vreemd fenomeen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

vreemd fenomeen

Bericht door semar »

gister even bij de bijen geweest ik het rembrandspark hier in amsterdam.
tot mijn verbazin zag ik de bijen druk halen op de op de weg liggende afgevallen katjes van (volgens mij ratelpopieren).
dikke rodde katen (als bij hazelaar en els) die geele stuifmeel pleken opde weg nalaten. in 30 jaar nog nooit gezien dat de dames zo "laag bij de grond" [:0]bezig waren.
anderen dit ook eens gezien?
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: vreemd fenomeen

Bericht door Hans van der Post. »

Ja dat gebeurd meer, de krokus en ander kleine bolgewasje groeien/bloeien laag bij de grond.[;)] Heb je gezien dat de bijen stuifmeel bij zich hadden?. Ze zijn "gewend" op de katjes van de ratelpopulier te bevliegen waarom niet als ze op de grond liggen.
Zou toch eens de stam van de boom bekijken.... zou me niet verbazen dat het de abeel is. http://www.neerlandstuin.nl/bomen/

!Hans.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Hans van der Post. schreef:
Ja dat gebeurd meer, de krokus en ander kleine bolgewasje groeien/bloeien laag bij de grond.[;)] Heb je gezien dat de bijen stuifmeel bij zich hadden?. Ze zijn "gewend" op de katjes van de ratelpopulier te bevliegen waarom niet als ze op de grond liggen.
Zou toch eens de stam van de boom bekijken.... zou me niet verbazen dat het de abeel is. http://www.neerlandstuin.nl/bomen/

!Hans.

somige hadden dikke dijen met stuifmeel:D ik heb ze nog nooit op de populiier zelf zien vliegen (te hoog om te zien), bij mij er er goede dracht op de katwilg, klein/groot hoefblad ribes en adfere struiken. vadaar dat ik verbaast ben dat ze op de gevalen katjes van een windbloeier vliegen.
hen nooit van een adeel gehoord (of kunnen vinden op de site)

dominique
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

oeps de link werkte niet moet zijn: http://www.neerlandstuin.nl inderdaad er staat in de database geen abeel. Doe een zoekslag met google aanvinken foto's

Een abeel bstaat en wordt in vele grote plansoenen aangeplant de stam is "wit" van kleur het blad is bovenkant groen en onder witviltig van uitelijk.

!Hans.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

er staan in het rembrandspark best veel grote populieren. Ratelpopulieren en abelen weet ik er niet te staan.

gr,
maarten
Plaats reactie