Bijen in 'Vakantieland'

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Frans vanTongeren

Re: Bijen in 'Vakantieland'

Bericht door Frans vanTongeren »

KO VISSER uit Nijverdal logeerde begin juni 2002 in een voormalige honingfabriek in ZW. IERLAND.
Zijn verslag over die failliete honingzemerij (plus fraaie foto's) vindt u onder:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1054
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

3200 km vliegen naar Cyprus voor tijm. Dat kan goedkoper.
Een weekendje met de auto naar Zuid-Kennemerland. De duinen kleuren momenteel paars van de bloeiende tijm. Ik geef gratis een rondleiding langs de mooiste plekjes, beklimming van een 35 meter hoge duintop met uitzicht tot aan Amsterdam. En een bezoek aan de bijenkasten van een lokale imker die binnenkort heerlijke honing kan oogsten met veel tijm. Geeft dat niet een geweldig vakantiegevoel?
En de volgende dag gewoon een dagje naar de Floriade.

Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 21/07/2002 18:10:03
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

In Assisi, in Spello en in Gubbio zag ik (in 2000) indrukwekkende Romeinse poorten. En ik was niet de enige. De Italiaanse imkers waren er, denk ik, ook van onder de indruk.
Hun bewondering hebben zij willen delen met hun bijen. Hun Italiaanse bijen..de apis ligustica.
Die moeten zich echte Italiaansen voelen, want ze sluipen niet door een kale, rechthoekige, troosteloze vliegspleet hun kast in, nee.., ze schrijden door een heuse POORT hun casa binnen.
Een grote stad in Italie telt vele poorten...
Ook de bijen moeten zich wel in een bijen-wereldstad wanen, want zij kunnen kiezen uit 21 poorten!
Die poorten zijn acht millimeter breed en zeven millimeter hoog. Ze zijn gestanst in een metalen strip welke voor de vliegopening is gemonteerd. De onderlinge afstand tussen de poortjes bedraagt vier millimeter.
Lopen zag ik de bijen, in vol ornaat, in rustige tred en door het poortje van hun keuze.
Bij roverij kan de imker de strip omdraaien. De roofbijen beschikken dan slechts over zeven poorten en zien hopelijk af van hun escapades.
-
Ik ga mijn aannemer eens bellen voor een nieuwe voordeur!
Plaats reactie