hommels verplaatsen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Berend
Contacteer:

hommels verplaatsen

Bericht door Berend »

Leuk, zo'n voortuin met Tubinger bijenmengsel! Eerst was het een grasveldje en in het voorjaar opgeploegd en ingezaaid met het mengsel wat nu welig bloeit. Er komen zelfs mensen voorbij die er foto's van maken!
Zo raakte ik met een buurvrouw aan de praat die dacht ook een bijennest in haar vogelhuisje te hebben. Een bezoekje leerde dat het om hommels gaat.
Nu wil ik de hommels wel adopteren, maar moet dit kastje eerst ook op een andere plek staan zodat de hommels morgen niet weer terug naar de oude plek vliegen?
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: hommels verplaatsen

Bericht door wilde »

Beslist niet meer dan 50 cm per dag verplaatsen. Dat is dus in alle richtingen, ook naar boven of beneden.
Berend
Contacteer:

Bericht door Berend »

Kan ik dezelfde truc uithalen als met bijen?
De hommels 15km verderop zetten en een paar dagen later terug halen, maar dan een paar tuinen verderop?
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Hi Berend, ik heb meermalen vogelnestkasten met hommelvolkjes verplaatst. Als je het dichtbij wilt houden moet je zoals Albert al schreef 50 cm per dag verplaatsen.
Bij 500 meter en meer komen de hommels niet meer op hun oude plek terug! Dat heb ik in de loop van de jaren wel gemerkt.

Nee en paar dagen op een andere plek is te kort. Verder beginnen de hommelnesten over de top te raken. Over een paar weken zie al de nieuwe moeren vliegen en dan is de instandhouding van de soort volbracht. En gaat het hommelnest in verval.

!Hans.
Plaats reactie