De heide honingt!
Moderator: maartenkleijne
Re: De heide honingt!
Oh, die heb ik dan verkeerd in m'n geheugen opgeslagen..... Of ik maak een denkfout (in verband met het lossen van de honing)....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Heel begrijpelijk dat je de conclusie trekt,maar heidehoning is inderdaad één van de laatst kristaliserende honingen samen met acaciahoning.(de laatste kristalisseert geloof ik heel niet)Heidehoning is dik van zichzelf en "stolt"als het ware heel snel in de raat.(stroperig,geleiachtig.)
Petro
Petro
AndreasH schreef:Oh, die heb ik dan verkeerd in m'n geheugen opgeslagen..... Of ik maak een denkfout (in verband met het lossen van de honing)....
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
AndreasH schreef:Oh, die heb ik dan verkeerd in m'n geheugen opgeslagen..... Of ik maak een denkfout (in verband met het lossen van de honing)....
Ik begrijp je denkfout, alleen het lossen heeft niks met de kristallisatie te maken. De eigenschap van heide honing noemt men thixotropie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thixotropie
-
- Contacteer:
Vanmorgen eens onder de dekplanken gekeken .
En de volken hebben de eerste honingkamer al volledig uitgebouwd tot aan de kantramen toe ,zeer veel honing voor bijna 3 weken op de heide staan.Vorige week Zaterdag hadden ze ongeveer 3 raampjes per volk uitgebouwd en vol honing.
Ik had er al iets op gerekend ,heb dus nog maar een honingkamer met alleen puntjes er tussen gezet omdat de heide nu volop in bloei staat .
Als ze nu nog 2 weken volop halen kan die ook nog wel eens vol komen.
En de volken hebben de eerste honingkamer al volledig uitgebouwd tot aan de kantramen toe ,zeer veel honing voor bijna 3 weken op de heide staan.Vorige week Zaterdag hadden ze ongeveer 3 raampjes per volk uitgebouwd en vol honing.
Ik had er al iets op gerekend ,heb dus nog maar een honingkamer met alleen puntjes er tussen gezet omdat de heide nu volop in bloei staat .
Als ze nu nog 2 weken volop halen kan die ook nog wel eens vol komen.
good goan.
Hoi ,
Ik heb ook voor het eerst bijen op de heide staan ( 3 kasten )
Als ik het goed begrijp kan de heide de laatste week ondangst het slechte weer ,nog honing hebben gegeven ?
Wat is eigenlijk de minimale temparatuur voor het honingen van de heide.
Ik heb ook voor het eerst bijen op de heide staan ( 3 kasten )
Als ik het goed begrijp kan de heide de laatste week ondangst het slechte weer ,nog honing hebben gegeven ?
Wat is eigenlijk de minimale temparatuur voor het honingen van de heide.
-
- Imker sinds: 2007
- Aantal volken: 400
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Beste allen,
Ik heb ook eens een kijkje onder de plank gedaan, en gezien dat de dames ook met het ietwat minder droog weer (slecht weer bestaat niet!) niet stil gezeten hebben, maar flink naar boven aan het sjouwen geweest zijn, en ingedikt hebben. Nu kunnen ze aankomende week (prognose 20 graden met wind uit het oosten) weer lekker binnenhalen. Vlogen vandaag al volop met een kleine 17 graden!
Groet,
G.B.
Ik heb ook eens een kijkje onder de plank gedaan, en gezien dat de dames ook met het ietwat minder droog weer (slecht weer bestaat niet!) niet stil gezeten hebben, maar flink naar boven aan het sjouwen geweest zijn, en ingedikt hebben. Nu kunnen ze aankomende week (prognose 20 graden met wind uit het oosten) weer lekker binnenhalen. Vlogen vandaag al volop met een kleine 17 graden!

Groet,
G.B.
leuk om te lezen, al die goede berichten.
Bij mij honingt de hei in ieder geval niet en de bijen kunnen zich er net mee in leven houden.
Ik vis waarschijnlijk net aan de verkeerde kant van de vijver.
Als ik al die goed geluiden hoor is er straks vast genoeg te koop.
Wilfred
Bij mij honingt de hei in ieder geval niet en de bijen kunnen zich er net mee in leven houden.
Ik vis waarschijnlijk net aan de verkeerde kant van de vijver.
Als ik al die goed geluiden hoor is er straks vast genoeg te koop.
Wilfred
Ik ben donderdag wezen kijken bij mijn 3 kasten waar ik samen 4 honingkamers op heb staan, deze waren bijna vol en voor 80 % verzegeld.
Zelf had ik dit niet verwacht.
Zelf had ik dit niet verwacht.
-
- Contacteer:
als er iemand wat over heeft hoor ik het graag 0652325739