Gaan de bijen dood?!?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
AndreasH
Contacteer:

Re: Gaan de bijen dood?!?

Bericht door AndreasH »

En foto's posten!! :-)
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik ken ook iemand die met zijn Bijen op een volkstuin staat .
Als hij dan in zijn Bijen werkt ( is de afspraak ) hijst hij een rode vlag boven op zijn schuurtje , en blijven de overige ( tuiniers ) even weg .

Een nadeel ; Hij was vergeten om zijn vlag binnen te halen , met als gevolg dat er drie dagen niemand op zijn tuin kon komen :D

Jaap v P
Greener
Contacteer:

Bericht door Greener »

Hahaha,

maar waarom blijven die tuinders weg dan?
Mensen op een volkstuin/moestuin zijn vaak wel natuurliefhebbers en daar horen bijen tch ook bij. Zonder deze beestjes heb je een maar een schrale oogst :D
Jammer dat zo weinig mensen wat van bijen afweten, zou een hoop angst schelen.

Voor ik het vergeet te zeggen, ik ben een 6 ramer en een leuk volkje rijker! Ik weet het, ik loop hard van stapel zonder ook maar een cursus gevolgd te hebben...
Goede nieuws is, deze ga ik zsm volgen! Een schoontante blijkt in Dordrecht bijen te houden dus waarschijnlijk dat ik ook maar die richting uit ga. (of iemand moet wat dichterbij weten)
Vandaag dus voor de eerste keer 10 bijen tegelijk in mijn haar, nek en hals gehad. Even slikken maar ben niet gestoken.
Aangezien dit volk geen jaren er over doet om te groeien is zoek ik maar meteen een 10 ramer. Een goede simpele bouwtekening zou ook wonderen doen want ik heb nog wat betonplex liggen en dat lijkt mij uitermate geschikt.

Groet,

Sebas
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

http://www.imkerplatform.nl/downloads?view=files&id=1 voor een berg bouwtekeningen. :-)

Ennuhm... Let je wel even op dat als je gestoken wordt er iemand in de buurt is. Het kan immers zijn dat je allergisch bent (ben ik ook) en dan is het wel zo handig als iemand toch op z'n minst 112 kan bellen als je onverhoopt omvalt. Dan is er namelijk echt spreekwoordelijke stront aan de knikker en moet je er ECHT snel bij zijn.

Overigens, de hoeveelheid moestuinders die de roundup-spuit in de handen pakken is best ernstig hoor. Die zouden ze (wat mij betreft) direct aan de hoogste fruitboom aldaar mogen ophangen. Maar vooruit, my two cents...

Anyway, veel plezier met de bijen!! :-)
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Sebas,

neem voor het maken van een kast geen betonplex, dat is loodzwaar. Neem liever een lichtere houtsoort. Je moet niet vergeten dat ook de inhoud van 1 broedkamer al een kilo of 12 kan zijn en dan wordt het aftillen van zo'n BK toch een hele aanslag voor je rug. (Tenzij je natuurlijk graag rugklachten wilt hebben.)

Veel plezier met de bijen.
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Greener schreef:Aangezien dit volk geen jaren er over doet om te groeien is zoek ik maar meteen een 10 ramer. Een goede simpele bouwtekening zou ook wonderen doen want ik heb nog wat betonplex liggen en dat lijkt mij uitermate geschikt.

Hier bij het imkerforum: http://www.bijenhouden.nl/pagina/tekeningen.asp

Deze link kom je ook tegen in http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Spaarkast , en in

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Simplexkast kom je de NEN 1061 inclusief werktekeningen tegen (binnenwerk van simplex en spaarkast zijn gelijk).
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re:

Bericht door semar »

maartenkleijne schreef:Tuinbonen worden bij mij weten niet door bijen bevrucht, dus dat moet aan het weer liggen.Uit mijn jeugd kan ik mij herinneren dat tuinbonen altijd vroeg gelegd werden maar na de ijsheiligen moest dat in sommige jaren opnieuw gebeuren omdat de bloei verloren ging.

En honingbijen op een volkstuin dat hoort er echt bij ook voor de bevruchting van veel gewassen.

gr,
m

heb mijn bijen toch echt öp de tuinboon zien vliegen dit jaar, zie je ook geen hommels in de weer?
je kunt ook een homelvolkje kopen (oplosing voor een paar maanden).
Einde van het sesoen sterft het homelvolkje af.
te verkrijgen bij bv http://www.koppert.com/

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
remolen
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door remolen »

ik ga wel dood.. maar nu nog niet /:)
Plaats reactie