temperatuur broeikast

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: temperatuur broeikast

Bericht door A.A. Staals »

LWPisa schreef:Transport van larven rond 4 a 7 dagen, als ze net gesloten zijn, is volgens mij enigzins tricky en moet zeer voorzichtig gebeuren. Ik raak ze zelf dan liefst niet aan maar doe het rond de 9e/10e dag dan zijn ze bijna klaar.

L

Als ze net gesloten zijn 4de/5de dag kunnen ze tegen. 9de dag is gevaarlijk.

ad staals
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

We moeten even scherp hebben wat de 6/9e dag is, na het overlarven of na het onstaan als ei?

Misschien zit ik fout maar ik dacht altijd dat het grote transport risico rond de 5e dag na overlarven ligt, als de cel net gesloten is, omdat de larf dan nog bezig is te eten en door schokken uit/van het voer kan vallen. Rond de 9e dag na het overlarven is het al echt een volwassen insect en moeten alleen de vleugels ed nog oppompen en de rest uitharden.

http://www.rburnshoney.com/Downloads/QueenDevStages.pdf

Maar ik ben zowiezo heel voorzichtig met cellen, daarom stoort een systeem waarbij doppen met geweld/schokken los komen me ook. Als ik doppen vervoer dan houd ik het raam/de doppen in de hand om schokken op te vangen terwijl iemand anders rijdt, dan hebben ze geen last van drempels, bochten etc.

L
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Bij maken van veger of overlarven is de dag dat je dat doet dag nul.
Vervoeren doe ik vaak zoals jij beschrijft.

ad staals
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Contacteer:

Bericht door joselito »

LWPisa schreef:We moeten even scherp hebben wat de 6/9e dag is, na het overlarven of na het onstaan als ei?

Misschien zit ik fout maar ik dacht altijd dat het grote transport risico rond de 5e dag na overlarven ligt, als de cel net gesloten is, omdat de larf dan nog bezig is te eten en door schokken uit/van het voer kan vallen. Rond de 9e dag na het overlarven is het al echt een volwassen insect en moeten alleen de vleugels ed nog oppompen en de rest uitharden.

L

Als we het over de vijde dag of tiende dag hebben is dat altijd na het overlarven.
De doppen zijn op de vijfde dag inderdaad gevoelig voor schokken. Maar mijn bijen staan in mijn tuin, dus dat is niet echt een probleem.
Op de tiende dag worden de vleugels gevormd. Voordat het Nicot systeem op de markt was werkten we met houten stopjes en wassen dopjes. Op de tiende dag werden de doppen dan losgesneden en in een kooitje gestoken. Deze kooitjes kwamen dan in een soort batterij en werden terug in het volk geplaatst. Dit betekende een hoop werk. Als dat nu op de tiende dag koud was, dan was het resultaat vaak misvormde vleugels.
Dus de vijfde dag zijn ze gevoelig voor schokken en de tiende dag voor afkoeling.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Ahaa!

L
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20