Collega's
Vandaag is er bij een volk (jonge moer, gestart op drieramen) een zwerm afgekomen.
Volk zat momenteel op 10 broedramen en 10 honingramen te broeden.
1 week gestart met voeren, maar nu toch nog een zwerm.
Wat lijkt het handigste, tuter laten komen, in de hoop dat ze nog bevrucht wordt of doppen breken en over ongeveer een week weer verenigen met de zwerm.
Wat is het handigste om deze tijd van het jaar?
Vandaag zwerm afgekomen, tuter aanhouden?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Vandaag zwerm afgekomen, tuter aanhouden?
Nu nog een jonge moer laten bevruchten en aan de leg laten komen? Ik zou het niet proberen, ook al zou het best kunnen lukken. Waarom niet nu meteen alle doppen breken en de zwerm weer terug doen op de kast. Blijft de vraag waarom ze zijn gaan zwermen. Meest logische verklaring is ruimtegebrek. Daar zou je dan naar moeten handelen.
-
- Imker sinds: 2006
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard + carnica
- Contacteer:
Tja... zo kom ik terug van vakantie en tref een halve kast aan, 8 doppen die uitgelopen zijn (en een paar opengeknaagd aan de zijkant). Al het broed was al uitgelopen (op een paar na). De moer moet dus vandaag of morgen gaan leggen.
Ik ben even rigoreus te werk gegaan:
op 8 bk ramen gezet (zaten op 20 - geen idee waarom ze is gaan zwermen, ruimte zat voor mijn vakantie 3 wkn geleden). Toch maar inwinteren, hopen op nog 3 goede maanden... thymovar er op gelegd en een bak voer gegeven. Hopen dat ze haar niet inballen, we zien wel.
Nu nog een zwerm is wel 3 al weken later.
Ivo
Ik ben even rigoreus te werk gegaan:
op 8 bk ramen gezet (zaten op 20 - geen idee waarom ze is gaan zwermen, ruimte zat voor mijn vakantie 3 wkn geleden). Toch maar inwinteren, hopen op nog 3 goede maanden... thymovar er op gelegd en een bak voer gegeven. Hopen dat ze haar niet inballen, we zien wel.
Nu nog een zwerm is wel 3 al weken later.
Ivo
-
- Contacteer:
Als je de moer knoert(per ongeluk doodmaakt bij het ramen uitnemen) komt er (vaak) ook na 13 dagen een zwerm af (redcellen)dat is een beetje afhankelijk van hoe groot het volk al is.
Ik had vandaag ook zo'n volk bij de laatste controle voor het voeren.
Uitgelopen redcellen en ook een aantal met aan de zijkant een gat dus door de heersende onbevruchte koningin afgestoken.
Nog veel gesloten broed.
Geen zwermafgekomen.
Het jonge volkje stond al op 2 bakken en was nog niet echt groot.
Het noodzwermgebeuren(redcellen) komt vaak voor maar heeft niets te maken met volken die gaan zwermen omdat ze geen ruimte hebben.
Mogelijkheden:
1)--Alles zolaten de koningin wordt nog wel bevrucht als het redelijk weer blijft.
2)--Jonge onbevruchte koningin opzoeken en afknijpen en dan een leggende reserve koningin erop zetten.
In een niet te groot volk is het goed mogelijk om de jonge koningin te vinden.
Maar toch kies ik voor het eerste.(lui)
Het was raar weer vandaag kasten met baarden voor het vlieggat maar dat is te verklaren:
Te koud voor de klaver en verder bloeit er weinig massaal.
Over een week wordt er gevoerd nadat alle volken op eitjes(moergoed) is gecontroleerd.
Verder wordt de voersituatie genoteerd zodat er niet te weinig en niet te veel wordt gevoerd.
De volken krijgen de laatste portie thymol.
Na deze controle wordt er gevoerd en niet meer gecontroleerd of er moet iets vreemds aan het vlieggat te zien zijn.
