mierenzuur hoe de werking het beste controleren
-
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
mierenzuur hoe de werking het beste controleren
Helaas hebben varroa mijten geen belletje dan kon je horen of ze er zijn. Ik behandel op dit moment 1 volk wat broed heeft met mierenzuur, dit volk krijgt dit seizoen geen hk, tot mijn verbazing valt er geen mijt tot nu toe, wel zitten er op de la steeds wat mieren. Ik heb nu plakband gelegd op de la en zal morgen nog eens kijken of de mieren de lijken wegslepen, dat kunnen ze nu niet meer ivm plakband
-
- Contacteer:
Re: mierenzuur hoe de werking het beste controleren
Nog even aan alle imkers..
Het zal de meesten wel bekend zijn maar toch.
Als je een varroa controle of bestrijding doet. Zorg er dan voor dat er geen mieren de dode varroa mijten weg kunnen halen.
Ik dacht varroa arm te zijn. Maar toen ik gisteren begonnen was met een mierenzuurbehandeling in een kast en er nog steeds 0 mijten vielen vond ik het verdacht. Vooral toen ik een mier naar mij zag glimlachen!
Nu heb ik de lade met plakband belegd omdat er geen enkele mijt viel.. het resultaat is duidelijk! Een kleine 50 mijten in een halve dag. De eerste mijten die vielen tijdens te bestrijding zullen dus allemaal weggedragen zijn door de ijverige mieren. die zich niks aan trokken van de mierenzuur lucht
Ook kan je op deze manier de mijtenval niet controleren voor een bestrijding. Als mieren alles weghalen ..
Dan zul je dus standaard af en toe iets van plakband of van die plaatjes moeten gebruiken om te controleren ?
Heeft iemand nog andere oplossingen en ideen ?>
Groet Rene
Het zal de meesten wel bekend zijn maar toch.
Als je een varroa controle of bestrijding doet. Zorg er dan voor dat er geen mieren de dode varroa mijten weg kunnen halen.
Ik dacht varroa arm te zijn. Maar toen ik gisteren begonnen was met een mierenzuurbehandeling in een kast en er nog steeds 0 mijten vielen vond ik het verdacht. Vooral toen ik een mier naar mij zag glimlachen!
Nu heb ik de lade met plakband belegd omdat er geen enkele mijt viel.. het resultaat is duidelijk! Een kleine 50 mijten in een halve dag. De eerste mijten die vielen tijdens te bestrijding zullen dus allemaal weggedragen zijn door de ijverige mieren. die zich niks aan trokken van de mierenzuur lucht

Ook kan je op deze manier de mijtenval niet controleren voor een bestrijding. Als mieren alles weghalen ..
Dan zul je dus standaard af en toe iets van plakband of van die plaatjes moeten gebruiken om te controleren ?
Heeft iemand nog andere oplossingen en ideen ?>
Groet Rene
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
remolen schreef:
die zich niks aan trokken van de mierenzuur lucht![]()
Natuurlijk trokken de mieren zich niets aan van de mierenzuurlucht. Ze voelden zich thuis [:)]
-
- Contacteer:
joselito schreef:remolen schreef:
die zich niks aan trokken van de mierenzuur lucht![]()
Natuurlijk trokken de mieren zich niets aan van de mierenzuurlucht. Ze voelden zich thuis [:)]
ah vandaar die knipogende mier!
nu snap ik het ..

[:p]:D
- martin b
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): buckfast-bastaars
- Contacteer:
Ik leg een vel plastik ingesmeerd met vaseline op de lade, dan blijven ze er wel aan plakken. En de mieren blijven weg, of zitten zelf vast.
martin
martin