De opbrengst van het bijenhouden in 2003

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Romée van der Zee
Contacteer:

De opbrengst van het bijenhouden in 2003

Bericht door Romée van der Zee »

Omzet Nederlandse imkers

De inkomsten uit het bijenhouden waren in het verleden regelmatig aanleiding tot inschattingen en discussies. Zie daarvoor de oude nummers van het Maandschrift van de VBBN zoals elders op bijenhouden.nl te raadplegen.
Wat is de opbrengst geweest uit het bijenhouden in 2003. Ik kon uit het onderzoek bijensterfte 2003-2004 het volgende afleiden.

9 % van de imkers heeft zowel inkomsten uit bestuiving ( gemiddeld € 403) als honingverkoop ( gemiddeld €898 ).
53 % van de imkers heeft inkomsten uit honing (gemiddeld € 432).
De overige 47% weigert of de vraag te beantwoorden of deelt honing uit aan vrienden en bekenden.

Is er nu een schatting te doen naar de landelijke opbrengst uit het bijenhouden in Nederland?
Bij een aanname van 7000 imkers (gebaseerd op het huidig aantal leden + conservatieve inschatting aantal ongeorganiseerden) zou de opbrengst minimaal alsvolgt zijn.

Honingopbrengst : € 1.602720
Bestuivingsopbrenst : € 253.890

Een Nederlandse omzet van rond de 2 miljoen euro.
De economische betekenis is uiteraard groter. Daarvoor zou o.m. bekend moeten zijn in welke mate, en onder welke omstandigheden de opbrengst van land- en tuinbouwproducten afhankelijk is van de inzet van bijen.

Romée van der Zee
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Re: De opbrengst van het bijenhouden in 2003

Bericht door Els Kleijnendorst »

Een groot manco bij deze vraag vond ik, dat er alleen naar de inkomsten werden gevraagd. Een juister beeld was gekregen wanneer ook naar de gemaakte uitgaven was gevraagd.
Is er nu niet een te eenzijdig beeld ontstaan Romée?
Romée van der Zee
Contacteer:

Re: De opbrengst van het bijenhouden in 2003

Bericht door Romée van der Zee »

Ja, dan zou je behalve de omzet ook de winst kunnen berekenen. Maar daar waren 2 bezwaren tegen.
-De kostenvraag is aanmerkelijk moeilijker te beantwoorden. Kost meer tijd.
- Het was nu al een kunst om binnen zo min mogelijk vragen toch relevante informatie te verzamelen. Met omzetgegevens weten we al heel wat meer. Ik denk overigens dat los van deze vragen wel een berekening te maken valt van de kosten per volk. Je zou de winst wel kunnen benaderen.

Nog een andere opmerking over de omzetberekening. Nog veel aardiger was geweest een opbrenst per volk, per imker. Dan was de landelijke benadering nog beter geweest. Daarbij geldt hetzelfde als hierboven.

Mag ik bij deze in het openbaar jou Els, maar ook Hans vd Post en Piet Jager hartelijk bedanken voor jullie inzet bij het afnemen van de telefonische vragenlijsten. Met name Hans heeft geweldig veel werk verzet!
Vele avonden zijn opgeofferd aan dit onderzoek.

Dit vormt mede de verklaring waarom ik nu pas ben toegekomen aan een uitwerking van de resultaten.
Romée
Plaats reactie