Dirk
dertiende
Ik had vandaag ook zo'n volk bij de laatste controle voor het voeren.
Uitgelopen redcellen en ook een aantal met aan de zijkant een gat dus door de heersende onbevruchte koningin afgestoken.
Nog veel gesloten broed.
Geen zwermafgekomen.
Het jonge volkje stond al op 2 bakken en was nog niet echt groot.
Het noodzwermgebeuren(redcellen) komt vaak voor maar heeft niets te maken met volken die gaan zwermen omdat ze geen ruimte hebben.
Mogelijkheden:
1)--Alles zolaten de koningin wordt nog wel bevrucht als het redelijk weer blijft.
2)--Jonge onbevruchte koningin opzoeken en afknijpen en dan een leggende reserve koningin erop zetten.
In een niet te groot volk is het goed mogelijk om de jonge koningin te vinden.
Maar toch kies ik voor het eerste.(lui)
Het was raar weer vandaag kasten met baarden voor het vlieggat maar dat is te verklaren:
Te koud voor de klaver en verder bloeit er weinig massaal.
Over een week wordt er gevoerd nadat alle volken op eitjes(moergoed) is gecontroleerd.
Verder wordt de voersituatie genoteerd zodat er niet te weinig en niet te veel wordt gevoerd.
De volken krijgen de laatste portie thymol.
Na deze controle wordt er gevoerd en niet meer gecontroleerd of er moet iets vreemds aan het vlieggat te zien zijn.
Dirk
dertiende
-
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Dirk Blanken schreef:
Als je de moer knoert(per ongeluk doodmaakt bij het ramen uitnemen) komt er (vaak) ook na 13 dagen een zwerm af (redcellen)dat is een beetje afhankelijk van hoe groot het volk al is.
Dat ga ik toch maar eventjes tegenspreken. Zwermen krijg je enkel als ze in zwermstemming zijn. Dat wil zeggen dat ze dan eerst speeldoppen bouwen, daar wordt dan een ei ingelegd door de koningin en meestal als de eerste doppen gesloten zijn komt er een zwerm af. Zwermdoppen staan meestal aan de kant van de raam.
In geval van redcellen wordt er niet gezwermd, en ook niet als ze een stille moerwisseling plannen. En ook kunstdoppen met omgelarfte eitjes heeft geen zwerm tot gevolg, tenzij ze zelf al doppen gebouwd hadden en sowieso van plan waren om te zwermen.
Zwermen op deze tijd van het jaar en met een jonge koningin is bijna zeker het gevolg van plaatsgebrek.
Mijn ervaring is anders. In een moerloos, broedloos volk heb ik een raam met eitjes uit een ander volk gehangen. Ze hadden op de eitjes zo'n 12 redcellen/doppen gemaakt. In de nacht van de 11 naar de 12 dag hoorde ik een tuter. 's ochtends ben ik op zoek gegaan naar de tuter, waarna ik de rest van de doppen weg wilde halen. Ik kon de koningin nergens vinden en er ze was ook niet aan het tuten. Voor de zekerheid het raam met doppen laten zitten. 's middags kwam er een zwerm af. Deze heb ik (na het verwijderen van het raam met overige doppen) weer verenigd met het afgezwermde volk. De koningin tuterde nog twee dagen na.
-
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Berend schreef:
Mijn ervaring is anders.
Wel Berend, ik heb het nog nooit gezien. Maar niets is onmogelijk met bijen. Ieder jaar gebeurt er wel eens iets dat voordien nog nooit gebeurde. Dat houdt het ook zo interessant.
Maar dat een kast, met al een hele tijd geen broed meer, enkel het raam dat je gegeven had en met alleen maar oude bijen, behalve die enkele die uit dat ene raam uitgekomen zijn, nog zou zwermen. Dat zou me toch wel hoogst verbazen. Gangbaar is het zeker niet.