Honingprijzen in Europa

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Honingprijzen in Europa

Bericht door Oude Essink »

Honingprijzen omhoog?

Zojuist rolt het iT Magazin bij mij in de bus:
Afbeelding
Het magazin verschijnt vier keer per jaar en is deze keer
gewijd aan de koninginneteelt. Op de voorpagina een foto van
de verkoopruimte van een imkerij in Z.Frankrijk.

In de rubriek Nieuws uit de Imkerij maakt de redactie gewag van het in het algemeen slechte tot matige honingjaar: In het voorjaar werd er nog redelijk Koolzaadhoning binnen gehaald in Europa; de Acaciaoogst was slechts hier en daar bevredigend; in Noord Europa was de Heideoogst goed; Woudhoning werd geheel niet geoogst.
De prijzen zullen stijgen!! Experts verwachten zelfs een verdubbeling: slechte oogst in Europa, maar ook in Argentinië en Mexico, vanwaar derhalve slechts mondjesmaat geïmporteerd kan worden voor hogere prijzen. De import uit China is geblokkeerd.
Het artikel eindigt met de hoop, dat de Europese imkerij wellicht eindelijk eens kostendekkend of zelfs met enige winst zal kunnen werken.
Van verhoging van prijzen de vorige maand in Z.Frankrijk heb ik nog niets gemerkt, getuige deze foto van een marktkraam met een typisch Frans product:

Afbeelding

hennie oes

Afbeelding
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Re: Honingprijzen in Europa

Bericht door Els Kleijnendorst »

De honingprijzen mogen dan nog niet zo hard stijgen, maar de ruilhandel floreert. Kreeg vandaag een enorme orchideeplant met 4 bloemstengels als dank voor een stukje raathoning dat nog niet eens verzegeld was. Geen gekke ruil!
(Hoe kan ik er overigens voor zorgen dat de plant niet gelijk ter ziele gaat? Ooit had ik een kamerplantenboek maar kan dat nergens meer vinden)

Els
Plaats reactie