Liebig dispenser
-
- Contacteer:
Liebig dispenser
Liebig dispenser zou volgens onderzoeken in Duitsland beste resultaten geven (heb ik van cursusleider). Als er broed is moet dat op 10 cm hoogte geplaatst. Dat betekent dat die verdamper in een lege BK moet staan, moet ik dan de hoeveelheid aanhouden van 1 BK of 2 BK. En is de kast met 2 BK dan 2 of 3.
Behandel je met deze dispenser maar 1x? Bij de sponsdoek staat 3 tot 4 keer doen. Bij de Liebig dispenser staat nergens hoe vaak. Wel staat er een algemeen stukje waarin staat: 1e behandeling na de oogst, 2e behandeling na inwinteren.
Ik vind dit verwarrend (het algemene stukje wordt na de sponsmethode beschreven), moet je met de dispenser dan 2x behandelen?
Bij de Nassenheider staat 2x met een week ertussen.
Maakt het nog uit op welk tijdstip je begint. Bijv is er een optimale temperatuur, en is dit dan buitentemperatuur of kasttemperatuur?
Behandel je met deze dispenser maar 1x? Bij de sponsdoek staat 3 tot 4 keer doen. Bij de Liebig dispenser staat nergens hoe vaak. Wel staat er een algemeen stukje waarin staat: 1e behandeling na de oogst, 2e behandeling na inwinteren.
Ik vind dit verwarrend (het algemene stukje wordt na de sponsmethode beschreven), moet je met de dispenser dan 2x behandelen?
Bij de Nassenheider staat 2x met een week ertussen.
Maakt het nog uit op welk tijdstip je begint. Bijv is er een optimale temperatuur, en is dit dan buitentemperatuur of kasttemperatuur?
-
- Contacteer:
Re: Liebig dispenser
Inmiddels heb ik de spullen en nog een vraag...
In bijengezondheid/varroa bestrijdingbrochure staat 1 bak 100 ml, op flesje staat in aug 1 bak 50 ml in sept 100 ml. Moet ik het dan 2x doen?
En de hoeveelheid van flesje of boek aanhouden?
In bijengezondheid/varroa bestrijdingbrochure staat 1 bak 100 ml, op flesje staat in aug 1 bak 50 ml in sept 100 ml. Moet ik het dan 2x doen?
En de hoeveelheid van flesje of boek aanhouden?
Goeie vraag zeg! Wanneer komen ze nou eens met niet elkaar-tegensprekende-voorstellen.... )-:
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Bijenhoudster schreef:Inmiddels heb ik de spullen en nog een vraag...
De hoeveelheid in de bijengezondheid/varroa bestrijdingbrochure komt waarschijnlijk van Bijen-WUR .
De hoeveelheid op dat flesje komt van Liebig himselvs.
Beiden hebben onderzoek gedaan , waar om ze verschillend uitkomen ? Joost mag 't weten.
Ik houd me aan de aanwijzingen op het flesje.
Gebruik ook met succes de Nassenheider-horizontaal, de echte horizontaal die ook boven op de ramen staat, dus niet dat ding in een raampje.
En ja je moet twee keer behandelen. Voor en na het inwinteren
Groeten, Willem 

- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
De eerste behandeling is 50 ml. en de tweede is 100 ml.
Eerste behandeling Aug.
Tweede behandeling sept.
Eerste behandeling Aug.
Tweede behandeling sept.
Tinus Kolsters
-
- Contacteer:
Wat er op het flesje staat dus, bedankt.
1. Hou ik dan voor de temperatuur aan wat de weersvoorspellingen zijn, of de kasttemperatuur? En hoe kom ik evt aan die kasttemperatuur?
2. Zetten jullie ze ook op blokjes in een lege BK?
3. Hou je de BK aantal aan van de volle BK's? Of reken je de ruimte van een lege ook mee, of voor de helft?
4. Dat papier ziet eruit als gewoon papier, neemt dat zoveel vocht op?
5. Nog een bepaald tijdstip om te beginnen, overdag of juist 's nachts?
1. Hou ik dan voor de temperatuur aan wat de weersvoorspellingen zijn, of de kasttemperatuur? En hoe kom ik evt aan die kasttemperatuur?
