

Een volk wat moerloos is is zowiezo vaak wat stekeriger maar mensen aanvallen op meer dan 100 meter van de kast is wel erg vaag.

Goed dat de koningin eraf is.... Wachten op een nieuwe en hopen dat ze snel aan de leg is.
Rijnd020
Contacteer:

Bericht door Rijnd020 »

Bedankt voor je reaktie. Het is wel lastig, ik krijg klacht op klacht. Gisteren zijn 10 mensen door meerdere bijen aangevallen en gestoken, terwijl ze op een dikke honderd meter van de kast thee zaten te drinken. Er is niets anders aan te doen dan afwachten?
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

De kast ergens neerzetten waar je er zeker van bent dat het niet zoveel uitmaakt?? De kast afschermen rondom tot op een hoogte van 2 meter zodat ze op die hoogte moeten wegvliegen? Kweet nie... eigenlijk. Je weet zeker dat het jouw bijen zijn??
smile
Contacteer:

Bericht door smile »

Ik zou snel een plaatje in het buitengebied zoeken, en dan even afwachten hoe het volk het met de nieuwe koningin doet. Of ms een nieuwe koningin invoeren? Momenteel zijn er veel imkers met doppen aan de slag..... weet alleen niet of de bijen zo vroeg in het jaar een niet eigen koningin/dop accepteren.
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

Hallo Wim,

Vorige week heb ik het zelfde meegemaakt, om de buurt gerust te stellen heb ik het volk de zelfde avond (laat) naar een andere stand gebracht ong.6km verder.
De grootte spelbreker was de wind die de jonge boze bijen het dorp in blies.
Onder de gestoken mensen zijn gelukkig geen mensen die allergisch reageerde. Helaas was er wel een kind bij.
AndreasH schreef:Een volk wat moerloos is is zowiezo vaak wat stekeriger maar mensen aanvallen op meer dan 100 meter van de kast is wel erg vaag.

Bij mij was het ong. 40 meter van de kast vandaan.

Gr,B
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Barbapapa schreef:
De grootte spelbreker was de wind die de jonge boze bijen het dorp in blies.

Zo snel mogelijk de koningin vervangen. Zet er een koningin op van een zachtaardig ras en de volgende dag ken je de bijen al niet meer terug. Zelfs op 3 meter van mijn bijenstand worden de grasmaaiende buren niet gestoken.
Dit hoor je dikwijls, uitvluchten zoals het was de wind, of ze hadden geen koningin of ik droeg de verkeerde kleding enz.
Ik ben daar niet mee akkoord. Het zijn gewoon agressieve bijen.
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

joselito schreef:
Barbapapa schreef:De grootte spelbreker was de wind die de jonge boze bijen het dorp in blies.
Dit hoor je dikwijls, uitvluchten zoals het was de wind, of ze hadden geen koningin of ik droeg de verkeerde kleding enz.
Ik ben daar niet mee akkoord. Het zijn gewoon agressieve bijen.
Inderdaad agressieve bijen, die door de wind (veel wind) ver de straat ingeblazen waren. Als er geen wind stond zou het in mijn geval meegevallen kunnen zijn. Binnen kort krijg/haal ik van de imker die het volk aan mij had verkocht een nieuwe "ras zuiveren moer"
De oorzaak van het agressief gedrag was dat de geknipte moer reeds een tijdje uit het volk was verdwenen.
Als een zwerm merkt dat de moer iets mankeert, keer de zwerm terug naar het volk en laat de moer aan haar lot over. Dus dan krijg je een onrustig groot volk.

Jonge bijen die nog niet georiënteerd zijn aan de plaats van de kast, kennen de weg niet 123 terug. Als ze door de wind, verdwalen, blijven ze een paar dagen rond dolen.
Als deze jonge bijen ook nog boos zijn, heb je daar de hele dag of dagen lang (bij warm weer) plezier van.

Gr,B
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Barbapapa schreef:
Jonge bijen die nog niet georiënteerd zijn aan de plaats van de kast, kennen de weg niet 123 terug. Als ze door de wind, verdwalen, blijven ze een paar dagen rond dolen.
Als deze jonge bijen ook nog boos zijn, heb je daar de hele dag of dagen lang (bij warm weer) plezier van.

Hier moet ik je toch tegenspreken. Bijen die de kast niet terug vinden worden al snel apathisch. Ze gaan in een trosje bij elkaar zitten als ze elkaar vinden. Het voedsel dat ze in in hun maag hebben is ook niet voldoende om lang te vliegen.
Als er dagen nadien nog bijen rondvliegen komen ze uit de agressieve kast. In Ierland heb ik dit ook aan den lijve ondervonden. Telkens als ik een kast nagekeken had, die in de tuin stond, konden we een paar dagen niet meer veilig buiten gaan zitten.
Er zijn wel factoren die de agressiviteit tijdelijk kunnen verergeren, maar als er mensen gestoken worden die niet in de buurt van de kast staan, dan gaat het gewoon om agressieve bijen zonder meer.
Barbapapa
Contacteer:

Bericht door Barbapapa »

joselito,
Als er dagen nadien nog bijen rondvliegen komen ze uit de agressieve kast. In Ierland heb ik dit ook aan den lijve ondervonden. Telkens als ik een kast nagekeken had, die in de tuin stond, konden we een paar dagen niet meer veilig buiten gaan zitten.
Kan het zijn dat het volk, zolang de bijen niet vervangen zijn door nieuwe bijen (afkomstig van een nieuwe moer) agressief blijven? Als dat zo is kan ik ze voorlopig niet meer thuis neerzetten. Ik kan er namelijk niet zomaar langs gaan om het volk in de gaten te houden.[:(]

Gr,B
Plaats reactie