Voor weinig geld en moeite beginnen...

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Voor weinig geld en moeite beginnen...

Bericht door LWPisa »

L.S.,

Als je enigzins handig bent of mensen kent die dat zijn kan je voor weinig geld uitproberen of imkeren je ligt.

Door het maken en gebruiken van een primitieve toplattenkast.
In zo'n kast kan je een volk goed houden en je kan er erg veel aan zien omdat de bijen in een vrij natuurlijke situatie zitten en de kast makkelijk te openen is. Met het juiste ontwerp komen bijen prima de winter door in zo'n kast.

Voor 40 euro heb je zo'n kast van redelijk formaat. Verder moet je wel een goede beschermende sluier en goed passende handschoenen aanschaffen, bij elkaar ook een euro of 50. Als imkeren je ligt ga je vanzelf steeds minder handschoenen dragen. Een beroker (20 euro) is wel een aanrader of anders een dikke sigaar of smeulend karton in een stalen buisje om iets rook te geven. Verder heb je een beitel en een heel lang mes nodig en een paar (5-10) kilo suikerdeeg (te koop bij een handel in imkermaterialen).

Als eind mei je kast op een plek staat regel/koop je bij een imker een zwerm of schudzwerm met moer. Die stop je in de kast waar je groot stuk suikerdeeg in hebt gelegd en dan leg je toplatten en deksel erop. Na een paar dagen alleen naar het vlieggat kijken kan je de toplatten 1 voor 1 een beetje opwippen en uitnemen. Dit bij voorkeur doen met mooi weer met misschien een klein beetje rook als de bijen onrustig zijn. Op een gegeven moment kom je als alles goed gaat bij je eerste raten. Met mooi warm weer kan je ze eruit heffen en er eens goed naar kijken , met slecht weer zou ik ze weer snel terugstoppen en wachten op goed weer. Als je op een gegeven moment een raat niet op kan heffen moet je ze losmaken met het lange mes langs de kastwand. Vaak bouwen ze ze niet meer vast als je ze regelmatig losmaakt.

Hopelijk heb je na een tijdje gesloten broedcellen en gaat alles goed. Je kan met mooi weer de moer zoeken. Je kan met mooi weer bijen best vaak openmaken om te kijken wat ze allemaal doen. Blijf je bijen voeren met flinke porties suikerdeeg zodat ze niet zonder inkomende suiker zitten bij slecht weer of een slechte plek. Het doel is om het volk groot en zwaar te laten groeien aan het eind van de zomer.

Als je volk door suikerdeeg of suikeroplossing voeren goed zwaar is eind september dan kan je het waterdicht maar toch luchtig inpakken in een stuk plastic als het in de regen staat, droog hout isoleert veel beter dan nat. Probeer te zorgen dat het volk droog en rustig staat.

Misschien wil je aan Varroa (een lastige bijenparasiet) bestrijding doen, dan kan je in de winter een oxaalzuuroplossing over je ramen druppelen.

Als in februari/maart je volk nog goed leeft dan heb je het goed gedaan. Dan wordt het langzaam tijd voor vermeerdering en honing. Daar schrijf ik nog wel een vervolg op.

De "normale" imkermethode werkt met bedrade ramen en nogal dure/precieze kasten. Dat is steviger en handiger in gebruik oa voor het slingeren van honing mbv van een centrifuge en het makkelijk manipuleren van de raten. Uit een toplattenkast kan je alleen raathoning winnen door de raten uit te snijden en je moet voorzichtiger te werk gaan omdat de raten niet in een raamwerk zitten. Verder kan je met een toplattenkast alles doen wat je met een normale kast kan.

Foto's zijn niet van mij maar ooit van een duitse site geplukt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Voor weinig geld en moeite beginnen...

Bericht door Bart de Coo »

Verschrikkelijk leuk en mooi. Ooit heb ik ook zo'n kast, let maar eens op. Deze kast herinnert mij er weer aan waarom ik ooit met imkeren begon. Wat mij er destijds zo aan boeide was de discrepantie tussen aan de ene kant de eenvoud van de behuizing - ken je een simpeler architectuur dan een korf of een kast? - en de ondoorgrondelijke complexiteit van wat zich daarbinnen afspeelt.

