Ik heb broedloze volken behandeld met oxaalzuur op dinsdag. Nu ga ik morgen naar een andere stand van mij waar als het goed is ook inmiddesl een aantal volken broedloos zijn (*wisseling van koningin kunstzwermen dus)
Kan ik de oplossing die ik dinsdag heb gemaakt donderdag nog gebruiken of moet ik nieuwe maken ?
wie weet daar iets over?
(ff titel aangepast.. zat walgelijke taalfout in sorry!! )
hoe lang is een oxaalzuur oplossing houdbaar?
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: hoe lang is een oxaalzuur oplossing houdbaar?
Men zegt dat je het geen maanden moet bewaren maar een weekje of meer kan prima.
gr,
m
gr,
m
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: hoe lang is een oxaalzuur oplossing houdbaar?
(Spellingsregel: schrijf samenstellingen aan elkaar. Als je van twee woorden een nieuw woord maakt, dan schrijf je het ook als één woord. Het is dus 'oxaalzuuroplossing'. Zo simpel is dat. Maar dit terzijde.)
Ik ben geen chemicus, maar de afgelopen jaren heb ik van alle lectuur en cursussen het volgende onthouden. Als je oxaalzuurpoeder oplost in water, dan zit daar in beginsel geen houdbaarheidsdatum aan. Als je daarentegen suiker toevoegt aan de oplossing, dan gaat het zuur reageren met de suiker. Het resultaat kan al na enkele weken toxisch zijn voor de bijen. Je kunt dat reactieproces aanzienlijk vertragen door de oplossing koel te bewaren, of zelfs te bevriezen.
Zo, en nu moet een chemicus het weer overnemen.
Groet,
Bart
Ik ben geen chemicus, maar de afgelopen jaren heb ik van alle lectuur en cursussen het volgende onthouden. Als je oxaalzuurpoeder oplost in water, dan zit daar in beginsel geen houdbaarheidsdatum aan. Als je daarentegen suiker toevoegt aan de oplossing, dan gaat het zuur reageren met de suiker. Het resultaat kan al na enkele weken toxisch zijn voor de bijen. Je kunt dat reactieproces aanzienlijk vertragen door de oplossing koel te bewaren, of zelfs te bevriezen.
Zo, en nu moet een chemicus het weer overnemen.
Groet,
Bart