vreemde zwerm
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2008
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
vreemde zwerm
Afgelopen woensdag omtsreeks 12:45 ineens de tuin vergeven van de bijen. Zwerm dacht ik. Zochten plek onder oversteek dak, waar een lege broedkamer staat. Bijen waren onderling aan het vechten. Stapels stervende bijen op de grond, met elkaar vechtende bijen.
Eind van de dag drie tennisballen tegen de gevel. Geschept en minitieus nagekeken, maar geen moer te zien. Zaten dus in korte tijd weer tegen de gevel, waar ze nu nog zitten.
Makkelijk verstoorbaar, opvliegend.
Komen niet uit een van mijn kasten, was niet te verwachten en blijkt inderdaad zo te zijn.
Is er elders een nest verstoord / verdelgd ? Moer gesneuveld tijdens voorzwerm ? Maar waarom vliegen ze dan niet terug op hun kast ?
Ik snap het niet... (maar onervaren)
Maarten Dubbeling
Eind van de dag drie tennisballen tegen de gevel. Geschept en minitieus nagekeken, maar geen moer te zien. Zaten dus in korte tijd weer tegen de gevel, waar ze nu nog zitten.
Komen niet uit een van mijn kasten, was niet te verwachten en blijkt inderdaad zo te zijn.
Is er elders een nest verstoord / verdelgd ? Moer gesneuveld tijdens voorzwerm ? Maar waarom vliegen ze dan niet terug op hun kast ?
Maarten Dubbeling
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Contacteer:
Re: vreemde zwerm
Duppie schreef:
Afgelopen woensdag omtsreeks 12:45 ineens de tuin vergeven van de bijen. Zwerm dacht ik. Zochten plek onder oversteek dak, waar een lege broedkamer staat. Bijen waren onderling aan het vechten. Stapels stervende bijen op de grond, met elkaar vechtende bijen.
Maarten Dubbeling
Dag Maarten, een wonderlijk verhaal.
Het zou kunnen zijn dat toevalligerwijze twee zwermen van elders zich allebei hadden ingevlogen op die aantrekkelijke nieuwe plek, en hetzelfde moment gingen verhuizen - en dus uitvechten. Maar ik heb niet eerder zoiets gehoord.
Je hebt de drie kleine zwermpjes minutieus nagekeken zeg je, maar soms zijn redcelmoertjes zó klein dat je ze amper ontdekken kan, zeker als ze ook nog eens op een ouder werksterlarfje zijn gemaakt. Maar stel dat er inderdaad geen moertje meer inzit, dan kleven ze weer aan de gevel omdat daar de laatste feromonen nog hangen.
Ze zijn prikkelbaar en opvliegend zeg je: misschien nog eens scheppen en gewoon een paar dagen afgesloten wegzetten met een beetje voer/water, dan kan het altijd nog een volkje worden, zelfs als er geen moertje inzit, wat ik betwijfel. Dat is wel tegen de regels (een zwerm nooit direct voeren) maar dit is toch al een raar verhaal, en zo vermijdt je in ieder geval prikkelbare bijen op drift in een woonwijk.
Je wordt niet veel wijzer van mijn antwoord: wie vult aan?
Astrid.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Astrid Schoots schreef:[
dan kan het altijd nog een volkje worden, zelfs als er geen moertje inzit,
Iets nieuws[?]
ad staals
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Contacteer:
A.A. Staals schreef:Astrid Schoots schreef: dan kan het altijd nog een volkje worden, zelfs als er geen moertje inzit,
Iets nieuws[?]
ad staals
Nee hoor, niets nieuws, maar er ontstaat toch een soort rust of eenheid.
Daar ontstaan natuurlijk al spoedig eierleggende werksters. Maar als je bijv. vlak daarna bij een ander volk moet doppen breken, dan heb je alvast een reservevolkje klaar staan om er een rijpe dop of moer in te stoppen.
Astrid
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Contacteer:
Duppie schreef:
Bijen waren onderling aan het vechten.
Ik heb wel eens van oude imkers gehoord dat als je een voorzwerm en een nazwerm samenvoegt, dit leidt dit vechten. De ene zwerm heeft namelijk een bevruchte oude koningin en de nazwerm een jonge onbevruchte koningin.
