Vlieger methoden

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Vlieger methoden

Bericht door Els Kleijnendorst »

Een aantal maanden geleden schreef ik op het forum dat voor mij de tijd nu rijp was om serieus te gaan kijken '“ en handelen '“ naar een gezondere manier van bijenhouden en mij niet meer te verlaten op chemische bestrijding van de varroamijt.
Sommige imkers zijn daar al jaren van doordrongen. En naar ik in de berichten lees, met succes.

Nu wilde ik niet geheel naar het 'niet-bestrijden' toe. Kan dat zelfs niet, daarvoor moet je immers jaren achtereen van de beste eigen bijen, die op eigen kracht overleven, natelen. Zonder inmenging van vreemd bijenmateriaal, d.w.z. zonder moeren van anderen te betrekken en deze moeren ook op eigen stand laten bevruchten. En aangezien ik altijd nateel van zuivere Schiermoeren, dus nieuw bijenmateriaal naar mijn standen haal, is dit 'worstel-en-kom-boven' effect voor mijn bijen niet haalbaar.

Maar naar aanleiding van mijn vraag op het forum hoe wij de bijen gezond kunnen houden, kreeg ik van een aantal van u een vlieger-methode geadviseerd. In deze methode zijn een aantal zaken geïntegreerd:
· mijten vangen door middel van darrenbroed, maar niet zo extreem en ingrijpend als de darrenraatmethode zoals het PPO propageert.
· zwermbeheersing.
· jonge koninginnen telen.
· raatvernieuwing.
En dat allemaal binnen een periode van ca 4 weken, een periode waarin wij over het algemeen toch al met deze zaken bezig zijn.

Nu, dat sprak mij wel aan. Maar aangezien de aangeboden methoden toch behoorlijk uiteen liepen en een mens niet alle wijsheid in pacht heeft, is hierna met de betrokkenen (Minne Bonnema, Jan Trip, Henk Kok, Hans v.d. Post, Germain van Deursen en ikzelf) intensief e-mail wisseling geweest om de voor- en nadelen te bespreken van de diverse vliegers. Hierbij kwam al snel naar voren dat de methode van Jan Trip, gebaseerd op een werkwijze van Friedrich Frick, het beste perspectief bood (in mrt 2002 ook al in Bijen gepubliceerd). Wel had Jan inmiddels zelf al weer enkele veranderingen hierin aangebracht.
En imkers, eigenwijs als we zijn, zien natuurlijk gelijk weer alternatieven hierop. Vooral de alternatieven van Minne (gezien vanuit het Eco-imker-standpunt) en mijzelf (Els, 'boeren'verstand) kwamen overeen.

Ach, kijkt uzelf maar eens wat u van het "vliegeren" vindt. Er staan er 2 onder de knop "Imkermethoden" > overzicht. Als eerste treft u daar de basismethode van Jan Trip (resultaat 4 jaar praktijkervaring) en daarna een hierop gebaseerde alternatieve methode (geen ervaring, wordt dit jaar uitgeprobeerd).
Op het eerste gezicht lijkt het heel ingewikkeld, maar als u het eens rustig doorleest zult u zien dat het best wel mee valt.

Met vriendelijke groet,
Els Kleijnendorst
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Re: Vlieger methoden

Bericht door Els Kleijnendorst »

Gistermiddag kwam ik tot de onaangename ontdekking dat de varroa's mij geen "proefjaar" toestaan om deze methode uit te proberen. Bij het klaarmaken van een van de laatste volken die naar het fruit gaan, maakte ik een stuk of 30 darrencellen open. Daar kwamen 2 mijten uitwandelen! Te veel, gelukkig nog geen krabbelende bijen voor de kasten of bijen zonder vleugels op de raat.
Je hoopt altijd - eigenlijk tegen beter weten in - dat de Apistan bij jezelf nog wel goed zijn werk gedaan heeft. Niet dus. Maar gelukkig hangen de kleine raampjes al in al mijn volken om uit te laten bouwen tot darrenvangraampjes. Geen moment te vroeg. Het wordt serieus "vliegeren" vanaf nu (en wegvangen van mijten). :(
Plaats reactie