Dodelijke kruidnagelolie
Moderator: Hans van der Post.
Dodelijke kruidnagelolie
Hallo,
Ik wilde onlangs 2 kleine volkjes verenigen (in bevruchtingskastjes).
Van een ervaren imker de tip gekregen om bij beide volkjes 2 druppeltjes kruidnagelolie op het luchtroostertje te druppelen, ze een uur te laten staan en ze dan in 1 keer verenigen (door de geur die dan gelijk is zou dat moeiteloos moeten gaan?).
Maar ................. toen ik beide kastjes na een uurtje pakte om ze te verenigen waren alle bijen erin DOOD [V]
Iemand anders ook zo'n ervaring gehad [?]
Ik weet wel dat de bijen de lucht niet waarderen en dat er imkers zijn die bijvoorbeeld een paar druppels op een doek doen waardoor de bijen in de bak blijven bij het nakijken.
Maar dat ze er dood van gaan...... dat wist ik niet.
Wellicht een manier voor Lennard om van zijn volkje 'af te komen'...[;)]
Lex
Van een ervaren imker de tip gekregen om bij beide volkjes 2 druppeltjes kruidnagelolie op het luchtroostertje te druppelen, ze een uur te laten staan en ze dan in 1 keer verenigen (door de geur die dan gelijk is zou dat moeiteloos moeten gaan?).
Maar ................. toen ik beide kastjes na een uurtje pakte om ze te verenigen waren alle bijen erin DOOD [V]
Ik weet wel dat de bijen de lucht niet waarderen en dat er imkers zijn die bijvoorbeeld een paar druppels op een doek doen waardoor de bijen in de bak blijven bij het nakijken.
Wellicht een manier voor Lennard om van zijn volkje 'af te komen'...[;)]
Lex
Re: Dodelijke kruidnagelolie
Ik weet niet wie die "ervaren" imker is, maar kruidnagelolie moeten de bijen niet. Het is zelfs giftig voor de mens. Laatst ook een stukje in bijenblad, als ik het me goed kan herinneren is er een kankerverwekkend stof in kruidnagelolie gevonden.
Ik gebruikte het eerst ook op een doekje of op me handen, zodat ze niet steken, werden ze wel rustig van, maar dat komt omdat ze dan weggaan van de geur.
Er is wel een ander olie van een ander kruid wat wordt gebruikt voor het verenigen. En dat ik als ik me niet vergis, pepermuntolie.
Abdurr Inanc
Ik gebruikte het eerst ook op een doekje of op me handen, zodat ze niet steken, werden ze wel rustig van, maar dat komt omdat ze dan weggaan van de geur.
Er is wel een ander olie van een ander kruid wat wordt gebruikt voor het verenigen. En dat ik als ik me niet vergis, pepermuntolie.
Abdurr Inanc
Ervaren imker gebeld met de vraag of'ie nog een volk voor je had na die geweldige tip van'm?? :D
Honingwater sproeien schijnt ook een manier te zijn....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Honingwater sproeien schijnt ook een manier te zijn....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
De originele, correcte tip ging over tijmolie... en dergelijke.
gr,
m
gr,
m
-
- Contacteer:
Thymiangeist (naar Prof Zander) werkt uitstekend. 10 druppels op 1/4 liter water in een nevelspuitje (vooraf eers even schudden) Het bijenhuis heeft het onder de naam 'Thymolie'. Een flesje voor ca 5,45 euro en je hebt voor een x aantal jaren genoeg.
!Piet
!Piet
-
- Imker sinds: 2008
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ha Lex,
Eugenol (het meest aanwezige bestanddeel van kruidnagelolie(caryophilli aetheroleum)) is in het verleden bekeken op de insecticide werking. Helaas heb jij dat nu bewezen.
vriendelijke groet,
Maarten J. Dubbeling
Broek op Langedijk
Eugenol (het meest aanwezige bestanddeel van kruidnagelolie(caryophilli aetheroleum)) is in het verleden bekeken op de insecticide werking. Helaas heb jij dat nu bewezen.
vriendelijke groet,
Maarten J. Dubbeling
Broek op Langedijk
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Bidding schreef:
Hallo,
Lex
Ik heb wel kruidnagelolie gebruikt maar dan 2 druppels op 1 liter water! dit gaat wel en ze gaan er niet dood aan. - De te verenigen volken(jes)even licht nevelen en direct bij elkaar hangen.
De vereniging gaat dan moeiteloos.
Ook met tymolie gaat dit goed.
!Hans.
- jawi
- Imker sinds: 2008
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Werkt dat net zo goed als een krant?
Jan-Willem
Jan-Willem
-
- Contacteer:
Als een krantje goed werkt waarom zou je dan kruidnagelolie gebruiken.
De enige reden zou zijn dat er twee kleine volkjes van een paar ramen bijen verenigd moeten worden.
Maar dat kan dan veel eenvoudiger.
Zet de volkjes in 1 bak met een neutraal raam er tussen.
Een neutraal raam is uitgebouwd raam, bijvoorbeeld een geslingerd honingkamerraam, in ieder geval een raam uit de voorraad.
Als je dan bovendien een gaasrooster/reisrooster op de bak legt en de boel nog een 20 minuten open laat staan dan heb ik nooit problemen.
Dirk
dertiende
De enige reden zou zijn dat er twee kleine volkjes van een paar ramen bijen verenigd moeten worden.
Maar dat kan dan veel eenvoudiger.
Zet de volkjes in 1 bak met een neutraal raam er tussen.
Een neutraal raam is uitgebouwd raam, bijvoorbeeld een geslingerd honingkamerraam, in ieder geval een raam uit de voorraad.
Als je dan bovendien een gaasrooster/reisrooster op de bak legt en de boel nog een 20 minuten open laat staan dan heb ik nooit problemen.
Dirk
dertiende