Lijkt logisch............
Verschil in hiërarchie.
Dan het volgende :
Bij huis.
Afgelopen vrijdag, de 12e dag, nog geen tuters en kwakers gehoord met de stethoscoop, in een broedaflegger. Aangezien ik Astrid haar schrijven over de tuters en kwakers, wilde opvolgen, wilde ik wachten tot de volgende avond.
Zaterdagmorgen, ongeveer 9.30 uur, de zon op de kast, komt er een zwerm af. Ze draaiden boven de Symphoricarpos struik, vlak voor de kast.
Gauw in de kast gekeken. Vreemd........, geen enkele open dop.
Wel rijpe doppen. Snel 1 dop geopend, uit laten lopen, opgevangen in mijn knijpertje, in een kooitje met suikerdeeg gedaan, aan een ijzer draadje en op de plek neergelegd,waar inmiddels een aantal bijen waren neergestreken. (Bé........, goed geluisterd......)
Al snel was het kooitje omgeven door de bijen. Het was niet meer te zien.
Daarna meer koninginnen uit laten lopen en onrijpe doppen gebroken.
Het volkje in de struik met de koningin in het kooitje, in de kieps gedaan. Onderaan de struik gezet.
Voor de kast was het nog steeds een drukte van belang.
Op een goed moment heb ik het kooitje verwijderd en boven in de kast gelegd, waar de zwerm was afgekomen. De kast was nu immers moerloos.
Mogelijk, dat er een koningin achterbleef in de kieps. Nogmaals ik heb geen uitgelopen doppen gevonden in de kast.
Een poosje later was de kieps leeg. Dus...........?
Het werd steeds rustiger voor de kast.
's Avonds heb ik de koningin uit het kooitje in laten lopen.
Als er dan al 2 koninginnen waren, zou er de andere dag maar 1 zegevieren.
En nu wachten op de bevruchting en de voortgang van het volk.........
Maar wat hier zich nu heeft afgespeeld; het is mij een raadsel.
Wie denkt een verklaring te hebben, reageer aub. Ik ben nieuwsgierig.
Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.
Verschil in hiërarchie.
Dan het volgende :
Bij huis.
Afgelopen vrijdag, de 12e dag, nog geen tuters en kwakers gehoord met de stethoscoop, in een broedaflegger. Aangezien ik Astrid haar schrijven over de tuters en kwakers, wilde opvolgen, wilde ik wachten tot de volgende avond.
Zaterdagmorgen, ongeveer 9.30 uur, de zon op de kast, komt er een zwerm af. Ze draaiden boven de Symphoricarpos struik, vlak voor de kast.
Gauw in de kast gekeken. Vreemd........, geen enkele open dop.
Wel rijpe doppen. Snel 1 dop geopend, uit laten lopen, opgevangen in mijn knijpertje, in een kooitje met suikerdeeg gedaan, aan een ijzer draadje en op de plek neergelegd,waar inmiddels een aantal bijen waren neergestreken. (Bé........, goed geluisterd......)
Al snel was het kooitje omgeven door de bijen. Het was niet meer te zien.
Daarna meer koninginnen uit laten lopen en onrijpe doppen gebroken.
Het volkje in de struik met de koningin in het kooitje, in de kieps gedaan. Onderaan de struik gezet.
Voor de kast was het nog steeds een drukte van belang.
Op een goed moment heb ik het kooitje verwijderd en boven in de kast gelegd, waar de zwerm was afgekomen. De kast was nu immers moerloos.
Mogelijk, dat er een koningin achterbleef in de kieps. Nogmaals ik heb geen uitgelopen doppen gevonden in de kast.
Een poosje later was de kieps leeg. Dus...........?
Het werd steeds rustiger voor de kast.
's Avonds heb ik de koningin uit het kooitje in laten lopen.
Als er dan al 2 koninginnen waren, zou er de andere dag maar 1 zegevieren.
En nu wachten op de bevruchting en de voortgang van het volk.........
Maar wat hier zich nu heeft afgespeeld; het is mij een raadsel.
