Bestuiven van koolzaad.
Moderator: maartenkleijne
-
- Contacteer:
Bestuiven van koolzaad.
Ik heb contact met een boer die koolzaad verbouwd voor zaaizaad.
Ik weet er eigelijk nog te weinig van.
Wel weet ik dat de bestuivers apart worden gezaait in stroken.
Waarom eigelijk je zou het zaad ook kunnen mengen???
Het zal waarschijnlijk iets te maken hebben het feit dat de bestuiver waarschijnlijk vroegtijdig gemaaid wordt.
Ik ben van plan om met 5 buckfastvolken (zusters) op deze "dracht" te gaan staan en dan niet op het perceel zelf maar op een afgebakend stukje achter de boerderij.
De boerderij staat echt heel geisoleerd en er zijn maar heel weinig bijenvolken in de buurt.
2 volken zijn er wel op een afstand van 2 km.
Deze imker kan je voorzien van de juiste koninginnen.
Dan zou ik mijn persoonlijke landbevruchtingsstation kunnen hebben.
Ik heb al toegezegd maar waarom het mij gaat heeft iemand zo'n bestuiving van koolzaad eerder meegemaakt en wat zijn zijn ervaringen vanuit de imker.
Ook wil ik nog contact opnemen met de teler.
De boer vertelde mij dat er op een afstand van minimaal geen ander koolzaad mocht staan, dit lijkt mij een wel zeer kleine afstand!
Maar het idee van een persoonlijke langerdurende bevruchtingsstand staat voorop.
Wie weet hier meer van????
Dirk
dertiende
Het zal waarschijnlijk iets te maken hebben het feit dat de bestuiver waarschijnlijk vroegtijdig gemaaid wordt.
Ik ben van plan om met 5 buckfastvolken (zusters) op deze "dracht" te gaan staan en dan niet op het perceel zelf maar op een afgebakend stukje achter de boerderij.
De boerderij staat echt heel geisoleerd en er zijn maar heel weinig bijenvolken in de buurt.
2 volken zijn er wel op een afstand van 2 km.
Deze imker kan je voorzien van de juiste koninginnen.
Dan zou ik mijn persoonlijke landbevruchtingsstation kunnen hebben.
Ik heb al toegezegd maar waarom het mij gaat heeft iemand zo'n bestuiving van koolzaad eerder meegemaakt en wat zijn zijn ervaringen vanuit de imker.
Ook wil ik nog contact opnemen met de teler.
De boer vertelde mij dat er op een afstand van minimaal geen ander koolzaad mocht staan, dit lijkt mij een wel zeer kleine afstand!
Maar het idee van een persoonlijke langerdurende bevruchtingsstand staat voorop.
Wie weet hier meer van????
Dirk
dertiende
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Bestuiven van koolzaad.
Ik denk dat het belangrijk is dat er een goede continue dracht heerst. Dit met het oog op een goede conditie van je darrenvolk en klein bevruchtingsvolken. Wat als het koolzaad is uitgebloeid??
In hoogzomer is er altijd wel wat stuifmeel te vinden maar heb je een zeer natte zomer, slecht vliegweer, dan kunnen de volken snel teruglopen.
JP
In hoogzomer is er altijd wel wat stuifmeel te vinden maar heb je een zeer natte zomer, slecht vliegweer, dan kunnen de volken snel teruglopen.
JP
-
- Contacteer:
Inderdaad jelte,
Dat is een van de constante zorgen.
Allereerst blijft er zeker een volle broedkamer koolzaadhoning opstaan, waarvan af en toe raten opengemaakt moeten worden vooral bij weinig dracht.
De omgeving moet worden gecontroleerd op groenbemesters en verdere drachtplanten.
Voeren met apifonda suikerdeeg schijnt niet zo goed te werken dus zal er ook vloeibaar gevoerd moeten worden wat waterrijker dan 2:1.
Om de darren geslachtsrijp te houden en nieuwe aanzet van darren te bevorderen moet er bijna een constante dracht of schijndracht zijn.
We proberen het uit en als het succesvol is blijven we er mee doorgaan.
