knippen en merken van koninginnen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
cefas
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: knippen en merken van koninginnen

Bericht door cefas »

Het is een moer die goed aan de leg is. Omdat het volkje nu nog redelijk klein is en toch al wel op tien ramen staat, kan ik haar nu nog makkelijk vinden. Vandaar dat ik haar nu wil merken.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

LWPisa schreef:
Is het verstandig om onbevruchte moeren te merken? Ik kan me indenken dat een merk de vliegvaardigheid aantast, helemaal als het niet optimaal geplaatst is.

L

Het merken van een onbevruchte koningin met een schildje vormt voor haar geen probleem. Maar het moet wel volgens de regels van de kunst gebeuren. Op het borststuk van de koningin is er een soort groef. Het schildje moet juist tegen deze groef geplaatst worden.

http://users.skynet.be/bijen/KONINGIN_MET_BIJEN.JPG

Hier zie je een koningin. Waar de overgang is van de donkere kleur naar de lichtere kleur is deze groef of inkeping of hoe het je noemen wil. Als je het schildje daar juist tegenaan zet staat het niet te ver naar voren en niet te ver naar achter en vormt het geen belemmering.
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

cefas schreef:
Het is een moer die goed aan de leg is. Omdat het volkje nu nog redelijk klein is en toch al wel op tien ramen staat, kan ik haar nu nog makkelijk vinden. Vandaar dat ik haar nu wil merken.

Het merken van de koningin doe je best als ze al gesloten broed of nog beter uitlopend broed heeft. Dan is het het veiligst. Het merken van een koningin die nog maar alleen open broed heeft, leidt bijna altijd tot haar dood als je ze gewoon terug zet. De koningin is nog nerveus, begint over het raam te rennen, wordt gegrepen en ingebald. Eenmaal dat ze gesloten broed heeft wordt ze minder nerveus en produceert ze ook meer feromonen. Om op veilig te spelen kan je ze ook terug zetten in een kooitje met een beetje deeg, waardoor het een uurtje duurt voordat ze terug bevrijd is. Iltis kooitjes zijn hier handig voor.
http://www.honingraat.eu/kasttoebehoren ... iltis.html
martin b
Imker sinds: 1976
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Of een onbevruchte koningin last heeft met het vliegen of niet, als je ze voor die tijd merk, een oudere imker vertelde me ooit dat ze dan beter gezien werden door de vogels.

Of dat waar is weet ik niet, ik doe het ziensdien altijd achteraf en heb minimaal verlies van jonge koninginnen.

martin
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

martin b schreef:
Of een onbevruchte koningin last heeft met het vliegen of niet, als je ze voor die tijd merk, een oudere imker vertelde me ooit dat ze dan beter gezien werden door de vogels.

Of dat waar is weet ik niet, ik doe het ziensdien altijd achteraf en heb minimaal verlies van jonge koninginnen.

martin

Dat fabeltje heb ik ook wel eens gehoord, maar ik heb in een bevruchtingsstation gewerkt en daar zijn we dat nagegaan. En degenen die met gemerkte koninginnen kwamen hadden echt geen slechtere resultaten, integendeel zelfs. Maar dat had waarschijnlijk ook als oorzaak dat degenen die hun koninginnen merkten de meer geroutineerde waren die minder fouten maakten op andere vlakken.
jedeve
Contacteer:

Bericht door jedeve »

Oude Essink schreef:
Met bevende vingers een moertje vatten staat mij tegen. Hoewel: op docentencursus bij Duyvetter pakte Fieke (sorry Fieke) de moer zo stevig bij haar achterlijf beet, dat er een flinke deuk in zat. Terugzetten en volgende keer kijken, zei Duyvetter. Een maand later zat de deuk er nog steeds in en het moertje was keurig aan de leg.[:)]
Ik maak nu gebruik van het volgende setje:

Afbeelding
kokertje op de moer zetten; zij loopt naar boven en de evt. bijen lopen er uit; kokertje gaat op de zuiger en deze duwt de moer naar boven; door de ruimte kan zij niet geplet en haar boststuk zit keurig gereed om gemerkt te worden; aldus ook de vleugel om geknipt.
Overigens blijf ik de methode rustig in de vingers pakken beter vinden.

Afbeelding
Plaats reactie