Wie denkt een verklaring te hebben, reageer aub. Ik ben nieuwsgierig.
-
- Contacteer:
Elze
Waarom een koningin naar een zwerm brengen?
Waarom koningin terug op het volk leggen?
Waarom was dat volk moerloos als je er koninginnen in hebt laten lopen?
Je zwerm was wel moerloos, kieps leeg.
ad staals
Waarom een koningin naar een zwerm brengen?
Waarom koningin terug op het volk leggen?
Waarom was dat volk moerloos als je er koninginnen in hebt laten lopen?
Je zwerm was wel moerloos, kieps leeg.
ad staals
Antwoord op eerste vraag : tja, naar aanleiding van mijn controle zat er geen moer in de zwerm, maar stel dat die er wel in zat ? Ze waren niet voor niets op de vleugels gegaan.
Om ze niet verloren te laten gaan, heb ik op deze wijze gehandeld.
Antwoord op tweede en derde vraag : omdat ik inmiddels de andere moeren afgenomen en de verder doppen gebroken had, was er in de kast geen koningin meer. Ik neem aan, dat een tuter niet terugkeert, wanneer ze eenmaal op de vleugels is gegaan.
Ja, de kieps was leeg, dus geen moer in de zwerm.........
Maar waarom is het volk gaan zwermen..........om de feromonen ? Ik heb geen open dop gevonden. Ook niet een met terug gedrukt dekseltje.
Op geluid.........lijkt me stug........
t'Zal nu wel goed gaan in die kast...........
Het weer moet nog even mee werken, zodat darren en de koningin de lucht in kunnen voor de bevruchting..........
Toch ben ik nieuwsgierig wat voor logische verklaring hier gegeven kan worden.........
Om ze niet verloren te laten gaan, heb ik op deze wijze gehandeld.
Antwoord op tweede en derde vraag : omdat ik inmiddels de andere moeren afgenomen en de verder doppen gebroken had, was er in de kast geen koningin meer. Ik neem aan, dat een tuter niet terugkeert, wanneer ze eenmaal op de vleugels is gegaan.
Ja, de kieps was leeg, dus geen moer in de zwerm.........
Maar waarom is het volk gaan zwermen..........om de feromonen ? Ik heb geen open dop gevonden. Ook niet een met terug gedrukt dekseltje.
Op geluid.........lijkt me stug........
t'Zal nu wel goed gaan in die kast...........
Het weer moet nog even mee werken, zodat darren en de koningin de lucht in kunnen voor de bevruchting..........
Toch ben ik nieuwsgierig wat voor logische verklaring hier gegeven kan worden.........
-
- Contacteer:
Gebeurd wel meer dat koningin niet met de zwerm mee gaat. Deze keert dan terug naar de kast. Er gaat dus niets verloren.
Je zegt meerdere doppen uit laten lopen. Waar zijn die dan gebleven?
ad staals
Je zegt meerdere doppen uit laten lopen. Waar zijn die dan gebleven?
ad staals
Die koninginnen zijn in een kooitje gegaan met begeleidende bijen en een propje suikerdeeg met een plakker over de uitgang.
Voor een aantal schudzwermen.
Die kooitjes leg ik dan in een klimaatkastje.
Een oude magnetron met een theelichtje. Het blijft daar precies 22 graden Celsius. In het kastje kunnen ze zonder problemen een dag of wat verblijven.
Het klimaatkastje is ook bijzonder handig wanneer je omlarft en de broedstoof gebruikt om de koninginnen uit te laten lopen.
Zo kun je de schudzwermen op het aantal koninginnen afstemmen.
M.vr.gr. Elze Lammerts.
Voor een aantal schudzwermen.
Die kooitjes leg ik dan in een klimaatkastje.
Een oude magnetron met een theelichtje. Het blijft daar precies 22 graden Celsius. In het kastje kunnen ze zonder problemen een dag of wat verblijven.
Het klimaatkastje is ook bijzonder handig wanneer je omlarft en de broedstoof gebruikt om de koninginnen uit te laten lopen.
Zo kun je de schudzwermen op het aantal koninginnen afstemmen.
M.vr.gr. Elze Lammerts.