De kooitjes zorgen ervoor dat de pas uitgekomen moeren niet bij elkaar kunnen maar de oude koningin kan wel door de kooitjes heen voor vechtpartijen zorgen? Er is mij door verschillende ervaren imkers verzekerd dat het koninginnerooster moet blijven, daarom heb ik het hierboven ook zo nadrukkelijk vermeld.
marcv schreef: Ook mét kooitjes moet het koninginnerooster errond blijven!
Dubbele bescherming. Waarom?
ad staals
Dat dacht ik ook. Waarom die twee beschermingen? Ik probeer dat artikkel in de Belgische bijen krant te vinden. Cor Van Pelt.
Die bescherming dient omdat sommige bijenvolken ook de kooitjes nog kunnen inbouwen , met die tweede beschermingsplaat gebeurt dat niet .Het hangt dus af hoe bouwlustig je bijen zijn of dit noodzakelijk is of niet. Ik had onlangs zo'n volk die mijn kooitjes volledig had ingebouwd. Cor ik scan het artikel in voor jou en stuur het je door.
semar schreef:Ik laat ze stand bevruchten op een plek waar in de buurt niet veel bijen wonen. De imkers die er zitten hebben ook raszuivere carnica of hoogstens een f1.
hoe weet je dat er niet veel bijen wonen? heb je ieder plansoen, iedere achtertuin, iedere spouwmuur, iedere holle boom nagekeken dan? ken je dan iedere imker bij je in de buurt?
standbevrucht =per definitie moeder zuiver, dar onbekend.
vriendelijke groet Semar(Dominique)
Semar de F1 koninginnen dat zijn juist deze die de goede darren leveren. Hou er ook rekening mee dat bij standbevruchting de darren soms van 15km ver kunnen komen. gr.
daar gaat het niet om, in het orginele bericht wordt geclaimd dat de moeren worden bevrucht in een gebied waar niet veel bijen woonen, en dat de imkers daar alleen carnica´s hebben.
Dus mijn (ironische) vraag blijft nog steeds dezelfde. Hoe weet je dat???
en natuurlijk de zonen van een f1 zijn genetisch het zelfde als hun moeder, maar dat heeft er niets meet te maken.
Je kunt niet al de bijen, of liever darren kennen die in jouw buurt rondvliegen. Maar als de meerderheid van de imkers daar reinteelt koninginnen hebben is er geen probleem wat betreft zachtaardigheid van de standbevruchtte koninginnen. En of het nu Carnica of Buckfast is maakt weinig uit. De kleuren spelen ook weinig rol. Kleur en steeklust hebben niets met elkaar te gemeen.
Maar zodra mijn carnica bijen minder op carnica bijen gaan lijken (mooi grijs dus en weining gele strepen) worden ze ook steeklustiger. Minder raszuiver! Maar goed. nogmaals. ik ben nog maar met mijn 3e seizoen met bijen bezig.