Op Ameland worden de volken 3 wekelijks ev gevoerd maar ik ben het wekelijks van plan zeker bij slecht weer.
Maar is er echt niemand die eerder op een perceel koolzaad bedoeld voor zaaizaadwinning heeft gestaan.
Dirk
dertiende
Dat is een van de constante zorgen.
Allereerst blijft er zeker een volle broedkamer koolzaadhoning opstaan, waarvan af en toe raten opengemaakt moeten worden vooral bij weinig dracht.
De omgeving moet worden gecontroleerd op groenbemesters en verdere drachtplanten.
Voeren met apifonda suikerdeeg schijnt niet zo goed te werken dus zal er ook vloeibaar gevoerd moeten worden wat waterrijker dan 2:1.
Om de darren geslachtsrijp te houden en nieuwe aanzet van darren te bevorderen moet er bijna een constante dracht of schijndracht zijn.
We proberen het uit en als het succesvol is blijven we er mee doorgaan.
Op Ameland worden de volken 3 wekelijks ev gevoerd maar ik ben het wekelijks van plan zeker bij slecht weer.
Maar is er echt niemand die eerder op een perceel koolzaad bedoeld voor zaaizaadwinning heeft gestaan.
Dirk
dertiende
-
- Contacteer:
Dirk ik ga ieder jaar naar het koolzaad bij een zaadhandelaar.
Daar staan ook hele rijen met bevruchters (zij noemen dat de mannelijke) die na de bloei gefreesd worden.
Mijn ervaringen daar zijn zeer goed,steeds prima dracht maar dan moet je ook met sterke(verenigde) volken daar naartoe gaan
Het zou prima zijn voor jou om daar je eigen bevruchtingsstation te hebben ,maar hou er rekening mee dat koninginnen en darren een afstand van 15km niet schuwen voor bevruchting,dus raszuiver is steeds met een vraagteken.
Bijen op het koolzaad hebben een goede broedontwikkeling doordat er stuifmeel in overvloed is.Ideaal om daar je bevruchtingskastjes te plaatsen dan.
groetjes
roger
Daar staan ook hele rijen met bevruchters (zij noemen dat de mannelijke) die na de bloei gefreesd worden.
Mijn ervaringen daar zijn zeer goed,steeds prima dracht maar dan moet je ook met sterke(verenigde) volken daar naartoe gaan
Het zou prima zijn voor jou om daar je eigen bevruchtingsstation te hebben ,maar hou er rekening mee dat koninginnen en darren een afstand van 15km niet schuwen voor bevruchting,dus raszuiver is steeds met een vraagteken.
Bijen op het koolzaad hebben een goede broedontwikkeling doordat er stuifmeel in overvloed is.Ideaal om daar je bevruchtingskastjes te plaatsen dan.
groetjes
roger
-
- Contacteer:
Ja Roger, ik besef me heus wel dat zo'n eige bevruchtings liever paringsstation geen 100 % zekerheid geeft.
Toch wil ik het proberen omdat de bijendichtheid hier in het hoge Noorden echt bedroevend is.
Vooral op de rijke gronden staan alleen monoculturen elke m2 wordt benut, als er een imker zit dan zit hij in een dorp met een paar volkjes.
Het grootste gevaar komt van de reizende imkers.
In het oosten van Groningen op de armere gronden zijn meer imkers.
Deze boer zit echt nog meer geisoleerd dus waag ik de gok en probeer het uit.
Af en toe moet je iets anders doen anders gaat de sjeu ervan af.
Bovendien wat kan me overkomen ik ga naar een koolzaaddracht en laat de volken daarna staan.
De volken krijgen ev. later andere koninginnen dus leuk werk.
Dirk
dertiende
Toch wil ik het proberen omdat de bijendichtheid hier in het hoge Noorden echt bedroevend is.
Vooral op de rijke gronden staan alleen monoculturen elke m2 wordt benut, als er een imker zit dan zit hij in een dorp met een paar volkjes.
Het grootste gevaar komt van de reizende imkers.
In het oosten van Groningen op de armere gronden zijn meer imkers.
Deze boer zit echt nog meer geisoleerd dus waag ik de gok en probeer het uit.