Ik klink een beetje ondoorgrondelijk en complex, ik weet het.

Maar hoe is in deze kast de ventilatie geregeld? Of hoe zou je die kunnen regelen? Die bodem zit zo te zien potdicht. En hoe worden de bijtjes gedwongen om hun raatjes mooi in het midden van zo'n latje te bouwen?

Groet,

Bart de Coo
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Bart, voorin of opzij zitten gaten of een spleet.

De toplatten zijn 35-38 mm breed met in het midden een dun latje gedipt in bijenwas of een stripje was/kunstraat (zaagsnede in je toplat?). De bijen bouwen precies hierop (meestal) en door de bijenruimte volgen de raten elkaar.
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Mij is gebleken dat de bijen op termijn wel degelijk de raat aan de schuine wanden vast bouwen. Althans bij hout.
Als je er voor zorgt dat nooit de gehele kast in gebruik is (oftewel met een verwijderbare tussenwand een afgesloten achtergedeelte houd), dan kun je die wanden tamelijk gemakkelijk lossnijden.
Het blijft daarbij handig om de wanden schuin te houden, want anders moet je de raat helemaal uit de kast tillen voordat je echt goed los van de kast komt. Bij schuine wanden hoef je de raat maar iets op te tillen en de raat is al helemaal los zonder verder gesmeer aan de wanden.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Zo'n kast is echt niks voor een beginner. Afbreken van raat van de top lat, bijen pletten en moer verongelukken. Wat met een echt groot volk?
Niets makkelijker dan gewone ramen van een gangbaar type in Nederland.
ad staals
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Mwoah. Raten die afbreken en bijen pletten daar ben je zelf verantwoordelijk voor, je moet met dit systeem voorzichtig te werk gaan. Dat is zowiezo een goede les lijkt me. Behoedzaam en voorzichtig handelen. Als je echt erg onhandig bent dan zijn imkeren, modelbouw of borduren misschien geen geschikte hobbies.

Het gaat mij erom dat je het houden en manipuleren van bijen kan uitproberen met een minimum aan kosten. Geen dure kasten, geen raampjes, geen bedrading, geen kunstraat. Puur bijen die op hun eigen raten zitten en min of meer te beheersen zijn. Als het imkeren je niet ligt is er geen man overboord, als het je wel ligt dan zit je zo aan normale kasten.

Schuine wanden zijn een must, daar wordt veel minder aan vastgebouwd dan aan verticale wanden.

In een toplattenkast van grofweg 60 bij 40 bij 40 cm kan je prima een volk houden...voor een beginner zijn erg grote volken alleen maar lastig en voegen niks toe aan het leren omgaan met bijen.

L
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Natuurlijk Lennard maar je opende dit onderwerp omdat het goedkoop is om te kunnen beginnen.
Van zo'n kast met zijn vrije bouw, zie je de ontwikkeling van het volk veel beter doordat er echt maar 1 compartiment is zowel voor het broed als het honinggedeelte.
Maar maak zo'n kast minstens een meter lang bijv. 120 cm i.p.v. 60 cm zodat ook volken met een vruchtbare koningin zich er zich ook goed in kunnen ontwikkelen.
Het zal een beginnende imker nu niet bepaald motiveren om imker te blijven als zijn volken 2 x per jaar willen zwermen.
En Ad heeft gewoon gelijk raten moet je zeer voorzichtig behandelen/slingeren en bij een dracht waarbij door het weer de honing erg droog(taai) is wordt het persen maar raathoning kan natuurlijk ook maar bij honingsoorten met een hoog glucosegehalte moet je dat direct consumeren.
Ik denk dat een beginnend imker best met zo'n kast kan beginnen om te kunnen bekijken hoe een volk groeit dus als studieobject.
Maar als imkers opbrengst van hun volken willen hebben en om te kunnen reizen naar drachten, normaal te kunnen slingeren etc zijn het ondingen.
Zoals Bart zegt het is leuk om naast je spaarkasten 1 of 2 van deze kasten te hebben.
Dus eigelijk vind ik dat deze kasten in Nederland gehouden moeten worden door gevorderde imkers voor bijvoorbeeld instructie van jonge imkers.
De meeste imkers willen de overmaat aan honing toch slingeren en verkopen of uitdelen aan familie.
Ik heb golzkasten die enigzins zijn te vergelijken met deze kast maar deze kasten hebben nog goed te slingeren ramen.
Enfin ik vind dat je zeker mensen die beginnen met imkeren niet deze kast moet aanraden omdat je hem zelf zo leuk vind, practisch is hij zeker niet.
Dirk

