*
- Vanmorgen ben ik bezig geweest met doorzagen, hakken en kloven. (nee,nee, het ging om hout.)
Opeens schoot de beugelzaag door een stam en bleek ik een spechtennest door te zagen.
De nestholte van stamdeel A is een gat van 22x12cm en van stamdeel B een uitholling van 14x12cm.
Het vlieggat van de specht is ovaalvormig en heeft een diameter van 4 bij 5 cm.
De wanddikte van het nest is 4cm.
Wie belangstelling heeft voor die twee stukken (die op elkaar gezet 60cm hoog zijn), komt hem maar ophalen.
Het lijkt me spannend om daar een zwermpje in te laten bouwen. -
*
Nou..., niemand heeft Joppe kunnen vinden!
De bijen in de tweeraams-observatiekast hebben een week geleden gezwermd en lieten zelfs een nazwerm met jonge koningin afkomen. Een tweede dop zal de boosdoener zijn geweest. Die tweede dop had ik laten zitten. Ik had gedacht dat het observatievolkje die wel zou wegknagen.
De dochter van onze buren zag het zwermpje hangen bij hun voordeur. Het leek wel een plaatje. Een choco-kleurige druppelvorm aan een wilgeboompje met wit-rose blaadjes.
'Ik krijg er hartkloppingen van', zei ze terwijl ze me in de ogen keek. ' Zo mooi!'
'Ik wist niet dat ik dat nog in me had', zei ik geamuseerd.
'Ach gek', zei ze,' je snapt toch wel wat ik bedoel!'
Ik haalde de spechtenblokken uit het houthok en propte een dot gras in de ovale nestopening.
Met het bijenvegertje wist ik de bijendruppel in het blok te manoeuvreren en
vervolgens zette ik het tweede blok, naadloos, op het eerste.
De dot gras trok ik uit het gat en zag na een half uur dat de bijen druk aan het stertselen waren.
Dat is mooi... Nee, dat is fantastisch!!!
Zo'n ruwe eikenboomstam met gat, omkranst met lokkende bijen die een heerlijke geur verspreiden.
Iets mooiers is toch niet voorstelbaar!
(Of het zou de dochter van de buren moeten zijn.)
Fr.