baby's en honing: een probleem / 2

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Frans vanTongeren

baby's en honing: een probleem / 2

Bericht door Frans vanTongeren »

In het Archief van deze rubriek staat:
baby's en honing; een probleem
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=100
-
In DAGBLAD VAN HET NOORDEN van 11-11-'02 las GERARD VOS het volgende artikel:

Honing waarschijnlijke oorzaak dood baby Zuidoost-Drenthe

Daniëlle Molenaar

emmen/groningen - Een twee maanden oude baby uit Zuidoost-Drenthe is naar nu pas bekend is geworden dit voorjaar overleden aan de gevolgen van infantiel botulisme. Het meisje heeft de besmetting zeer waarschijnlijk opgelopen door het eten van honing. Volgens arts infectieziektebestrijding Jaap Tiessen van de GGD Drenthe is het de derde keer dat in Nederland een relatie wordt gelegd tussen infantiel botulisme en honing.
''Het is gevaarlijk om baby's honing te geven. Het product kan besmet zijn met ontraceerbare sporen van de bacterie die botulisme veroorzaakt'', zegt Tiessen. ''De ziekte veroorzaakt spierzwakte en verlamming en kan zelfs leiden tot de dood.'' De honing is alleen gevaarlijk voor kinderen tot één jaar, omdat hun darmflora nog niet volledig is ontwikkeld. Daardoor kunnen de sporen van de botulismebacterie zich ontwikkelen.
Naar aanleiding van het sterfgeval in Zuidoost-Drenthe heeft de Keuringsdienst van Waren toegezegd dat de gezondheidsrisico's voor baby's tot één jaar op de etiketten van honingpotjes gemeld zou worden. Nu, een half jaar later, is dat nog steeds niet gebeurd. Volgens woordvoerder Bert Hendriks van de Keuringsdienst van Waren kan zo'n verplichte waarschuwing alleen via een wet van de Europese Commissie worden opgelegd. ''Een verzoek daartoe ligt in Brussel.'' Hendriks verwacht dat het wetsvoorstel binnen een paar maanden wordt behandeld.
Infantiel Botulisme komt in Nederland niet vaak voor. Het afgelopen jaar zijn bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg twee gevallen gemeld. Maar volgens deskundigen is het mogelijk dat er baby's besmet zijn met de botulismebacterie bij wie dat niet is herkend.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: baby's en honing: een probleem / 2

Bericht door wilde »

In de laatste zin wordt naar deskundigen verwezen. Ik ben slechts leek op dit gebied, maar ik kan mij niet voorstellen, dat deskundigen menen dat uitsluitend honing een overdrachtsbron van de botulisme-bacterie binnen de voedingssector is. Zo interpreteer ik het bericht echter wel nu er geen verdere aanduidingen worden gegeven. Dat maakt deze mededelingen door mogelijke onvolledigheid gevaarlijk. Het kan werken als olie op het vuur.

Er worden zeer veel natuurproducten ´rauw´ in de zin van onbewerkt gegeten. Denk aan bijv. allerlei fruit. Ik heb ooit begrepen dat de botulisme-bacterie gemakkelijk door vogels verpreid kan worden. Dat maakt zeer veel natuurproducten verdacht, ook bijvoorbeeld aardbeien en pruimen, waarbij vogels graag in de buurt verblijven.

Het is van algemene bekendheid dat zeer jonge kinderen aangepast voedsel moeten krijgen omdat ze bijvoorbeeld nog geen tanden en kiezen hebben. Moet nu bij de notenkraam voortaan op de verpakking staan dat noten voor kleine kinderen ongeschikt zijn, omdat ze er mogelijk in kunnen stikken? Of dat aardbeien niet aan jonge kinderen moeten worden gegeven vanwege botulisme-gevaar?

Het is te hopen dat dit soort onzin niet verder opgeklopt wordt en dat ´Brussel´ een meer nuchtere kijk op de zaken heeft dan de aanvragers van nadere regels. De detaillistische regelwoede die in Nederland jammergenoeg steeds opnieuw de kop opsteekt, werkt verstikkend.
Als de etiketteringsregel zou moeten gaan gelden zal toch eerst uit wetenschappelijk onderzoek het verband tussen oorzaak en gevolg moeten zijn vastgesteld. Dat kan dan niet beperkt worden tot het product honing.

Er zijn reeds landen waar de etikettering uit hoofde van productaansprakelijkheid extreme vormen aanneemt. Het onjuist en ongewenst - maar voor ieder ook onlogisch - gebruik van een product wordt dan via etikettering uitvoerig vermeld. Bij niet vermelding wordt het risico gelopen van door de rechter toegewezen gigantische schadeclaims. In de VS van Amerika is dat de praktijk. Ik hoop dat Nederland daarvan bespaard blijft.

Albert de Wilde
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Je kunt altijd op het etiket de volgende tekst afdrukken om alle jurische conflicten te vermijden, dit werkt zelfs in de VS.

"Deze honing is niet geschikt voor consumptie !"

Zorg wel dat je het net als verzekeraars met kleine lettertjes doet.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

het is al jaren bekend, na een paar schadeclaims in Amerika, dat heel, heel misschien er bacteriën die botulisme kunnen veroorzaken in honing kunnen zitten. Ook op het forum is hierover al eerder geschreven.
Maar wanneer zullen bijen evt. water uit de sloot verzamelen? Alleen heel vroeg in het voorjaar, als er nog niet voldoende nectar binnenkomt, maar dan is er van botulisme in het slootwater nog geen sprake. En als deze bacterie wel veelvuldig in de sloten aanwezig is, zie je daar zelden bijen. Ze halen hun noodzakelijke vocht dan uit de nectar.

Maar om op het etiket te gaan vermelden dat honing gevaarlijk is, is klikklare nonsens.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

In de volksmond klinkt botulisme als een hele enge ziekte, nog enger bij wijze van spreken dan salmonella of zoiets.
Daarbij moeten we niet vergeten dat botulisme in een gezond watermilieu overal voorkomt en heel nuttig is bij het opruimen van dode troep enzo.
Alleen in water waar dood en bederf de overhand heeft verliezen b.v. vogels hun weerstand en kunnen ook levende dieren erdoor worden aangetast.
Helzelfde geldt in een mensenmilieu: vaak wordt het menselijk lichaam geinfecteerd met botulisme zonder ziek te worden. Ik heb zelf meer dan eens botulisme vogels opgeraapt zonder daarna direct mijn handen te wassen of ze hoogstens af te spoelen in het 'botulismewater'. Geen enkel probleem.
Zo ook de meeste babies die wat botulisme binnen krijgen. Ze krijgen hoogstens een paar dagen een dunne luier. Ze hebben namelijk toch wel gezonde weerstand en botulisme helpt alleen maar dat te activeren.
En om hun lichaam te helpen een sterke weerstand op te bouwen kan wat honingconsumptie goed helpen.
Ik spreek niet tegen dat er wel eens een baby ernstig ziek kan worden door botulisme, maar er worden meer babies beschermd tegen infecties door honing dan dat er misschien wel eens een baby met een slechte gezondheidstoestand door slechte voeding of overdreven hygiene last heeft van een botulisme besmetting uit honing. Ik geef ook toe dat de babies in USA er meer last van zouden kunnen hebben, omdat hun gezondheidstoestand en weerstand om genoemde redenen veel slechter zijn dan bij ons, vooral in de stedelijke gebieden.
Plaats reactie