kasten verplaatsen
Moderator: Hans van der Post.
kasten verplaatsen
beste imkers
omdat mijn bijenhal is gesloopt met de storm een paar weken terug ben ik bezig met een nieuwe bijenhal ongeveer 80 meter verder
alleen wil ik ze daar dan binnenkort ook in zetten kunnen jullie mij vertellen hoe ik dat moet doen zonder dat ze terugvliegen
iemand van de curcus zei dat je ze in de winter ook kunt verplaatsen is dit waar? of moet ze echt eerste 6 km verderop zetten?
alvast bedankt,
m.v.g. lennard
omdat mijn bijenhal is gesloopt met de storm een paar weken terug ben ik bezig met een nieuwe bijenhal ongeveer 80 meter verder
alleen wil ik ze daar dan binnenkort ook in zetten kunnen jullie mij vertellen hoe ik dat moet doen zonder dat ze terugvliegen
iemand van de curcus zei dat je ze in de winter ook kunt verplaatsen is dit waar? of moet ze echt eerste 6 km verderop zetten?
alvast bedankt,
m.v.g. lennard
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: kasten verplaatsen
Na een flinke regenperiode, waarin ze b.v. een week absoluut niet konden uitvliegen, kun je ze rustig verplaatsen; als zij daarna nog een oaar dagen moeten binnen blijven is het helemaal fantastisch. Als je gelegenheid hebt de winter af te wachten met een periode van lage temperaturen (bijen binnen) is zulks het meest veilig. Succes met je nieuwe hal!
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
bedankt 

-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik weet natuurlijk niet om hoeveel kasten het gaat , maar ik zou het met één kast proberen , omdat 80 meter veel te weinig is . Er zullen behoorlijk wat Bijen naar de oude plaats vliegen omdat dit in het geheugen opgeslagen is .
Plaats één kast in je nieuwe stal en ga de volgende middag op de plaats kijken waar het volk eertijds stond , en je zult versteld staan .
In de winter gaat dit allemaal wat gemakkelijker .
Jaap v P
Plaats één kast in je nieuwe stal en ga de volgende middag op de plaats kijken waar het volk eertijds stond , en je zult versteld staan .
In de winter gaat dit allemaal wat gemakkelijker .
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Als bijen kort b.v. zo'n 14 dagen op een dracht staan en je plaatst ze niet terug op de zelfde plaats vliegen alle oude bijen nog naar hun oude plaats terug.
ad staals
ad staals
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
wacht op de winter tot ze een paar weken niet hebben gevlogen en dan verplaatsen (dragen en niet schudden) de bijen mogen het niet merken.
bij de eerste reinigens vlucht vliegen ze opnieuw in.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
bij de eerste reinigens vlucht vliegen ze opnieuw in.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 5 jaar
- Aantal volken: 0
- Contacteer:
Je kunt ook "lachgas" gebruiken en je kan ze
zetten waar je wil.

gr Dirk
zetten waar je wil.

gr Dirk
-
- Imker sinds: 1957
- Contacteer:
dirk02 schreef:Je kunt ook "lachgas" gebruiken en je kan ze
zetten waar je wil.
gr Dirk
Is wel slecht voor de bijen.
ad staals
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Contacteer:
A.A. Staals schreef:dirk02 schreef:Je kunt ook "lachgas" gebruiken en je kan ze
zetten waar je wil.
gr Dirk
Is wel slecht voor de bijen.
ad staals
En nog slechter voor de koningin. De bijen sterven nog dit jaar, maar de koningin moet nog langere tijd meegaan.
Als je niet kan wachten tot de winter verplaats je de bijen minstens 3 km en je laat ze daar een drietal weken staan. Als je tot de winter kan wachten, kan je ze verplaatsen nadat als ze een aantal weken niet gevlogen hebben.
bedankt voor de reactie's ik wacht wel tot de winter en dan kunnen de bijtjes lekker van hun nieuwe bijenhalletje genieten