Lente: Honingkamer plaatsen?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Huib Koel
Contacteer:

Lente: Honingkamer plaatsen?

Bericht door Huib Koel »

Het is heerlijk zacht weer buiten. De lente is in aantocht.
Ik vermoed dat de wilgen in de Amsterdamse Waterleidingduinen
al snel in bloei komen.
Op de 'imkersoos' in Amsterdam vertelde een ervaren imker dat hij in februari al een honingkamer plaatste.
Zal ik dat dit weekend ook al doen?
Of verstoor ik dan teveel?

Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 21/02/2003 15:48:10
J A Verwijmeren
Contacteer:

Re: Lente: Honingkamer plaatsen?

Bericht door J A Verwijmeren »

Naar mijn menig is dit veel te vroeg. De wilg zal wel de eerste stuifmeel geven, maar beslist geen honing. Wat je doet met het plaatsen van een honing zolder is de bijen verstoren en er de warmte eruit laten, ik woon in Noordbabant en ga in het vroeg naar de biesbosch waar een heel grote variatie aan wilg te vinden, maar op dit tijdstip nog nooit honing gevlogen.
Ik zou nog even geduld hebben.
Jack
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

In mijn vroege imkerjaren dacht ik in het voorjaar altijd: ze vliegen volop en er is dracht genoeg, ruimte geven en honingkamer erop. De bijen zijn dan net bezig het broednest weer uit te breiden. Gevolg is dat het broednest meteen naar boven schiet de honingkamer in met als resultaat een rommelig broednest en een grotendeels lege broedkamer.
Nu denk ik: laat ze maar lekker groeien en tegen de tijd dat er een nectaroverschot ontstaat te zien aan dikke honingranden bovenin de broedramen is het hoogste tijd de honingkamer erop te zetten. Als ik iets te laat ben, doe ik die randen spekhoning nog even openkrabben en de bijne versjouwen het vanzelf naar boven. Ze zijn dan dan weer enthousiast bezig en komen weer des te later in zwermstemming, althans zo denk ik dan.
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Zal ik dat dit weekend ook al doen?
De ontwikkeling van 3 van de 4 volken in de Amsterdamse Waterleidingduinen is zeer voorspoedig geweest. Gisteren van drie kasten de doppen gebroken. De honingkamers zitten bijna geheel met verzegelde honing. vrijdag 30 mei: slingerdag.

Huib Koel :cool:
Plaats reactie