cursus en nut daarvan

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: cursus en nut daarvan

Bericht door semar »

Cursus kan nutig zijn maar is beslist niet nodig.
Hangt er ook van of of je een ´verenigingsmens´bent.
Naar mijn inziens heb je meer aan een platselijke mentor.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

semar schreef:Cursus kan nuttig zijn maar is beslist niet nodig.
Naar mijn inziens heb je meer aan een plaatselijke mentor.

Dat is ook mijn idee. Probeer een bekwame imker te vinden bij je in de buurt en vraag of hij of zij je wil helpen. Meerdere wegen leiden naar Rome en zeker in de bijenteelt is dat zo. Vele handelingen kunnen op meer dan één manier uitgevoerd worden en allen met succes.
Daarom is een mentor een goed idee. Hij zal je de manier leren die hij toepast zonder dat het te verwarrend wordt. Het is zo al erg genoeg in het begin. Later als je meer ervaren bent kun je dan zelf initiatieven gaan nemen.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

remolen schreef: Zo loop je zo af en toe nog tegen nieuwe dingen aan. En daar hou ik van.

Wees dan blij, want in de meer dan 30 jaren dat ik nu bijen heb loop ik nog altijd tegen dingen aan die ik voordien nog nooit gezien had of waar ik het niet helemaal begrijp :o
En een vriend die nu al 60 jaren bijen heeft komt ook nog ieder jaar voor raadsels te staan. Het blijft boeiend
remolen
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door remolen »

joselito schreef:Wees dan blij, want in de meer dan 30 jaren dat ik nu bijen heb loop ik nog altijd tegen dingen aan die ik voordien nog nooit gezien had of waar ik het niet helemaal begrijp :o
En een vriend die nu al 60 jaren bijen heeft komt ook nog ieder jaar voor raadsels te staan. Het blijft boeiend

FIJN!! :be2:
André
Contacteer:

Bericht door André »

joselito schreef:
semar schreef:Cursus kan nuttig zijn maar is beslist niet nodig.
Naar mijn inziens heb je meer aan een plaatselijke mentor.

Dat is ook mijn idee. Probeer een bekwame imker te vinden bij je in de buurt en vraag of hij of zij je wil helpen. Meerdere wegen leiden naar Rome en zeker in de bijenteelt is dat zo. Vele handelingen kunnen op meer dan één manier uitgevoerd worden en allen met succes.
Daarom is een mentor een goed idee. Hij zal je de manier leren die hij toepast zonder dat het te verwarrend wordt. Het is zo al erg genoeg in het begin. Later als je meer ervaren bent kun je dan zelf initiatieven gaan nemen.

Volgens mij licht het er aan hoe ,of wie je bent.
Hoe snel leer je en hoe pak je een Probleem ( uitdaging ) aan.
Hoe leergierig ben je.

Zelf heb ik veel gelezen,onderanderen Cursus boeken.
Veel gekeken.
Veel gevraagd,o.a. aan een hele goede leermeester waarnaar ik mijn plan te trek.

Ook als ik iets heb gedaan wil ik graag weten hoe anderen hier mee om zouden zijn gegaan.

Ik zou zelf ook best een cursus willen volgen als ik hier tijd voor vrij kon maken.
Met 4 kinderen en alles wat daar bij komt kijken zijn de praktijklessen (die volgens mij meestal op zaterdag zijn)
voor mij niet iedeaal waardoor het er voorlopig niet van zal komen.
Joke
Contacteer:

Bericht door Joke »

Mijn man en ik zijn dit jaar begonnen met imkeren.
In vroege voorjaar start beginnerscursus (€ 125,-- incl. boek en je krijgt een 1e volkje :hive: ). 4 pittige theorielessen. Daarna de 6 praktijklessen op lokatie. We hebben er erg veel van geleerd (en nog).
Zelf ben ik dit voorjaar ook gestart met de cursus bijengezondheid (€ 25,-- incl. boek). 4 theorielessen en 4 praktijklessen. Veel om erbij te doen, maar zeker een aanrader.
Ondanks dat je veel leert van de ervaren imkers die je kent en leert kennen via de club, leer je op de cursus toch het nieuwste en dan met name op het gebied van de gezondheid en wat te doen. Niet iedere "oude" imker is daarmee helemaal up-to-date.

Verder kunnen we bij dringende vragen altijd bellen naar een van de leraren en dat is hartstikke fijn.
Compliment aan deze vrijwilligers :clap: .

Cursussen: een echte aanrader.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Imkeren is een vak "met voetangels en klemmen"; Om met bijen om te kunnen gaan moet je enige theoretische kennis hebben van het functioneren van een bijenvolk en om daar goed op in te spelen is enige praktische imkerervaring nodig. Een cursus is daarbij een welhaast onontbeerlijk hulpmiddel; een ervaren mentor kan een geruststellende en stimulerende steun zijn op de eerste onzekere schreden. Cursus en mentor kunnen teleurstellingen verhelpen, die menig beginneling ertoe brachten de zwermen maar in de bomen te laten, de hengel ter hand te nemen en te gaan vissen. ( ook dat wordt niets, als je niet weet hoe vissen leven),
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
Plaats reactie