2. Zetten jullie ze ook op blokjes in een lege BK?
3. Hou je de BK aantal aan van de volle BK's? Of reken je de ruimte van een lege ook mee, of voor de helft?
4. Dat papier ziet eruit als gewoon papier, neemt dat zoveel vocht op?
5. Nog een bepaald tijdstip om te beginnen, overdag of juist 's nachts?
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
De temp. is van buiten,niet behandelen als het vooruitzicht te hoog word,
en als kasten in de zon staan krijg een snellere verdamping.
Pas op in een kunstofkast, deze verdampen sneller.
Je mag hem wel op blokjes zetten.
Je moet de bakken tellen met bijen.
Dat papier is de verdamper, let wel op de scheurlijnen weg halen wat niet nodig is.(een papiertje per keer.)
Behandelen in de avond, anders mogen de vliegbijen niet binnen.(geur verschil)
en als kasten in de zon staan krijg een snellere verdamping.
Pas op in een kunstofkast, deze verdampen sneller.
Je mag hem wel op blokjes zetten.
Je moet de bakken tellen met bijen.
Dat papier is de verdamper, let wel op de scheurlijnen weg halen wat niet nodig is.(een papiertje per keer.)
Behandelen in de avond, anders mogen de vliegbijen niet binnen.(geur verschil)
Tinus Kolsters
-
- Contacteer:
Dank je wel Tinus.
-
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Een collega imker hier uit de buurt heeft een zeer goed resultaat gehad met deze verdamper. De gebruiksaanwijzing goed opgevolgd en toch alle broed dood. Dus.. ook geen varroa meer. beetje te rigoreus dus.
- janmol1h
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Ook ik heb begin augustus behandeld dmv de Liebig dispenser. Ik imker in Segebergers en gebruikte 85% mierezuur en 50 ml per broedkamer. Omdat de temperatuur tussen de 20 en 25 graden was, gebruikte ik het hele papiertje voor de verdamping. Tot mijn schrik waren de flesjes in 1,5 dag leeg. De volken die in het vrije veld staan deden er 1 dag langer over dan die in de stal. Al met al natuurlijk veel te snel. Inderdaad, de Segeberger kun je m.i. vergelijken met de warmbouwtabel in de brochure die bij de dispenser hoort. Na 4 dagen de volken gecontroleerd en gelukkig had ik geen dood broed, zag ik eitjes en bij een aantal volken zelfs de koningin. Pfffff......de dispenser had ik direct op de raten gezet, want ik had geen broedkamers om de 10 cm afstand tot het broed te kunnen bewerkstelligen.. Alleen maar honingkamers......(waarom maken ze de vorm van het flesje niet zo dat het altijd in een honingkamer past? En ook graag een kleurtje aan de vloeistof, zodat je het vloeistofniveau ziet in het flesje?) Mijn geluk is w.s. geweest dat ik direct na de lindedracht 5 kg. voer heb gegegeven en dat er een voerkrans van zo'n 10 cm onder de dispenser zat.....Er vielen trouwens veel mijten,bij 1 volk meer dan 200 in 2 dagen! Daarvoor nooit een bijtje zonder vleugels etc gezien....Tip:eerst de dispenser uitproberen bij 1 volk, dan pas allemaal behandelen!
Vraag:Het onderzoek van Romee van der Zee zegt dat de uitkomst bij imkers die 2 keer behandelden (augustus en oktober) slecht was, veel dode volken.
In de brochure van Liebig staat dat je in augustus moet behandelen,50 ml per bak en na het inwinteren weer, nl 100 ml per bak.
Wat is nu wijsheid? Zelf denk ik dat het goed is om na het inwinteren weer te behandelen......Inmiddels ben ik de volken aan het invoeren en dat is bijna klaar.
Vraag:Het onderzoek van Romee van der Zee zegt dat de uitkomst bij imkers die 2 keer behandelden (augustus en oktober) slecht was, veel dode volken.
In de brochure van Liebig staat dat je in augustus moet behandelen,50 ml per bak en na het inwinteren weer, nl 100 ml per bak.
Wat is nu wijsheid? Zelf denk ik dat het goed is om na het inwinteren weer te behandelen......Inmiddels ben ik de volken aan het invoeren en dat is bijna klaar.