Als beginnend imker heb je de neiging om dikwijls in je bijenkast te willen kijken , wat gebeurt er , hoe ver staan ze , is er nog broed , voldoende voedsel , ... .
Hoe vaak mag je eigenlijk een kastcontrole uitvoeren ? 1x per week ?
Stoor je de bijen ook als je enkel het kastdeksel opheft en de bijen inspecteerd via de doorzichtige topplaat ?
Vriendelijke groeten
Bjorn
frequentie kastcontrole
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Re: frequentie kastcontrole
Hangt mijns inziens van het seizoen af en hoe je bezig bent. Met dit warme weer kan je bijen best iedere dag open maken zolang je dat niet verstorend doet: niet doorroken of veel bijen kneuzen en rustig raten bekijken. Bijen wennen er ook aan dat je ze open maakt. Als de temperatuur laag is heeft kijken meer impact, ze verliezen dan warmte.
Harmonieuze bezige volken hebben minder last van verstoren dan volken met een onbevruchte/nog niet leggende moer.
Kijken door een transparante dekplaat is nauwelijks verstorend.
Ikzelf kijk 1 a 2 keer per week in normale volken, kijken hoe er gebouwd/gelegd wordt en deels checken op doppen. "testvolken" dichtbij huis gaan soms iedere dag open. Ik kan niet zeggen dat deze het slechter doen dan de anderen.
L
Harmonieuze bezige volken hebben minder last van verstoren dan volken met een onbevruchte/nog niet leggende moer.
Kijken door een transparante dekplaat is nauwelijks verstorend.
Ikzelf kijk 1 a 2 keer per week in normale volken, kijken hoe er gebouwd/gelegd wordt en deels checken op doppen. "testvolken" dichtbij huis gaan soms iedere dag open. Ik kan niet zeggen dat deze het slechter doen dan de anderen.
L
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Het andere uiterste doen ook sommigen:
-1x openen voor voorjaarscontrole
-1x voor het maken van een aflegger
-1x voor doppen breken
-1 of 2 x honing afnemen
-1 x najaarscontrole voor het begin van het voeren
Kortom je kan het doen zoals je het lijkt. In het begin ga je vaak kijken tot je het al weet zodra je de vliegplank ziet, en dan kijk je zo vaak je het nodig of leuk vindt.
-1x openen voor voorjaarscontrole
-1x voor het maken van een aflegger
-1x voor doppen breken
-1 of 2 x honing afnemen
-1 x najaarscontrole voor het begin van het voeren
Kortom je kan het doen zoals je het lijkt. In het begin ga je vaak kijken tot je het al weet zodra je de vliegplank ziet, en dan kijk je zo vaak je het nodig of leuk vindt.
gr,
m
m
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): BF
- Contacteer:
In de cursus heb ik geleerd om de 13 dagen... maar ik kan het ook niet laten... effe kijken en weer verder... 

13 dagen?? Jah, dat zal wel te maken hebben met de tijd die een koningin nodig heeft om van larve tot volledig functioneel beest te ontwikkelen. -1 dag. Maar met dit weer kan het zomaar 12 dagen duren... En dan ben je toch mooi 'n dag te laat. Balen, weer een zwerm weg....
Ik probeer om de 10 dagen maar het komt meestal gewoon uit op iedere week 'n keer. En liefst zo min mogelijk verstoringen.....
Ik probeer om de 10 dagen maar het komt meestal gewoon uit op iedere week 'n keer. En liefst zo min mogelijk verstoringen.....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
-
- Contacteer:
Onze stelregel is ook: liefst 1 maal per week en als uiterste grens maximaal na 10 dagen. Verder zo min mogelijk storen en ook notities maken. In functie van je notitites kan je dan bepalen wanneer een volgende nazicht gewenst is.
http://www.miellerie.be