Wie van jullie heeft al ooit propolistinctuur gemaakt?
Welke alcohol en welke concentratie is daar het meest geschikt voor?
Zijn er ook ervaringen met betrekking tot het gebruik ervan?
groeten,
(N.b. het wordt toch wel langzaam tijd dat het voorjaar wordt!)
Peter
Propolis tinctuur
Re: Propolis tinctuur
Hoi Peter,Wie van jullie heeft al ooit propolistinctuur gemaakt?
Welke alcohol en welke concentratie is daar het meest geschikt voor?
Zijn er ook ervaringen met betrekking tot het gebruik ervan?
Als je via de zoek-functie van het forum op tinctuur zoekt, krijg je een inzending van Jaap die propolistinctuur al 20 jaar maakt, zo schrijft hij.
Je moet bij de zoek-functie dan wel archief aanvinken, anders zoekt het systeem alleen in de recente artikelen en niet in de 'discussie' die door de rubriekbeheerder al gesloten is.
succes,
Huib Koel

-
- Contacteer:
Een aantal jaren geleden heb ik propolistinctuur gemaakt door propolis op te lossen in 70% ethanol (zuiver, dus drinkbaar). Ik heb 20% gewicht/volume gemaakt. Je voegt zo klein mogelijke stukjes aan de ethanol toe en laat het op een warm plekje een tot twee weken staan, twee keer per dag schudden. Daarna filtreren, eerst door b.v. kaasdoek, daarna door koffiefilter. Koel en donker bewaren. Als je het voor uitwendig gebruik wilt houden, kan je ook wat ze hier "rubbing alcohol" noemen gebruiken, dat is isopropanol. Van een deel van de tinctuur heb ik zalf gemaakt op vaselinebasis en het potje zegt dat het 16% is, het ziet donker. De zalf hebben we weleens gebruikt bij iets dat op een tennisarm leek, de tinctuur nooit.
Maar we geloven wel in de werking : Onze jongste dochter houdt niet van de tandarts. Toen bij een controle de tandarts vroeg of ze geen last had van een melkkies, zei ze rechtuit: "Nee". Een paar weken later kon ze niet slapen van de kiespijn. We wonen 5 kwartier rijden van de tandarts. Dus werd de propolis uit de kelder gehaald. Ze viel kauwend op een brok in slaap ! Toch hebben we de volgende ochtend een afspraak bij de tandarts gemaakt, die de kies trok. Daarna hebben we het bij ontstekerige monden nog wel eens gebruikt en het werkte altijd.
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Maar we geloven wel in de werking : Onze jongste dochter houdt niet van de tandarts. Toen bij een controle de tandarts vroeg of ze geen last had van een melkkies, zei ze rechtuit: "Nee". Een paar weken later kon ze niet slapen van de kiespijn. We wonen 5 kwartier rijden van de tandarts. Dus werd de propolis uit de kelder gehaald. Ze viel kauwend op een brok in slaap ! Toch hebben we de volgende ochtend een afspraak bij de tandarts gemaakt, die de kies trok. Daarna hebben we het bij ontstekerige monden nog wel eens gebruikt en het werkte altijd.
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Ik heb vandaag vijf uur door de Amsterdamse Waterleiding-duinen gelopen. Ik hoorde een roffelende specht, zag het zilverwit van de wilgenkatjes (het kapje was eraf, nog niet in bloei) en zag de aalscholvers al op hun nest zitten..... het voorjaar is niet ver meer.(N.b. het wordt toch wel langzaam tijd dat het voorjaar wordt!)
Huib Koel