Af en toe moet je iets anders doen anders gaat de sjeu ervan af.
Bovendien wat kan me overkomen ik ga naar een koolzaaddracht en laat de volken daarna staan.
De volken krijgen ev. later andere koninginnen dus leuk werk.
Dirk
dertiende
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Dirk Blanken schreef:
Het zal een Hybride teelt zijn .
Dat zijn dan eenslachtige bloemen of mannelijk of vrouwelijk ,(of stuifmeel en stamper zijn niet gelijktijdig rijp ) die worden naast elkaar in stroken gezaaid , en meestal van maar een , (de zaadlijn ) geoogst.
Het probleem is meestal dat de bijen in de lijn vliegen , dan komt de bestuiving binnen in de kast tot stand .
Er dienen voldoende insecten op te vliegen , anders valt meestal de opbrengst tegen .
Dit kun je allemaal op een bestuivingscursis leren .!! [:)]
Jaap v P
-
- Contacteer:
Ik ben toch maar eens op internet gaan kijken.
Veel vind je niet zeker niet wat imkers belangrijk vinden.
De afstand tot ander koolzaad moet minstens 500m zijn om kruisbestuiving met andere rassen te voorkomen: dat lijkt mij met een beetje wind wel erg weinig.
Duitse veredelaars wijken met koolzaadzaadteelt uit naar Nederland omdat hier eenvoudig voldoen kan worden aan de voorgeschreven isolatieafstanden.
Hybridekoolzaad wordt verkregen door twee ouderlijnen met elkaar te kruisen.
De ouderlijnen worden daarbij in banen naast elkaar op één perceel geteeld.
Daarbij is de zogenaamde moederlijn mannelijk steriel(produceert dus geen stuifmeel).
De ernaast geteelde vaderlijn zorgt voor de bestuiving en dus voor de zaadzetting.
De vaderlijn wordt na de bloei verwijderd.
Bij veel hybride rassen is de bestoven moederlijn na deze eerste kruising nog steeds mannelijk steriel.
Daarom volgt in het daaropvolgende jaar nogmaals een kruising, in dit geval met een herstellerlijn.
Het hieruit geoogste zaad is fertiel en wordt als hybride in de handel gebracht.
Ik kan niet vinden of beide lijnen honing geven???
Jaap, je zei dat de bestuiving in de kast tot stand kwam maar je bedoelt waarschijnlijk dat de stuifmeeluitwisseling in de kast gebeurd.
Als beide lijnen honing geven zal er waarschijnlijk ook directe bestuiving zijn???
Maar als de moederlijn alleen of meer honing geeft kan ik me voorstellen dat het ook belangrijk wordt dat de pollen door bijencontact in de kast worden doorgegeven.
Dirk
dertiende
Veel vind je niet zeker niet wat imkers belangrijk vinden.
De afstand tot ander koolzaad moet minstens 500m zijn om kruisbestuiving met andere rassen te voorkomen: dat lijkt mij met een beetje wind wel erg weinig.
Duitse veredelaars wijken met koolzaadzaadteelt uit naar Nederland omdat hier eenvoudig voldoen kan worden aan de voorgeschreven isolatieafstanden.
Hybridekoolzaad wordt verkregen door twee ouderlijnen met elkaar te kruisen.
De ouderlijnen worden daarbij in banen naast elkaar op één perceel geteeld.
Daarbij is de zogenaamde moederlijn mannelijk steriel(produceert dus geen stuifmeel).
De ernaast geteelde vaderlijn zorgt voor de bestuiving en dus voor de zaadzetting.
De vaderlijn wordt na de bloei verwijderd.
Bij veel hybride rassen is de bestoven moederlijn na deze eerste kruising nog steeds mannelijk steriel.
Daarom volgt in het daaropvolgende jaar nogmaals een kruising, in dit geval met een herstellerlijn.
Het hieruit geoogste zaad is fertiel en wordt als hybride in de handel gebracht.
Ik kan niet vinden of beide lijnen honing geven???
Jaap, je zei dat de bestuiving in de kast tot stand kwam maar je bedoelt waarschijnlijk dat de stuifmeeluitwisseling in de kast gebeurd.