dertiende
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Ha Dirk...minstens een meter bijv 120 cm lang...zo ken ik je weer. Hoe is het met je rug? [;)]

Als je ze op tijd splitst wordt er niet gezwermd. Ramen of geen ramen.

Wat je zegt is wel waar, als iemand op zoek is naar veel honing om uit te delen en te reizen dan kan dat met deze kast niet. Het is een studieobject wat ook een paar kilo honing oplevert als het goed gaat.

Ik vind dat beginners ook op de kast gewezen mogen/moeten worden, je kan goed een volk houden voor weinig kosten en wat een stuk beter te bekijken en te behandelen is dan een volk in een korf. Tijdenlang de normale manier van imkeren, voor het gedoe met raampjes en draadjes en dure houten bakken.

L
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Heren, wat kennen jullie je eigen forum toch slecht. Kijk eens onder de tab "download" bij bijenkasten en ga dan naar TBH (Tob Bar Hive). Je treft daar de tekening van een kast van 92 cm lang en de schuine zijkanten hebben de juiste hoek. Vooral dat laatste schijnt nauw te luisteren om vastbouwen te voorkomen.

Lennard, ben het met de anderen eens dat een TBH-kast niet de beste kast is om mee te beginnen, de bijen zullen heel snel hun raten scheef gaan bouwen. Dit doen ze ook al enigzins op de door jou geplaatste foto met het raam op z'n kop staand, een hierna geplaatst raam zal nog schuiner worden uitgebouwd en hoogstwaarschijnlijk ook al gedeeltelijk aan de volgende toplat vast zitten.
Bovendien zwikt jonge raat heel snel door als ze wordt omgedraaid.

Als je mensen voor weinig geld aan het imkeren wilt hebben kan je ze beter adviseren om hun eerste kastje van de planken van een pallet (gratis!) te maken. De paar stukjes plaat voor binnen heeft iedereen wel (of anders uit een afvalbak bij een doe-het-zelf zaak te halen). En het dak ook van pallet-plankjes met daarop een stukje offset-plaat (ook gratis). En tenslotte een lik verf er over van een bus die je toch nog had. Kosten: € 0,00.

En zo'n kast is prima [:)] (mijn eerste - door mijzelf - gemaakte spaarkast is jaren meegegaan, en een 6-ramer, ook uit dat eerste imkerjaar - gebruik ik al 25 jaar. Onverslijtbaar. :D Goed, mijn man vond ze minder fraai, maar voor mij was in die uitprobeer periode funktionaliteit en het kostenaspect belangrijker. [;)]
agoede
Contacteer:

Bericht door agoede »

pisa, dit is het model wat in een groot deel van afrika als standaard wordt gebruikt. vorig jaar was ik bij de gambia national society of beekeepers. Zij hebben geprobeerd een genormaliseerde standaard in te voeren op advies van een ontwikkelingswerker. Jammerlijk mislukt want de lokale mensen kunnen geen slinger betalen en de kasten zijn te duur en het steekt allemaal te precies.
Op de foto hun stal met observatiekast. Om de volken heen staan lege kasten. De zwermen worden geacht in deze kasten plaats te nemen en dat gebeurd ook in veel gevallen

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie