zwerm
Moderator: Hans van der Post.
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: zwerm
Ja Hans en als je niet kijkt gaan ze na 4 weken weer zwermen met dit weer.
Heb ze niet genoeg ruimte gegeven op tijd.
Zo zie je maar dat het ook snel kan met de bijen.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Heb ze niet genoeg ruimte gegeven op tijd.
Zo zie je maar dat het ook snel kan met de bijen.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Ze hebben het toch prima gedaan op het potje voer, hele bakje leeg, prachtige zwerm. Vandaag overgezet op een 11 raams segeberger, de zesraams was de afgelopen week reeds flink uitgebouwd, een dikke vette koningin die trots over de raat liep. mooie bijen, geen varroa gedetecteerd, raatvast, geen steek met de blote handen.
Dus,...zwerm goed, al goed. Nu de zesramer weer vrij is,....kijken waar ik nog zo'n superzwerm kan vangen...........
Tjuuss
Dus,...zwerm goed, al goed. Nu de zesramer weer vrij is,....kijken waar ik nog zo'n superzwerm kan vangen...........
Tjuuss
Op 24 mei twee zwermen geschept en vandaag even controle gedaan en er is nog steeds geen broed aanwezig.[:0]
Is dit normaal? (het zijn twee zwermen met de oude moer)
Is dit normaal? (het zijn twee zwermen met de oude moer)
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Nee, dat is niet normaal. Het waren hoogstwaarschijnlijk nazwermen met jonge, onbevruchte moeren.
Bart
Bart
Bart de Coo schreef:
Nee, dat is niet normaal. Het waren hoogstwaarschijnlijk nazwermen met jonge, onbevruchte moeren.
Bart
Toch ben ik er bijna zeker van dat het twee voorzwermen waren.
(oude moeren waren wel niet gemerkt en heb ze gisteren bij de controle dan ook niet gevonden.)
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Contacteer:
zanna schreef:
Toch ben ik er bijna zeker van dat het twee voorzwermen waren.
(oude moeren waren wel niet gemerkt en heb ze gisteren bij de controle dan ook niet gevonden.)
Soms hebben voorzwermen ook een jonge koningin. De oude koningin wordt dan eerst gedood en de zwerm komt af met de eerste jonge koningin die uitloopt, de tuter dus.
Dit noemt men hier een zingende voorzwerm.
Wanneer zou ik bij "zo een zwerm dan" broed kunnen verwachten?
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Contacteer:
zanna schreef:
Wanneer zou ik bij "zo een zwerm dan" broed kunnen verwachten?
normaal na 10 dagen. Bij jou zijn het er 16. Dat is toch wel lang. Heb je ze wasraat gegeven en is die mooi uitgewerkt. Staan er lege redcellen in het midden van de ramen? Huilen ze als je ze opent? Dit zijn symptomen dat er iets mis is.
Het veiligste is om ze een raam open broed te geven. Dat voorkomt dat de werksters gaan leggen.
Aan Tinus K.
Beste imker,ik weet toevalig in Oirschot die ook kan helpen wat betreft zwermen op de hoogte...dus als je hulp nodig heb bel maar...
Beste imker,ik weet toevalig in Oirschot die ook kan helpen wat betreft zwermen op de hoogte...dus als je hulp nodig heb bel maar...
joselito schreef:
normaal na 10 dagen. Bij jou zijn het er 16. Dat is toch wel lang. Heb je ze wasraat gegeven en is die mooi uitgewerkt. Staan er lege redcellen in het midden van de ramen? Huilen ze als je ze opent? Dit zijn symptomen dat er iets mis is.
Het veiligste is om ze een raam open broed te geven. Dat voorkomt dat de werksters gaan leggen.
Inderdaad, alles wat je opnoemt is hier dus aan het gebeuren.
Ben bij een imker in de buurt open broed gaan halen .... afwachten dus.
De kasten waar de zwermen uitgekomen zijn ga ik nog een paar dagen bekijken (want ook hier is niets te zien van eitjes of larven).
Maar dit kan nog enigzins kloppen als je de dagen telt die nodig zijn van uitkomen, bevruchten en aan de leg zijn.