Als beide lijnen honing geven zal er waarschijnlijk ook directe bestuiving zijn???
Maar als de moederlijn alleen of meer honing geeft kan ik me voorstellen dat het ook belangrijk wordt dat de pollen door bijencontact in de kast worden doorgegeven.
Dirk
dertiende
-
- Contacteer:
Dirk Blanken schreef:
Dirk.
Hier spelen een paar dingen door elkaar .Omdat met een vader en moeder lijn geteeld wordt , zijn dat in wezen twee verschillende bloemen , en de honingbij is bloemvast.
Ten tweede worden tussen de twee ouderlijnen ruimte gelaten om zaadvermenging te voorkomen
De honingbij vliegt gewoonlijk altijd in de lijn .
De bij zal dus waarschijnlijk niet van de ene direct op de andere lijn gaan vliegen .
Of er een lijn nectar geeft weet meestal alleen de opdrachtgever , omdat het meestal onder een nummer uitgezaaid wordt . Het zal waarschijnlijk de bedoeling zijn dat het volgend jaar in de productie komt omdat de belending met ander koolzaad veel te kort is ,Hier wordt voor bloenkoolzaad een belending van 5 a 6 km aangehouden .
Jaap v P
-
- Contacteer:
[img]http://vpopering.nl/jaap/bloemkool.jpg[/img]
Ik vond nog een oude foto van de bloemkool .
Dit waren een moederlijn met twee vaderlijnen , is op de foto niet te zien .
Wel zijn de rijen duidelijk te onderscheiden ,en de bijen vlogen duidelijk in de lijn .
Het stuifmeel zit zo vast dat het door de wind niet loskomt , zelfs bij windkracht zes GEEN windbestuiving . Hoewel vader en moederlijn naast elkaar staan is hij afhankelijk van insecten bestuiving.
Jaap v P
Ik vond nog een oude foto van de bloemkool .
Dit waren een moederlijn met twee vaderlijnen , is op de foto niet te zien .
Wel zijn de rijen duidelijk te onderscheiden ,en de bijen vlogen duidelijk in de lijn .
Het stuifmeel zit zo vast dat het door de wind niet loskomt , zelfs bij windkracht zes GEEN windbestuiving . Hoewel vader en moederlijn naast elkaar staan is hij afhankelijk van insecten bestuiving.
Jaap v P
-
- Contacteer:
Jaap,
Vermenging van zaad zal nooit optreden want de mannelijke lijn wordt gemaaid na de bloei dus heeft het zaad geen kans om te rijpen.
De ruimte tussen de lijnen is dus enkel bedoeld om aan te geven dit moet gemaaid worden.
Ik wist niet dat de bloemvastheid van bijen zover gaat dat elke afwijking van de bloemen dit al veroorzaakt, maar ik kan me het voorstellen dat een andere geur al consequenties heeft.
Hommels en andere insecten die niet bloemvast zijn worden dan ook wat belangrijker.
Ik denk dat ik straks als ik de stand ga klaar maken maar eens contact op ga nemen met de degene waarmee de boer het contract heeft afgesloten en me het een en ander laat uitleggen.
Als ik ergens mee te maken krijg wil ik het fijne er van weten.
Dirk
dertiende
Vermenging van zaad zal nooit optreden want de mannelijke lijn wordt gemaaid na de bloei dus heeft het zaad geen kans om te rijpen.
De ruimte tussen de lijnen is dus enkel bedoeld om aan te geven dit moet gemaaid worden.
Ik wist niet dat de bloemvastheid van bijen zover gaat dat elke afwijking van de bloemen dit al veroorzaakt, maar ik kan me het voorstellen dat een andere geur al consequenties heeft.
Hommels en andere insecten die niet bloemvast zijn worden dan ook wat belangrijker.
Ik denk dat ik straks als ik de stand ga klaar maken maar eens contact op ga nemen met de degene waarmee de boer het contract heeft afgesloten en me het een en ander laat uitleggen.
Als ik ergens mee te maken krijg wil ik het fijne er van weten.
Dirk
dertiende