Reserve volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

adrievw
Contacteer:

Reserve volk

Bericht door adrievw »

Goedenavond.
Er wordt aangeraden na het doppenbreken een reserve volk te maken .

Hoe doe ik dat ?

Groet Adrie
smile
Contacteer:

Re: Reserve volk

Bericht door smile »

Ik neem aan dat ze bedoelen dat je een broedaflegger maakt dus met dop en tijdens het doppen breken.

Mocht een koningin dan sneuvelen heb je er altijd een achter de hand. En kun je de volkjes weer verenigen.
adrievw
Contacteer:

Bericht door adrievw »

smile schreef:
Ik neem aan dat ze bedoelen dat je een broedaflegger maakt dus met dop en tijdens het doppen breken.

Mocht een koningin dan sneuvelen heb je er altijd een achter de hand. En kun je de volkjes weer verenigen.

Bedankt voor de reactie .

Maar hoe doe ik dat ?
Robbert
Contacteer:

Bericht door Robbert »

Volgens mij bedoeld men niet een broedaflegger maken.

Bij het doppen breken laat je er 4 a 5 inlopen en de rest verwijder je. Een van die verwijderde moeren zet je apart in een drieramer met 2 voerramen en een kunstraat. Dat volkje bewaar je totdat de verkiezingen zijn geweest in het hoofdvolk waar de ingelopen moeren aan het uitvechten zijn wie er overblijft. Als dat goed gegaan is kun je de drieramer weer verenigen met het hoofdvolk. Wel die reserve moer dan verwijderen.

Mochten die verkiezingen slecht aflopen dan heb je in de drieramer een reserve moer zitten.
adrievw
Contacteer:

Bericht door adrievw »

Robbert schreef:
Volgens mij bedoeld men niet een broedaflegger maken.

Bij het doppen breken laat je er 4 a 5 inlopen en de rest verwijder je. Een van die verwijderde moeren zet je apart in een drieramer met 2 voerramen en een kunstraat. Dat volkje bewaar je totdat de verkiezingen zijn geweest in het hoofdvolk waar de ingelopen moeren aan het uitvechten zijn wie er overblijft. Als dat goed gegaan is kun je de drieramer weer verenigen met het hoofdvolk. Wel die reserve moer dan verwijderen.

Mochten die verkiezingen slecht aflopen dan heb je in de drieramer een reserve moer zitten.
Bedankt dit was duidelijk.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

4 a 5 laten inlopen...best wel zonde en met het knokken loop je een risico. Ik zou een stuk of 4 bevruchtingsvolken improviseren, desnoods bloempotten met toplatten en als ze allemaal lukken verkoop je ze...

gr
L
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

geen extra moeren laten inlopen dan loop je het risico dat de overgebleven moer een invalide is.
op de lange duur volgens mij een slechte optie, zelf als ze onbeschadigd zijn heb je niet de beste maar de agresiefste moer.

moertjes met pollepel bijen in een bevruchtingskasje (apidea of iets dergelijk) en thuis in de achtertuin of op balcon.
je hebt dan altijd reserve moeren mocht het in de hoofdvolken niet goed gaan.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Robbert
Contacteer:

Bericht door Robbert »

Dan mag men de basiscursus aanpassen in nederland want ik hoor overal "meerdere moeren" in laten lopen. Ik ben in de war nu. Als je er al een in laat lopen welke kies je dan?
Als ze het zelf uitzoeken weten ze zelf toch het beste welke te kiezen?

Is doppen breken nou in laten lopen of echt wegbreken? :?
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Mijn ervaring is dat je het haast niet kunt voorkomen dat er meerdere moeren inlopen. Als de doppen goed rijp zijn, is de onrust die ontstaat bij het openen van de kast als je doppen gaat breken, al voldoende voor een aantal rijpe moeren om snel uit te lopen. Zelf laat ik altijd flink wat rijpe moeren uitlopen, ik heb daar geen slechte ervaringen mee.
Wel heb ik het idee dat de bijen een eerstgeboren jonge moer, die al even in de kast rondloopt, steunen. Soms zie ik dat ze een moer die je (extra) hebt laten inlopen, niet vriendelijk bejegenen. Ik vraag me dan ook af of het wel altijd een gevecht tussen moertjes onderling is, welke rol zouden de werkbijen hierin spelen?
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

in de boekjes die ik heb staat al 35 jaar op één dop zetten, later is het meer gebruikelijk geworden om alle moeren maar los te laten,
voor de zekerheid zegt men dan, wat ik zeg ik vind met een pollepel bijen in een apidea is in mijn optiek een betere oplossing.
bij doppen breken is mijn ervaring dat de moeren er pas uitklimen als de dop al is uitgesneden.
maar dat kan mischien aan het ras liggen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps. het is bij imker heel gebruikelijk dat we het nergens met elkaar over eens zijn,
laat je niet gek maken, en probeer wat bij jouw het beste werkt :shhh:
Plaats reactie